jannee skrev:Varifrån kommer beläggningarna i slangarna?
Vore intressant att VETA exakt vad akrylater består av.
Akrylat, består denna vätska av olika lösningsmedel, eller?
Akrylat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Akrylat
Anväds ofta i färg o annat olämpligt för motorer.
Alkylat bränsle är den renaste formen av bränsle i petrolium strängen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alkylgrupp
jannee skrev:Varifrån kommer beläggningarna i slangarna?
Är det från bensinen, eller oljan man blandar i bensinen eller endast från slangar och packningar?
Kan det vara spriten man blandar in i bensinen som löser slangar och står för beläggningarna?
När man ser på grejerna så blir det ofta rätt uppenbart av färg, lukt och utseende på avlagringen.
I slang med handelsbensin ser man ofta vit avlagring vilket är från bränslet. samma avlagring ser man i maskier utan 2T olja. Man ser ibland spår av oljan som använts om den varit lite sämre för just denna användning. En olja som funka bra till nåt visst gör det inte nödvändigt till allt.
jannee skrev:Eller kan det vara så enkelt att dagens förgasare är mer känsliga än gårdagens?
De som saluför Aspen är 100 % motståndare till vanlig handelsbensin, kanske lite av egenintresse eller?
Vad som händer när man varierar mellan vätskorna är en sak men varför blir det problem för en del men inte för alla.
Så är det oftast inte och definitivt inte för mig. Visa mig nåt som funkar bättre så kör jag gärna på det.
Att det blir problem för vissa och inte andra är av många anledningar men oftast är det för de varit fulla med sot innan bränslebytet och inte justerats rätt vid och efter skiftet av bränsle.
Även skador som uppstått innan i slang och vevhus etc kan synas bättre när all skit kommit bort.
Är det torkade räliga tätningar och slangar då man river efter bränslebytet var de säkert lika räliga innan bränslebytet. Det har jag sett många ggr.
En HDA förgasare är inte känsligare idag än när den kom ut på marknaden.
De nyare förgasarna med A&T är känsligare för oljor och skräp i bränslet men det är ju samma känslighet oavsett bränsle.
Har du bränsle som funkar, varför byta?
www.chainsawcollectors.se