tis 11 aug 2020, 09:18#660721
Nja klandrar vet jag kanske inte.
Men om jag ska ta säg 800 kr exkl moms i timmen för att skruva, då ska det vara garanti på alla jobben och i detta så skall alla miljökrav och lagar efterföljas.
Personalen ha bra lön, bra villkor mm.
Men här börjar kruxet, vid dessa ersättningar så ökar maskinantalet där det blir för dyrt drastiskt,och man tappar kunder...
Gör dessutom en tillverkare en produkt eller flera som dessutom inte håller marknadens förväntningar eller krav trots att de är dyra, så flyr kunderna direkt till annat märke och andra verkstäder.
Jag tar 440 kr exkl moms i timmen, men håller garanti för denna summa ändå..
Miljölagstiftningen vad det gäller oljor mm.
Men jag skulle aldrig neka att laga en maskin, till någon som inte har råd, då löser jag det på annat sätt..kanske plan för avbetalning eller svart.
Men vad det gäller verkstäder så blir bilden lite skev att jämföra med Hva som tillverkare...
Tillverkare lever av att sälja produkter,men vinner andelar på marknaden om produkterna överlever minst 3 år...nu är det mycket spring för att fixa små tjafs och tjuvluft...
Motorhaverier mm...
Eller bara byta förgasare,spolar, cylindrar mm för att sågen ska gå normalt..
Jag är väldigt less på hela upplägget...
Och jajemän, de flesta tillverkare idag försöker hålla kunden låst på sitt märke med sina egna tekniker...ta Cylinda...
Detta förbannade värdelösa företag som säljer produkter till konsumenter,men när varan går sönder så är det inte till handlaren de vill att du ska vända dig, nä till Cylinda själv..
Varför? Jo för att kunna ta ut en avgift för att skicka tekniker på 1414 kr därefter löpande tim taxa om det inte är garanti eller reklamation...
Men det är teknikern som avgör om kunden ska betala dessa 1414 kr eller ej...
Lösningen?
Jo jag bytte diskmaskin, körde tillbaka den gamla till handlaren och sa åt dem att lösa detta med Cylinda bäst fan de ville...jag som privatkund har både skyldigheter och rättigheter.
Rättigheten att lämna tillbaka en produkt som inte håller marknadens förväntningar och krav.
Så när slanganslutningen gick sönder så höll inte produkten måttet enligt garanti kravet.
Jag har nu en ny maskin från en annan handlare.
Utan magnetlås till vattenintaget.
Hva lever på gamla meriter och äror..
De tillverkade förr bra maskiner men nu är de ute på gungfly och hoppar mellan tuvorna..
Snart sjunker dem...