Motorsåg och handhållet

Trasig Husqvarna 560

81 inlägg 10301 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660740
vinterrojarn skrev:Jo då jag har varit på besök hos Hva.
Även på utbildning, där på autotune bland annat,. Automower kom ju först..dessa är jag utbildad på.

Jag tror inte att det är själva kompetensen det är fel på utan konstruktionerna möjligtvis.
Även miljökraven ställer till det för tillverkarna.
Då utsläpp och arbetsmiljö måste beaktas..

Gjorde referensen till asiat grejer för att de upplevs som rappel nu för tiden...
Sedan hur procentsats det är som är tillverkat i asien har jag inte en aning om.
Men en hel del grejer skulle jag gissa..

Det var ju problem att leverera förgasare när något kärnkraftverk riskerade att explodera där borta..

Men detta med miljökrav? Jag vet att Husqvarna har slutat med sina 2 storsågar pga vad jag tror är miljö/avgaskrav. Detta verkar vara för den svenska och Europeiska marknaden, då de fortfarande säljs i staterna. Vems miljökrav är det? Svenska eller europeiska krav? Stihl fortsätter ju med 80, 90 och 120 kubikare? Gör Husqvarna det för att vara miljöPK?

Såg också hos förhandlare att det var omöjligt att få tag i reklamblad för bensinsågar. Fanns väl 4-5 olika blad /tidningar och allt handlade om batterimodeller.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660743
Joakim S skrev:Men så jobbar ju egentligen alla branscher. Saker ska gå sönder, och vi ska köpa nya. Allt blir för dyrt att reparera, för timpengen är hög hos auktoriserade handlare. Här i Oslo ligger timpengen på 790 NOK ex. moms.

Kan dock inte klandra dem för timpengen. Det är ofta ett sådant pris för att få gjort något. En elektriker ligger på runt 750 kr.

Jo visst. Men vill de ha huggare som gör nåt så får de ha grejer som funkar. 2000 drift timmar på proffs såg är inte orimpligt för priset man betalar. Idag är det inte många som passerar hälften vilket är farmar såg och då helt annat pris.

Att timmen kostar är nog rätt. Tror ingen klagar på det. Det är väl mer att det är för många tillfällen och för mycket kostnader/år de hugger jag hör oftast som stör mest.

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660744
Mange skrev:
Joakim S skrev:Men så jobbar ju egentligen alla branscher. Saker ska gå sönder, och vi ska köpa nya. Allt blir för dyrt att reparera, för timpengen är hög hos auktoriserade handlare. Här i Oslo ligger timpengen på 790 NOK ex. moms.

Kan dock inte klandra dem för timpengen. Det är ofta ett sådant pris för att få gjort något. En elektriker ligger på runt 750 kr.

Jo visst. Men vill de ha huggare som gör nåt så får de ha grejer som funkar. 2000 drift timmar på proffs såg är inte orimpligt för priset man betalar. Idag är det inte många som passerar hälften vilket är farmar såg och då helt annat pris.

Att timmen kostar är nog rätt. Tror ingen klagar på det. Det är väl mer att det är för många tillfällen och för mycket kostnader/år de hugger jag hör oftast som stör mest.

Nej. Ett par tusen timmar borde den ju klara.

Sen är det väl irriterande att vara utan såg ofta. Man hade ju varit riktigt irriterad om man köpte ny bil, som var tvungen att lämnas in stup i kvarten.

Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

Avslutat-02  
#660748
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Jo då jag har varit på besök hos Hva.
Även på utbildning, där på autotune bland annat,. Automower kom ju först..dessa är jag utbildad på.

Jag tror inte att det är själva kompetensen det är fel på utan konstruktionerna möjligtvis.
Även miljökraven ställer till det för tillverkarna.
Då utsläpp och arbetsmiljö måste beaktas..

