Avverkning (slutavverkning)

Virket är borta!

36 inlägg 13201 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660622
Camaro1969 skrev:
bengt.a skrev:
ebex skrev:Låter väldigt märkligt i mina öron. Måste vara små aktörer som ni sålt till eller?
Normalfallet när ni Använder er av de större etablerade bolag så mäts virket i skördaren och en gång till i skotaren.
Sedan kör virket av åkeriet och detta registreras på en virkesorder, så det mäts således en tredje gång.
Virket fraktas till industri och mäts igen av Biometria. Skogsbolaget får samtliga dessa 4 mätdata och sammanställer en uppdragstedovisning.
4 mätpunkter med 3 olika aktörer således.
Att alla dessa har förlorat sin mätfil är ganska osannolikt även om fel inträffar.

Hur mäts virket på skotaren menar du ? Skördaren mäter ju, sen mäts det av inmätningen hos industrin.


när jag körde i skogen var det skotarn som rapporterade in till bolaget, och som entreprenören fick preliminärt betalt för..

Ôh....skördaren har ju exakt på m3 vad den huggit. Sänd och Enter till kontoret så kan de börja att betala.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Virket är borta!

Peter Eklund  
#660766 Fakta från Biometria:

Företag som handlar med skogsråvara har möjlighet att redovisa sina affärer i Biometrias IT-stöd. Gällande mätbesked har de möjlighet att att välja att själva hantera mätbeskeden till sina leverantörer och andra parter.

Det finns också en möjlighet att via Biometrias IT-stöd skicka mätbesked till ingående parter i affären. Om man väljer Biometria så finns då möjlighet att välja periodisering dvs hur ofta mätbesked skall skapas och skickas ut. Man välja på dag, vecka, månad eller då köparen vill att de skall skapas. Det sista alternativet används oftast i samband med med avverkningsuppdrag och all inmätning är klar. Mätbesked från Biometria (när det är valt av det köpande företaget) skickas per post till skogsägare där köparen ansvarar för att adressuppgifterna är korrekta.

Är Biometria mätande företag som klassar och volymbestämmer är vi skyldiga att säkerställa att uppgifterna registreras enligt märkningen av virket.

Biometria har certifierat skördare för ersättningsgrundande mätning och under 2019 mättes c:a 0,9 milj m3fub,

Vårt uppdrag är att följa efterfrågan och visar det sig innebära att arbeten flyttas från mätstationer vid industrier till skördare, eller t ex fjärrmätningscentraler vid automatisering, så anpassar vi oss till det i alla delar av företaget.

Peter Eklund
VD

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660771 Det är ju bra att ni anpassar er men det förklarar inte hur ett virkesparti går upp i rök och bara försvinner.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Blivande snickare  
#660890
Peter Eklund skrev:Fakta från Biometria:

Företag som handlar med skogsråvara har möjlighet att redovisa sina affärer i Biometrias IT-stöd. Gällande mätbesked har de möjlighet att att välja att själva hantera mätbeskeden till sina leverantörer och andra parter.

Det finns också en möjlighet att via Biometrias IT-stöd skicka mätbesked till ingående parter i affären. Om man väljer Biometria så finns då möjlighet att välja periodisering dvs hur ofta mätbesked skall skapas och skickas ut. Man välja på dag, vecka, månad eller då köparen vill att de skall skapas. Det sista alternativet används oftast i samband med med avverkningsuppdrag och all inmätning är klar. Mätbesked från Biometria (när det är valt av det köpande företaget) skickas per post till skogsägare där köparen ansvarar för att adressuppgifterna är korrekta.

Är Biometria mätande företag som klassar och volymbestämmer är vi skyldiga att säkerställa att uppgifterna registreras enligt märkningen av virket.

Biometria har certifierat skördare för ersättningsgrundande mätning och under 2019 mättes c:a 0,9 milj m3fub,

Vårt uppdrag är att följa efterfrågan och visar det sig innebära att arbeten flyttas från mätstationer vid industrier till skördare, eller t ex fjärrmätningscentraler vid automatisering, så anpassar vi oss till det i alla delar av företaget.

Peter Eklund
VD

Känner ni er inte väldigt överflödiga?

Nu för tiden med maskiner som är väldigt exakta och har internet uppkoppling och snabbt och enkelt kan skicka informationen till inköparen, skogsägaren och till och med rakt till timmerbilen.

Personligen ser jag inte vad ni tillför i den kedjan, bara ännu ett led som ska ha sin del av pengarna.

