sön 09 aug 2020, 18:10#660464
Fredrik Reuter skrev:Hälften av all elenergi som tillverkas i världen används av elmotorer varav hälften av denna energi går till spillo på grund asynkronmotorns uppbyggnad. Skulle Europa helt gå över till reluktansmotorer istället för asynkrona motorer skulle hela Sveriges energiförbrukning kunna sparas in.
Reluktansmotorn är enklare i uppbyggnad, lättare, mindre och kan användas som en stegmotor. Det enda problemet är att den är svårare att styra och är känslig för överhettning.
Men nu verkar det som att det börjar hända saker. Tesla har börjat använda reluktansmotorer i bakaxeln på den fyrhjulsdrivna varianten av Model 3 och företaget Turntide säger sig nu ha knäckt både drivnings- och överhettningsproblematiken för större elmotorer, ex i ventilationsanläggningar. Om detta kan se mer om i videon nedan. ABB har utvecklat en reluktansmotor som går under benämningen Syn-RM och karaktäriserar den som energieffektiv, liten och stark.
Andemeningen i videon nedan är att vi på senare år helt har stirrat oss blinda på att fasa ut fossil energi och helt enkelt glömt bort relativt enkla tekniksprång som reluktansmotorn, som för övrigt inte på något sätt är ny uppfinning.
Vad tror du om detta, framtiden?
Helt klart intressant vid byggnation av nya fabriker m.m.
När det gäller klimatomställningen i stort så har vi mycket fabriker, fordon, kraftverk m.m. som vi redan har släppt ut CO2 för att bygga och där finns det nog anledning att fundera över det realistiska att spendera pengar och energi (sannolikt fossil sådan) på att ersätta dessa anläggningar i förtid.
Började i ärlighetens namn få lite klimatångest efter att ha hört delar av Greta Thunbergs sommarprat och började Googla runt.
Den info som jag har hittat pekar på att den globala energiförbrukningen består till ca 85 % av fossila bränslen såsom kol, olja och naturgas, samt att dessa står för ca 60 % av den globala elproduktionen. Det känns som en rätt brant uppförsbacke!
Jag tror att vägen framåt blir storskalig utbyggnad av solceller (börjar bli ekonomiskt intressant och tillverkas till stor del av kisel som är ett vanligt förekommande grundämne) och vätgasproduktion samt användande av bränsleceller i transportsektorn (verkar som att man börjat hitta lösningar för att minska/eliminera behovet av platina i bränslecellerna). Även bränsleceller i transportsektorn lär ju huvudsakligen bli aktuellt vid nyinvesteringar i fordon.
Det jag hoppas mest på är att power-to-liquid tekniken kan komma bli lönsam för att skapa diesel från el, CO2 och H2O, så att världens befintliga fordonsflotta kan påbörja omställningen till fossilfri diesel och bensin m.h.a. solel.
Detta för att köpa mänskligheten tid, innan allt för mycket permafrost försvunnit och frigjort stora mängder metan till atmosfären.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain