Motorsåg och handhållet

Motorsåg dör

12 inlägg 2880 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg dör

gere  
#661259 Tjena
Har lite problem med sågen min. Det är en Jonsered 2035 turbo om det hjälper.
Saken är den att den dör efter en stund när den går på tomgång och även efter en stund när man kör och blir sedan omöjlig att starta.
Har tidigare plockat ner förgasaren och gjort ren den, vilket har fungerat. Dock, så när den började krångla den här gången så kollade jag om det var ordentlig gnista på stiftet, vilket det inte var så jag bytte ut stiftet och fick då gnista igen, sedan smällde jag ihop sågskrället och började köra i fem minuter sedan var det samma visa igen, startar inte.

Är student så jag har liksom inte pengar till en ny såg, släkten är irriterade över att det ser ut som kriget på markerna och tjatar hål i huvudet på mig, så om någon har någon idé så hade jag varit väldigt tacksam.

Gere



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg dör

Avslutat-02  
#661264 Vad använder du för stift?

Kontrollera att jorden verkligen sitter..

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg dör

gere  
#661267 Bra fråga...det var orginalstiftet, jag bytte mot ett likadant, minns inte vad det hette dock men som sagt samma typ som orginalstiftet.
Har inte kollat så långt, men du menar att kolla så att "jordkabeln" är ordentligt fastskruvat i godset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg dör

Avslutat-02  
#661269 Korrekt, kontrollera att alla delar verkligen sitter fast och att det inte sitter en massa skit vid spolen, det ger högre värme och till slut en trasig spole..

Vanligt fel på dessa maskiner, är att spolen inte fungerar när den blivit för varm.

Men jag tror dock att det största felet sitter i förgasaren,prova att justera nålen.
Den ska ligga lite högre än förgasarkroppen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg dör

gere  
#661277 Tack! ska kolla detta då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg dör

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661308 Av med dämparen o kolla efter skärning med så har du det ur världen.

O säg till släktingarna att de får ta fram nåt bättre till dig om du ska sköta mark större än en bra rabatt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg dör

johan eriksson  
#661322 Gnäller dom får dom väl skramla till en ny såg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg dör

jannee  
#661327 En av mina 2051 betedde sig likadant. Gick bra tills granen var fälld sedan ville den inte vara med längre.
Nästa gång jag startade den (stått någon vecka som reserv) betedde den sig likadant, gick skitbra i knappt 5 minuter sedan var den omöjlig. Hur jag skruvade på tillgängliga justeringar (3 skruvar) ville den bara inte gå.
Köpte och slängde i en HELT ny förgasare och nu går den som den var när den var ny.
Kanske annorlunda eftersom mina 2051 är från förra århundradet -nummer 501 i serien.
Var bl.a. den som jag fick byta linhjulet på = en helt ny kåpa från en något senare modell.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg dör

Avslutat-02  
#661330 Ja det är ju lika vanligt...
Eller varför inte byta in den?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg dör

jannee  
#661347 Är inte helt säkert att en ny såg är så pass mycket bättre att det är värt pengarna.
Köpte själv en sprillans ny Jonsered 2253 för några år sedan, som max gick den en trekvarts tank innan den började strula.
Lämnade in den till återförsäljaren, garantifel - åtgärder.
Så höll jag på nästan 10 ggr innan återförsäljaren till slut tog tillbaka den.
Köpte senare en 550 av en annan återförsäljare ( i princip liknade såg förutom färg och bygeln), den har dock fungerat klanderfritt - än så länge - ta i trä.
Trots att 2051 är mer än 35 år äldre är de inte speciellt mycket sämre, kanske något klumpigare och inte riktigt lika bra riv.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg dör

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661352
jannee skrev:En av mina 2051 betedde sig likadant. Gick bra tills granen var fälld sedan ville den inte vara med längre.
Nästa gång jag startade den (stått någon vecka som reserv) betedde den sig likadant, gick skitbra i knappt 5 minuter sedan var den omöjlig. Hur jag skruvade på tillgängliga justeringar (3 skruvar) ville den bara inte gå.
Köpte och slängde i en HELT ny förgasare och nu går den som den var när den var ny.
Kanske annorlunda eftersom mina 2051 är från förra århundradet -nummer 501 i serien.
Var bl.a. den som jag fick byta linhjulet på = en helt ny kåpa från en något senare modell.


Den skulle vara rolig o se lite bilder från. Id plåt och lite från olika håll. Kan vi lägga till den i serienummer listan?
Senast redigerad av Mange fre 14 aug 2020, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg dör

Avslutat-02  
#661353 Bättre begagnad duger fint det med..
De nya med data är som en trisslott..
Man vet aldrig vad man får...eller är missnöjd/nöjd...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).