Motorsåg och handhållet

Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblandat?

40 inlägg 15128 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660288 Delar upp detta lite o ger förklaring efter bästa erfarenhet.

jannee skrev:Varifrån kommer beläggningarna i slangarna?
Vore intressant att VETA exakt vad akrylater består av.
Akrylat, består denna vätska av olika lösningsmedel, eller?

Akrylat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Akrylat
Anväds ofta i färg o annat olämpligt för motorer.
Alkylat bränsle är den renaste formen av bränsle i petrolium strängen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alkylgrupp

jannee skrev:Varifrån kommer beläggningarna i slangarna?
Är det från bensinen, eller oljan man blandar i bensinen eller endast från slangar och packningar?

Kan det vara spriten man blandar in i bensinen som löser slangar och står för beläggningarna?

När man ser på grejerna så blir det ofta rätt uppenbart av färg, lukt och utseende på avlagringen.
I slang med handelsbensin ser man ofta vit avlagring vilket är från bränslet. samma avlagring ser man i maskier utan 2T olja. Man ser ibland spår av oljan som använts om den varit lite sämre för just denna användning. En olja som funka bra till nåt visst gör det inte nödvändigt till allt.
jannee skrev:Eller kan det vara så enkelt att dagens förgasare är mer känsliga än gårdagens?
De som saluför Aspen är 100 % motståndare till vanlig handelsbensin, kanske lite av egenintresse eller?
Vad som händer när man varierar mellan vätskorna är en sak men varför blir det problem för en del men inte för alla.

Så är det oftast inte och definitivt inte för mig. Visa mig nåt som funkar bättre så kör jag gärna på det.
Att det blir problem för vissa och inte andra är av många anledningar men oftast är det för de varit fulla med sot innan bränslebytet och inte justerats rätt vid och efter skiftet av bränsle.
Även skador som uppstått innan i slang och vevhus etc kan synas bättre när all skit kommit bort.
Är det torkade räliga tätningar och slangar då man river efter bränslebytet var de säkert lika räliga innan bränslebytet. Det har jag sett många ggr.
En HDA förgasare är inte känsligare idag än när den kom ut på marknaden.
De nyare förgasarna med A&T är känsligare för oljor och skräp i bränslet men det är ju samma känslighet oavsett bränsle.

Har du bränsle som funkar, varför byta?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

anersimyra  
#660314
torbjorn_2150 skrev:Jag frågade "min serviceverkstad" om en genomgång på en lite svårstartad FS200, och samtidigt byte till Aspen. Den har alltid gått på hemblandat. Verkstaden avrådde från bytet, och rek. bara 98oktan + olja. Vad skall man tro?

Det rådet var ett dåligt råd, en maskin konstruerad för 95 oktan går på inget sätt bättre med 98 oktan.

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

bgl  
#660316 Den serviceverkstan kan leva kvar i "gamla tider" när 98oktan kunde vara etanolfri. Idag kan 98 möjligen ha lite lägre inblandning än 95 men tankaren vet inte vad han får.

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660318 Inte har jag då märkt någon skillnad på 95 och 98...
Däremot så har jag projekt pågång..
Röjning, löv sanering.
11 ha.
Aspen 2-takt.
95 oktan oljeblandad.
98 oktan oljeblandad.
Vilket bränsle får sågen att gå längst..
Såg val, jonsered 2256w.
Hva 252rx.

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Williamm  
#660369
vinterrojarn skrev:Inte har jag då märkt någon skillnad på 95 och 98...
Däremot så har jag projekt pågång..
Röjning, löv sanering.
11 ha.
Aspen 2-takt.
95 oktan oljeblandad.
98 oktan oljeblandad.
Vilket bränsle får sågen att gå längst..
Såg val, jonsered 2256w.
Hva 252rx.


Intressant.

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660371 Funderar på att ta en mix olja till 98 oktanen
Och en ren 2-taktsolja till 95 oktan..

Biltemas kanske?
Vad tror och tycker ni?

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660388
vinterrojarn skrev:Alkylat har samma renande effekt i sin olja som den oljan du hänvisade till...

Man kan ju ha olika olja i alkylatbensin, t.ex. HVA-olja i OK-alkylat. Är det Aspens olja du menar?

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660398 Ja jag var otydlig där.
Tack för det. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660399 Aspens syntiska olja är krypande. Den går in överallt. Många syntetiska 2T oljor har den egenskapen.

Det går utmärkt o ta en Alkylat och blanda med annan olja. Jag har provat några stycken till en kund som hade lite besvär av vissa oljor. Det är några år sen nu tror jag... Han hade Texaco Halvsyntet 2T till sist om jag minns rätt.
Jag har Scandiaoils 2T när jag blandar till några jag har som inte rivits än. Den blandar sig med Aspens olja med ser det ut som. Det åker en halvliter i traktorn med då och då.

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

anersimyra  
#660403 Artikeln är visserligen publicerad för snart tjugo år sedan men icke desto mindre intressant och troligen lika relevant i dag.....
http://fy.chalmers.se/~apell/ns/np7.pdf

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660404 Prova att ladda upp PDF filen igen..
Jag får det inte att fungera....

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

anersimyra  
#660405
vinterrojarn skrev:Prova att ladda upp PDF filen igen..
Jag får det inte att fungera....

Kopiera och sök..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

anersimyra  
#660406 http://fy.chalmers.se/~apell/ns/np7.pdf Kanske funkar det nu.

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660407 Denna avser mer marint bruk men vissa paraleller kan man nog göra om man bortser från siffrorna.

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

anersimyra  
#660408 Ett särskilt intressant stycke är att oljeproducenterna inte får information om additivens innehåll i oljan från producenterna av additiven.. 😮

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).