Gjorde referensen till asiat grejer för att de upplevs som rappel nu för tiden...
Sedan hur procentsats det är som är tillverkat i asien har jag inte en aning om.
Men en hel del grejer skulle jag gissa..

Det var ju problem att leverera förgasare när något kärnkraftverk riskerade att explodera där borta..

Men detta med miljökrav? Jag vet att Husqvarna har slutat med sina 2 storsågar pga vad jag tror är miljö/avgaskrav. Detta verkar vara för den svenska och Europeiska marknaden, då de fortfarande säljs i staterna. Vems miljökrav är det? Svenska eller europeiska krav? Stihl fortsätter ju med 80, 90 och 120 kubikare? Gör Husqvarna det för att vara miljöPK?

Såg också hos förhandlare att det var omöjligt att få tag i reklamblad för bensinsågar. Fanns väl 4-5 olika blad /tidningar och allt handlade om batterimodeller.


Eu..deras krav på avgasutsläpp har blivit hårdare och för att möta dessa krav och naturligtvis vara samma PK som med lite lättare klädsel på damer vid maskiner, gå i fronten vad det gäller pk hysteri..

Stihl har valt att sitta still i båten och vänta ut vad som ska ske...

Hva har valt att satsa på konsument och batteridrift, det får tiden utvisa hur det går..
Medans stihl satsar på kvalité och proffsmaskiner.

Reklam för en bensinmotor är ajaj...då kommer miljölobbyn och biter...

Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

Avslutat-02  
#660749
Joakim S skrev:
Mange skrev:
Joakim S skrev:Men så jobbar ju egentligen alla branscher. Saker ska gå sönder, och vi ska köpa nya. Allt blir för dyrt att reparera, för timpengen är hög hos auktoriserade handlare. Här i Oslo ligger timpengen på 790 NOK ex. moms.

Kan dock inte klandra dem för timpengen. Det är ofta ett sådant pris för att få gjort något. En elektriker ligger på runt 750 kr.

Jo visst. Men vill de ha huggare som gör nåt så får de ha grejer som funkar. 2000 drift timmar på proffs såg är inte orimpligt för priset man betalar. Idag är det inte många som passerar hälften vilket är farmar såg och då helt annat pris.

Att timmen kostar är nog rätt. Tror ingen klagar på det. Det är väl mer att det är för många tillfällen och för mycket kostnader/år de hugger jag hör oftast som stör mest.

Nej. Ett par tusen timmar borde den ju klara.

Sen är det väl irriterande att vara utan såg ofta. Man hade ju varit riktigt irriterad om man köpte ny bil, som var tvungen att lämnas in stup i kvarten.


Så är det ju också tyvärr...inte ens bilarna klarar av att fungera korrekt mest pga data....

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660752
vinterrojarn skrev:Eu..deras krav på avgasutsläpp har blivit hårdare och för att möta dessa krav och naturligtvis vara samma PK som med lite lättare klädsel på damer vid maskiner, gå i fronten vad det gäller pk hysteri..

Detta är ju skitsnack. Eu har krav som merparten av såg som säls inte uppfyller. Att ca 5% av antalet producerade sågar i världen ska göra nån form av skillnad i miljöpåverkan är minst sagt befängt.
Det handlar om pengar inget annat!
vinterrojarn skrev:Stihl har valt att sitta still i båten och vänta ut vad som ska ske...

Hva har valt att satsa på konsument och batteridrift, det får tiden utvisa hur det går..
Medans stihl satsar på kvalité och proffsmaskiner.

Reklam för en bensinmotor är ajaj...då kommer miljölobbyn och biter...

Batterisåg är idag helt tillräckligt för konsument användning. Det hade räckt länge men är på tok för dyrt.
För proffsen, de som är yrkesverksamma i skogsbruk är de inte på långa vägar bra nog att ersätta förbränningsmotorn.

Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

Avslutat-02  
#660760
Mange skrev:
vinterrojarn skrev:Eu..deras krav på avgasutsläpp har blivit hårdare och för att möta dessa krav och naturligtvis vara samma PK som med lite lättare klädsel på damer vid maskiner, gå i fronten vad det gäller pk hysteri..

Detta är ju skitsnack. Eu har krav som merparten av såg som säls inte uppfyller. Att ca 5% av antalet producerade sågar i världen ska göra nån form av skillnad i miljöpåverkan är minst sagt befängt.
Det handlar om pengar inget annat!
vinterrojarn skrev:Stihl har valt att sitta still i båten och vänta ut vad som ska ske...

Hva har valt att satsa på konsument och batteridrift, det får tiden utvisa hur det går..
Medans stihl satsar på kvalité och proffsmaskiner.

Reklam för en bensinmotor är ajaj...då kommer miljölobbyn och biter...

Batterisåg är idag helt tillräckligt för konsument användning. Det hade räckt länge men är på tok för dyrt.
För proffsen, de som är yrkesverksamma i skogsbruk är de inte på långa vägar bra nog att ersätta förbränningsmotorn.



Då får du ta det med Hva. Det var deras svar när 2186-2188 skulle bort.
De har även svarat detta till journalister när de fått frågan om varför man tagit bort stor sågarna.

När man gick över till 500 serien så lanserade man ju dessa maskiner som just miljövänligare och klarade av de nya kraven.
Kommer ni inte ihåg att de dessutom skulle vara bränslesnålare? Vart är den sanningen...de flesta är törstigare...


Vad gäller batteridrift och Hvas satsningar där så är det redan diskuterat.

Avgas krav kommer bli hårdare pga lobbyister som driver frågorna och mutar politiker i ledande ställning..

Klart som tusan det gäller pengar, helst vem som gör första och största affären tack vare reklamen...

Hur många sågar har inte rasat pga dåliga lager?
Vad har lagren i sig idag? Plast!
Är inte konstigt att växlarna börjar krångla och rasa inom bara 6 mån...

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660764 De kan säga vad de vill. Men de har inga stora proffs såg nu och inte mycket proffs grejer alls i mitt tycke.

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660765 Sorg o se att de svalt alla märken för att lägga ner dem så Stihl får mer försäljning.
Fina märken med gamla anor och ett bra tänk bakom som nu inriktar sig på konsument marknad.
Det har gjorts förr och det blir inte bra.

Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

Avslutat-02  
#660768
Mange skrev:De kan säga vad de vill. Men de har inga stora proffs såg nu och inte mycket proffs grejer alls i mitt tycke.


Det är klart att de försöker säga vissa saker, då sanningen inte låter bra för kundunderlaget.

Proffs sortimentet blir mindre och mindre för varje år känns det som...
Klenare och klenare maskiner..
Nu ska man inte ens orka vrida på en choke, utan autotune är det som gäller.....jösses...

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660774
Mange skrev:Sorg o se att de svalt alla märken för att lägga ner dem så Stihl får mer försäljning.
Fina märken med gamla anor och ett bra tänk bakom som nu inriktar sig på konsument marknad.
Det har gjorts förr och det blir inte bra.

Ja. Lite dumt att göra så, och inte försöka ta platsen själv, i storsågsklasserna. Släppa helt till största konkurrenten.

Klingar gott i ölsejdlarna nere i Tyskland tänker jag.

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

JörgenO  
#660778
vinterrojarn skrev:
Hva har valt att satsa på konsument och batteridrift, det får tiden utvisa hur det går..
Medans stihl satsar på kvalité och proffsmaskiner.

Reklam för en bensinmotor är ajaj...då kommer miljölobbyn och biter...


