Motorsåg och handhållet

Slitet 13" svärd ?

13 inlägg 3130 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slitet 13" svärd ?

eco450  
#660999 Misstänker att mitt 13" svärd är slitet tror jag, hur vet jag det, vad ska man kolla, eller hur märks det när man sågar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

jannee  
#661000 Titta i nosen, syns väl om det är några fördjupningar (kanterna nedslitna, har du aldrig vänt svärdet är det på UNDERSIDAN ca 5 cm från spetsen förslitningarna syns).
Normalt räknar man 5 kedjor/svärd.

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661019 Det är inte slut förrän det är krokigt eller topptrissan har exploderat.

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661022 Har aldri opplevd anna enn at topptrinsa har gått Ann fyrst, men kjøre laminat sverd «alt som går rundt går Sundt»

Användarvisningsbild

Re: Slitet 13" svärd ?

totte  
#661054 Son Jannee säger. Vidare, ett slitet svärd får grader på kanterna. Är det hårt slitet kan spåret bli utvidgat så kedjan glappar i sidled. Ofta blir det också en smula snedslitet. Om den vill såga snett även om kedjan är rätt filad så beror det ofta på slitet svärd.

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

Ldsaren  
#661078 Slutar och såga i vissa lägen .
Jag hade på min 201 a , bra och vända svärdet ibland .

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

Blivande snickare  
#661106
Skogsola skrev:Det är inte slut förrän det är krokigt eller topptrissan har exploderat.

Är det ofta du kör 13 tum på skördaren?

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

tallen100  
#661109 Svärdet behöver inte sitta på en skördade för att bli krokigt 🌲

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661112 Jag vänder aldrig svärdet. Ett lager som går åt samma håll hela tiden är ett nöjt lager.

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661124
Blivande snickare skrev:
Skogsola skrev:Det är inte slut förrän det är krokigt eller topptrissan har exploderat.

Är det ofta du kör 13 tum på skördaren?


Förr i tiden lyckades man kröka svärd även på sågen. Som tur är så har man lugnat sig med ålderns rätt. 😎

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

Blivande snickare  
#661128
Skogsola skrev:
Blivande snickare skrev:
Skogsola skrev:Det är inte slut förrän det är krokigt eller topptrissan har exploderat.

Är det ofta du kör 13 tum på skördaren?


Förr i tiden lyckades man kröka svärd även på sågen. Som tur är så har man lugnat sig med ålderns rätt. 😎

Lugnat sig eller blivit svagare? ;)

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661130 Upptäckt att fällkilen är bättre än att använda svärdet som brytjärn. 😀 Samt att arbetsmomentet med att fälla åt maskiner har försvunnit.

Avatar Fallback

Re: Slitet 13" svärd ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661132
Skogsola skrev:
Blivande snickare skrev:
Skogsola skrev:Det är inte slut förrän det är krokigt eller topptrissan har exploderat.

Är det ofta du kör 13 tum på skördaren?


Förr i tiden lyckades man kröka svärd även på sågen. Som tur är så har man lugnat sig med ålderns rätt. 😎



Eller så var det länge sedan det stormade? Vid Gudrun och Per var varken svärd eller kedjor långlivade. Nu är det oftast vid åkerkantshuggning som det ryker något svärd eller kedja. Kvistning av grovt löv med grenar som ett normalstort lår kan innebära en del överraskningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).