Avverkning (slutavverkning)

Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsåldern!

47 inlägg 21324 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

rokon  
#507481 Finland gjorde ju om sin lagstiftning för några år sedan. Den nya lagen har inga restriktioner om vid vilken ålder som skog får avverkas, i princip kan en skogsägare välja att kalavverka en ung gallringsskog.
Jag hade förväntat mig att några av våra finska vänner skulle nämna det, men nu tar jag upp det.
Vill minnas att de resonerade som så att det vanliga är ju att skogsägarna håller sin skog längre än till den lägsta lovliga åldern så det är liksom inte något problem.
Själv ser jag det som möjligt att få planterad och gödslad gran att bli 50cm i diameter i brösthöjd med rätt skötsel och förhållande i Norrbotten på endast 47 år där jag har min mark. Jag har några sådana exempel men för att lyckas i större omfattning så krävs åtgärder med bevattning samt kvävegödsling med bor på gamla slåtterängar.
Jag hade välkomnat en sänkt lägsta ålder om den hade genomförts det var på tapeten för ca 10 år sedan då jag lät helikoptergödsla 22 ha.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Vedproducent  
#507594
Stavve skrev:
Vedproducent skrev:
Stavve skrev:Det måste vara förutsatt hur skogen är skött.

Mitt svar blir sänk slutavverkningsåldern, förutsatt att skogsskötseln är gjord! Jag har gjort ett par tusen hektar skogsbruksplaner och jag kan säga att det var en av alla fastigheter som låg någorlunda ikapp med röjning och plantering. Detta även då förvånansvärt många fortfarande var åbor.

Vårt snabbaste sätt att öka produktionen är att få ordentliga föryngringar. Sedan behöver vi röja. Det är ingen rocket science, ungefär som att gå ned i vikt genom att springa mer+äta mindre. Kan konstateras att det dock i praktiken är ungefär lika svårt att få alla som bör gå ned i vikt att banta som att få alla som bör röja att gå ut och röja :d

Eftersom skogsskötsel innefattar fler aspekter än hur mest produktion uppnås så måste fler förhållanden än arealproduktion tas med. I praktiken betyder det avsättning för virket och stormar samt rotröta. Vi vet att risken för övergrovt virke att beståndet blåser ned och drabbas av rotröta ökar med åldern. Därför ska välskötta bestånd avverkas strax efter LSÅ. Efter Gudrun har försäkringarna gällande storm blivit betydligt sämre vilket också talar för korta omloppstider.

Mätte förra hösten upp en av våra G30 som är 56 år. Då höll det cirka 500 m3sk/ha mao cirka 420 m3fub vilket man får cirka 550 SEK/m3fub i netto för vid slutavverkning i södra Sverige. Då har det gallrats två gånger med netto innan. Det tycker jag är bra.

Visst det låter ju bra. Frågan är bara varför man ska hugga ner det nu när tillväxten och lönsamheten är som högst. Det beståndet ger ju ett värde på mer än 5000 kr per hektar och år nu. Samtidigt producerar en genomsnittshastighet en lönsamhet på 1000-1500 kr per hektar och år.


Absolut kan du räkna så (man kan räkna exakt hur man vill). Kan du garantera mig att det inte blir en storm de närmsta åren som fullständigt omkullkastar räkneexemplet? Det man vet är det man har idag och de priser som gäller idag.
Naturligtvis kan ingen garantera att det inte blir storm. Det är en risk och avvägning var och en måste göra själv. Det vi vet är väl att det bara i modern tid bara är stormen Gudrun som drastiskt sänkte virkespriserna. Det drabbade svenska skogens virkesförråd med drygt 2 procent nedblåst skog. Så om man räknar alla år sen i alla fall 1969 så är det ett år av 49 år det påverkade priserna mer än marginellt och det året med drygt 2 procent av svenska virkesförrådet. Så rent statistiskt så är det försumbart. Därmed säger jag inte att enskilda markägare kan drabbas hårt för så var det ju i Gudrun. De som inte var försäkrade får väl i stort ta på sig risken själva. Resten fick ju både försäkringsersättning och statsbidrag som täckte upp det allra mesta. Men det är absolut upp till var och en att avgöra själv.

Användarvisningsbild

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

p till p  
#508362 Har någon räknat på hur dagens röjningsskogar kommer att utvecklas.
Att det inte växser de sista 5-10 metrana på en föryngringsyta vet väl ingen och det blir stora områden runt all hänsyn . Det va vicktigt på åttiotalet. Ska det vara 5%löv i en slutavverkning blir det 10% mindre barr.
Blir det något kvar när allt är borträknat.

Användarvisningsbild

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

p till p  
#509136 Det bästa med sänkt avverkningsålder är mindre risk för nyckelbiotop.

Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Soren62  
#509159 Om vi börjar ta med en del av alla miljöhänsyn,som nu lämnas vid avverkningarna.
Så tror jag volymen skulle höjas rejält.Jag ser idag att maskingrupperna knappt hunnit
lämna platsen förrän dessa så kallade "miljöhänsynen" blåst ner samt alla högstubbar
dessutom som genererar volymer.Dessa vindfällen blir ofta liggande,så när markberedaren
kommer måste han svänga förbi alla högstubbar och vindfällen.Med innebörd att där blir det inte
planterat.Då var den marken borta ur produktion.Nej tillbaks till 70-80 talets skogspolitik när vi
skulle driva skogsbruk.Har ofta också funderat på ansvar som markägare.När alla "torraträd" skall
lämnas vem har ansvaret om dom blåser ner på förbipasserande folk (friluftsfolk,jägare etc).Är det
jag som markägare?Tillbaka med det "sunda förnuftet " igen i skogsbruket.
Med vänlig hälsning Soren62

Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Bosse1  
#509565 Storebror ser dig :ugeek:

"Europas största kartläggningsprojekt klart att sättas igång

Mer än halva Sveriges yta är täckt av skog och skogsnäringen är beroende av att ha tillgång till uppdaterade laserdata för att kunna utföra högkvalitativa skattningar av timmervolym, tillväxt och andra parametrar som är nödvändiga för att man ska kunna hantera och utveckla den svenska skogen.

COWI har tilldelats ett tvåårigt ramavtal som påbörjas i år, med möjlighet till ytterligare tre årliga förlängningar. Det totala ordervärdet av avtalet uppgår potentiellt till 70-100 miljoner SEK.

Projektet finansieras dels av den svenska staten genom Skogsstyrelsen och Lantmäteriet, och dels av den svenska skogsbrukssektorn"
??

http://www.mynewsdesk.com/se/cowi/press ... ng-2438957

Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Bosse1  
#509566 Brottom brottom..

"2018/349 Konsulter för kartläggning av områden för naturvårdande skötsel och biotopskydd

Uppskattat värde
Värde exkl. moms: 17 500 000.00 SEK

Typ av förfarande
Öppet förfarande
Påskyndat förfarande
Motivering:

Inventeringarna utgör ett regeringsuppdrag och måste genomföras innan slutet av 2018."

https://www.energy-supply.dk/procuremen ... iotopskydd

https://opic.com/id/afialiwplr

Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Bosse1  
#649926 Brist på gammalt timmer – problem för byggnadsvård.

https://sverigesradio.se/artikel/7493644

Kanske plockhugga lite 😀

Användarvisningsbild

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649937
Bosse1 skrev:Brist på gammalt timmer – problem för byggnadsvård.

https://sverigesradio.se/artikel/7493644

Kanske plockhugga lite 😀


Ja, det kan ju bli en intressant match mellan naturskydd och skyddade byggnader. Får se vad som väger tyngst i allmänhetens ögon.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

skogsbas  
#660099 OM slutavverkningsåldern fortsätter att sänkas i samma takt som flera bolag gjort de senaste 10 åren kommer skogsmarken att bli värdelös om ca 30-40 år. Då kommer man inte att hinna ut med plantorna innan de ska avverkas.

Användarvisningsbild

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Torbjörn Johnsen  
#660101 En effekt av att slutavverkningsåldern sänks (som Lars Lundqvist skrivit om i någon annan tråd) borde bli att den årliga avverkningsytan ökar och därmed också föryngrings- och skogsvårdskostnaderna. Ska se om jag kan hitta det inlägget...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

bgl  
#660108 Något knepig bild att illustrera byggnadsvård med. 😮

Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660203 På tal om tätvuxet virke. Jag var och besökte Vireda kyrka (rekommenderas). Det visar sig att takstolar och väggar är från frodvuxen gran som knappt blivit 50 år. Antagligen från tidigt 1700-tal, takspånen var från den tiden. Takspånen kom dessutom från virke avverkat i Mälardalen(!).

Hittade lite info på nätet:

https://jonkopingslansmuseum.se/wp-cont ... 014-38.pdf

Avatar Fallback

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

surjämten  
#660411 Några tankar i frågan.
Virkeslager är välfyllda. Virkespriser är låga.
Så länge man ser till att virkeslagren är fyllda förblir priserna låga?
Så länge man får köpa till låga priser förblir priserna låga?
Tillgång o efterfrågan? Taktik från köpare?

Användarvisningsbild

Re: Skogen räcker inte till - vi sänker slutavverkningsålder

Älgfoderodlare  
#660533
surjämten skrev:Några tankar i frågan.
Virkeslager är välfyllda. Virkespriser är låga.
Så länge man ser till att virkeslagren är fyllda förblir priserna låga?
Så länge man får köpa till låga priser förblir priserna låga?
Tillgång o efterfrågan? Taktik från köpare?


-Ja, nu har ju inte bara köparna en taktik för att få denna enorma tillgång på råvara som svenska markägare, mer eller mindre skänker till industrin idag främst via första o andra gallringar. Det ligger ju även en del i att hela skogsskötsel kunskapen bygger på att det ska gallras för att de resterande träden skall växa bättre. Och så länge denna "förhärskande" skötselteori kvarstår, som ger överutbud av råvara, så lär ju priserna vara därefter. Läs i kat. "Gallring" ang. myterna om just gallring o ta en ordentlig funderare. Vägen till en framtida förändring, kan vi som skogsmarkägare själva bidra till. Jag hoppas ju på att en sådan verkligen kommer. Och i väntan på den förändringen, så får min skog stå. Det blir ju ändå ingen förlust av att den just gör det. Det blir bara mer av den !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).