Enär fler o fler trådar utmynnar i konspirationsteorier av allehanda sort så vill jag försynt påpeka att reklam för bensindrivna motorsågar torde vara helt legitimt, tillåtet och vanligt förekommande även på denna sida.
Husqvarna är en vinstdrivande koncern med aktieägarnas bästa för ögonen och inte styrd av någon miljölobby.
Reklamen nedan... låt oss kalla den bevismaterial A... är ofta förekommande och en vanlig syn för den uppmärksamme besökaren på denna sida :D

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Joakim S  
#660780
JörgenO skrev:
vinterrojarn skrev:
Hva har valt att satsa på konsument och batteridrift, det får tiden utvisa hur det går..
Medans stihl satsar på kvalité och proffsmaskiner.

Reklam för en bensinmotor är ajaj...då kommer miljölobbyn och biter...


Enär fler o fler trådar utmynnar i konspirationsteorier av allehanda sort så vill jag försynt påpeka att reklam för bensindrivna motorsågar torde vara helt legitimt, tillåtet och vanligt förekommande även på denna sida.
Husqvarna är en vinstdrivande koncern med aktieägarnas bästa för ögonen och inte styrd av någon miljölobby.
Reklamen nedan... låt oss kalla den bevismaterial A... är ofta förekommande och en vanlig syn för den uppmärksamme besökaren på denna sida :D

Nu var ju inlägget som du svarade på, menat som svar på mitt inlägg gällande reklamen som går att få hos Husqvarnaförhandlaren jag använder mig av. Jag tycker det är konstigt att de bara har reklambrosjyrer på batteridrivna produkter.

Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

Avslutat-02  
#660781 Det är som vanligt när man ifrågasätter ett etablerat koncept med miljön och plånboken..
Då kommer det flygande...

Så du har sett många reklamblad för sågar UTAN miljömotor?
Eller liknande?

Det har då inte jag, nästan all reklam jag sett och fått från Hva är gällande batteridrift.
Det finns någon men inge många som gäller bensinmotor, men de är lätträknade.

Vad gäller konspirationer eller teorier så är det jag skriver en eller flera åsikter, utifrån vad jag sett och upplevt.
Dina åsikter är dina, och mina är mina.
Jag har inte påstått att det är förbjudet att visa reklam för bensinmotorer, men det är mycket mera reklam och annonser/kampanjer på batteridrift...

Tala gärna om själv varför Hva la ner sina stora motorsågar, och det var inte för att de inte sålde..vilket många verkat tro...för de såldes då bra...

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

anersimyra  
#660786
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:Jo då jag har varit på besök hos Hva.
Även på utbildning, där på autotune bland annat,. Automower kom ju först..dessa är jag utbildad på.

Jag tror inte att det är själva kompetensen det är fel på utan konstruktionerna möjligtvis.
Även miljökraven ställer till det för tillverkarna.
Då utsläpp och arbetsmiljö måste beaktas..

Gjorde referensen till asiat grejer för att de upplevs som rappel nu för tiden...
Sedan hur procentsats det är som är tillverkat i asien har jag inte en aning om.
Men en hel del grejer skulle jag gissa..

Det var ju problem att leverera förgasare när något kärnkraftverk riskerade att explodera där borta..

Men detta med miljökrav? Jag vet att Husqvarna har slutat med sina 2 storsågar pga vad jag tror är miljö/avgaskrav. Detta verkar vara för den svenska och Europeiska marknaden, då de fortfarande säljs i staterna. Vems miljökrav är det? Svenska eller europeiska krav? Stihl fortsätter ju med 80, 90 och 120 kubikare? Gör Husqvarna det för att vara miljöPK?

Såg också hos förhandlare att det var omöjligt att få tag i reklamblad för bensinsågar. Fanns väl 4-5 olika blad /tidningar och allt handlade om batterimodeller.

MS 880 har för rätt länge sedan utgått ur sortimentet, de största sthilsågar som säljs i Sverige är MS500/661. Dolmars 90cc såg hittar man heller inte i det europeiska sortimentet. Själv hade jag tur som hittade en Solo 681 i Tyskland då även den utgått hos de svenska handlare som jag sökt på.. 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).