Öppna kategorin

Slåtterbalk kuhn gmd 55

8 inlägg 2639 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slåtterbalk kuhn gmd 55

Ekke  
#660864 Hej, har precis köpt mig en khun gmd 55 årsmodell 2010. Knivarna var slut så jag bestämde mig för att byta dessa. När knivarna sitter så glappar de ordentligt (de gammla gjorde också detta) skall det vara så? Har tryckt in vagnsbulten och dragit åt så gott jag kan. Mvh Erik



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Slåtterbalk kuhn gmd 55

adahlm  
#660875 Jo, de ska glappa litet på höjdled, se till att du har rätt knivar, borde väl vara 18mm hål på denna modell, finns en massa olika knivar Till kuhn

Avatar Fallback

Re: Slåtterbalk kuhn gmd 55

Avslutat-02  
#660877 Finns även många andra tillverkare som har lika delar...john deere bland annat...

Avatar Fallback

Re: Slåtterbalk kuhn gmd 55

adahlm  
#660878 Och använd alltid nya skruvar/muttrar vid byte. Finns en liten risk att kniven lossnar och skadar nån/nåt om man återanvänder skruvarna

Avatar Fallback

Re: Slåtterbalk kuhn gmd 55

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660894 Vill du vara helt säker på att allt är okej så tar du bort knivarna och rengör läget för bultarna i tallrikarna innan du återmonterar allt igen. Sitter det skit i hålen så bottnar inte bulten som den ska och knivarna glappar mer än de ska.

Användarvisningsbild

Re: Slåtterbalk kuhn gmd 55

Ekke  
#660899 Problemet att att den rektangulära delen av vagnsbulten som skall låsa i tallriken är thight att få in i tallriken, man får nästan slå in dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slåtterbalk kuhn gmd 55

adahlm  
#660903 Den delen ska vara ganska tät, och muttern skall dra in den till bottnen, skall gå att byta utan några tyngre verktyg,
Har du Kuhn-original skruvar?

Avatar Fallback

Re: Slåtterbalk kuhn gmd 55

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660904 Det låter inte som du fått rätt bultar. Har du standardtallriken så ska bulten vara platt på två motstående sidor och inte fyrkantig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).