Fub är också någonting ni borde sluta med men det är en annan diskussion.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Avslutat-02  
#660893
Blivande snickare skrev:
Peter Eklund skrev:Fakta från Biometria:

Företag som handlar med skogsråvara har möjlighet att redovisa sina affärer i Biometrias IT-stöd. Gällande mätbesked har de möjlighet att att välja att själva hantera mätbeskeden till sina leverantörer och andra parter.

Det finns också en möjlighet att via Biometrias IT-stöd skicka mätbesked till ingående parter i affären. Om man väljer Biometria så finns då möjlighet att välja periodisering dvs hur ofta mätbesked skall skapas och skickas ut. Man välja på dag, vecka, månad eller då köparen vill att de skall skapas. Det sista alternativet används oftast i samband med med avverkningsuppdrag och all inmätning är klar. Mätbesked från Biometria (när det är valt av det köpande företaget) skickas per post till skogsägare där köparen ansvarar för att adressuppgifterna är korrekta.

Är Biometria mätande företag som klassar och volymbestämmer är vi skyldiga att säkerställa att uppgifterna registreras enligt märkningen av virket.

Biometria har certifierat skördare för ersättningsgrundande mätning och under 2019 mättes c:a 0,9 milj m3fub,

Vårt uppdrag är att följa efterfrågan och visar det sig innebära att arbeten flyttas från mätstationer vid industrier till skördare, eller t ex fjärrmätningscentraler vid automatisering, så anpassar vi oss till det i alla delar av företaget.

Peter Eklund
VD

Känner ni er inte väldigt överflödiga?

Nu för tiden med maskiner som är väldigt exakta och har internet uppkoppling och snabbt och enkelt kan skicka informationen till inköparen, skogsägaren och till och med rakt till timmerbilen.

Personligen ser jag inte vad ni tillför i den kedjan, bara ännu ett led som ska ha sin del av pengarna.

Fub är också någonting ni borde sluta med men det är en annan diskussion.



Jaså låter det så nu...
Det är ju certifiering...
Det har ju varit så fantastiskt i andra trådar..
Trots att det kostat stora summor i onödan för de som blivit tvungna att ta det...

Skördaren ska vara certifierad.
Skotaren ska vara certifierad.
Det är tidens melodi, tur att man är fri...

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660922 Kanske det är så enkelt att dom svenska skogsbolagen fifflar åt sej enorma mängder virke av rättslösa skogsägare så vårt finska system blir alldeles för dyrt,kostar att vara ärlig 🤔

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660925 Ni har väl lite självverksamhet i Finland också med släta tallhedar där det går att köra Valtra-traktor? Hur mäts det virket?

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Blivande snickare  
#660929
vinterrojarn skrev:
Blivande snickare skrev:
Peter Eklund skrev:Fakta från Biometria:

Företag som handlar med skogsråvara har möjlighet att redovisa sina affärer i Biometrias IT-stöd. Gällande mätbesked har de möjlighet att att välja att själva hantera mätbeskeden till sina leverantörer och andra parter.

Det finns också en möjlighet att via Biometrias IT-stöd skicka mätbesked till ingående parter i affären. Om man väljer Biometria så finns då möjlighet att välja periodisering dvs hur ofta mätbesked skall skapas och skickas ut. Man välja på dag, vecka, månad eller då köparen vill att de skall skapas. Det sista alternativet används oftast i samband med med avverkningsuppdrag och all inmätning är klar. Mätbesked från Biometria (när det är valt av det köpande företaget) skickas per post till skogsägare där köparen ansvarar för att adressuppgifterna är korrekta.

Är Biometria mätande företag som klassar och volymbestämmer är vi skyldiga att säkerställa att uppgifterna registreras enligt märkningen av virket.

Biometria har certifierat skördare för ersättningsgrundande mätning och under 2019 mättes c:a 0,9 milj m3fub,

Vårt uppdrag är att följa efterfrågan och visar det sig innebära att arbeten flyttas från mätstationer vid industrier till skördare, eller t ex fjärrmätningscentraler vid automatisering, så anpassar vi oss till det i alla delar av företaget.

Peter Eklund
VD

Känner ni er inte väldigt överflödiga?

Nu för tiden med maskiner som är väldigt exakta och har internet uppkoppling och snabbt och enkelt kan skicka informationen till inköparen, skogsägaren och till och med rakt till timmerbilen.

Personligen ser jag inte vad ni tillför i den kedjan, bara ännu ett led som ska ha sin del av pengarna.

Fub är också någonting ni borde sluta med men det är en annan diskussion.



Jaså låter det så nu...
Det är ju certifiering...
Det har ju varit så fantastiskt i andra trådar..
Trots att det kostat stora summor i onödan för de som blivit tvungna att ta det...

Skördaren ska vara certifierad.
Skotaren ska vara certifierad.
Det är tidens melodi, tur att man är fri...

Nu vet jag inte vad du yrar men certifiering som koncept har jag nog aldrig diskuterat tror jag, upplys mig gärna ifall jag har fel.

Att du är något av en bakåtsträvare har jag noterat förr men håller du inte med om att ärlighet och raka besked är bättre än en inåtvänd svårkommunicerad tredjepart utan egentlig funktion?

Du förespråkar ju hela tiden den frias rättigheter och förbarmar dig över de stora myndigheternas förfaranden över den lilla människan och skogsägaren, men nu försvarar du plötsligt en instans som enligt vad jag förstått står för en stor del av det du hatar.

Huvudet upp ur sanden nu å greppa högaffeln. Svenska skogsägare förtjänar rättvis och jämlik behandling av sitt virke.

Skogsola skrev:Ni har väl lite självverksamhet i Finland också med släta tallhedar där det går att köra Valtra-traktor? Hur mäts det virket?

Hehe, det är inte utan att jag noterar en viss skepticism i din text också Skogsola :grin:

Timmer mäts på fabrik i sorteringen, stock för stock och klassas då också. Grantimmer har två klasser medan för tall finns fyra klasser plus vrak tror jag. Björk vet jag inte hur klassningen funkar på.
Körs timmret t.ex. till tåg så mäts det i trav vid väg. Timmerbilen väger också partiet men är lite osäker på om det har nån annan betydelse än för just timmerbilens ersättning.

Massaveden kan mätas i trav eller med kranvåg på timmerbilen. Kör man till fabrik vägs lasset där också.
Senast jag hörde låg den genomsnittliga kranvågsmätningen på under 2% kast från faktisk vikt vid fabrik.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Avslutat-02  
#660930 Nu var mitt inlägg djupare än så.

Certifiering, olika aktörer som kräver pengar för ingenting.
Samma sak som med en viss behörighet på sågar mm.
Det är ingen skillnad och ingenting att höja någon högaffel för, för detta är tjänstemän och politiker som ligger bakom.

Enda sättet att bli av med skiten är att stänga ner systemet och börja om.
Myndigheter och dess idioter som är dess förlängda arm, måste rot ryckas bort..
Likt ett plåster på ett infekterat sår....

Jag avskyr allt vad certifiering eller kurser som trycker ner den fria rörligheten, är man företagare så är man och då ska inte fack, certifiering eller annat tok och trams få begränsa någon. Men kan man tycka att det är bra med detta inom skogsbruket så tycker man att detta är bra också....

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660931 Blev spretigt i den här tråden men certifiering kan vi hata i många andra trådar.
Verkar som att den finska inmätningen liknar den svenska bortsett från att finnarna har kommit längre med skördarmätning. Har för mig att Södra började med det men att det avstannade för att de erbjöd ett pris per träd som blev lägre än vanlig inmätning.
Vi vet fortfarande inte vart Trådskaparens virke tog vägen.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Avslutat-02  
#660934 Vore väldigt intressant om någon kunde svara på hur virke bara försvinner i ett land som admin och gps tracker är nästan lag...

Men när man säljer naturskogars virke då skulle detta vara omöjligt..

Användarvisningsbild

Re: Virket är borta!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660935 Det huggs mycket stampris av södras maskiner idag. På vissa områden är det nästan all gran som går som stampris.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660937 På gran kan det säkert funka bra. Men ingen skördarförare kan se skillnad på tall klass1 resp. 3 en mörk snöig vinternatt.

Användarvisningsbild

Re: Virket är borta!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660938
Skogsola skrev:På gran kan det säkert funka bra. Men ingen skördarförare kan se skillnad på tall klass1 resp. 3 en mörk snöig vinternatt.

Tallen betalas efter ålder och inte kvalitet. Har för mig att efter 120 år är det ingen skillnad. Men med bra tall är det vanligt au som gäller.

Avatar Fallback

Re: Virket är borta!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660946 Låter som en synnerligen hemgjord mätbestämmelse. Men all tall kanske är grovkvistig i söder så det kvittar?
Enligt Peter Eklund så skördarmäts 0,9 miljoner m3 vilket ändock bara är 1% av all volym.
Vad gäller certifiering som någon var inne på så innefattar den inte bara naturvårdshänsyn utan en hel massa annat. Det företag som slarvar bort ett virkesparti borde vara i riskzonen för att förlora certifieringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).