Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75469 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660156
hfab skrev:Lite orolig blir jag allt då forskare talar om hur någon "borde tänka"

Fast nästan allt du tror dig veta om hur världen fungerar vet du därför att det är så vetenskapen har lärt dig att du borde tänka och uppfatta världen.

Att jorden är rund, att jorden snurrar i bana runt solen, att allt i vardagen styrs av orsak-verkan, hur el fungerar, att handtvätt dödar virus och bakterier, att sjukdomar orsakas av bakterier eller virus och inte av onda andar, hur mekaniken bakom en förbränningsmotor fungerar, hur hydraulik fungerar, osv. Och när det gäller skogsbruk så har du lärt dig att tänka i temer av markens bördighet dvs bonitet, ståndortsindex, grundyta, beståndsålder, gallringsstyrka, stamantal, att träd uppstår ur frö, att det finns svampar och insekter som skadar och dödar träd, osv.

Vetenskapen skapar vetande, kunskap. Den beskriver världen i ord, och hittar på nya ord om det behövs. Och det är med orden vi tänker om världen. Så det är inte "forskare" som säger hur du borde tänka, utan det är den vetenskapliga kunskapen om världen som hjälper oss att tänka och förstå världen runt omkring oss. Men när det gäller "hyggesfritt" så vägrar många att lära sig hur fullskiktad skog fungerar och vad som därmed krävs för att blädningsbruk ska fungera.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660159
isteskog skrev:Du gör det lite för lätt för dig när du påstår att skogsbrukarna är ovilliga att lära sig eller ta till sig kunskap.

Det är nog inte en medveten ovilja utan snarare ett omedvetet motstånd mot att lära sig ett nytt sätt att tänka om hur skog fungerar. När man kan något väldigt bra och det dyker upp nåt nytt som inte stämmer med det, så är det lättare att försöka passa in det nya i det man redan vet, med risk för att man missförstår rejält. Det har hänt ideligen bakåt i historien och det upprepas hela tiden när det gäller blädning och blädningsbruk.

Ett typexempel är att man svävar på målet och använder undanglidande beskrivningar. Det var där diskussionen började även denna gång: "nån typ av blädningsskog", fast med tall och löv och inte fullskiktat. När hörde du senast nån säga att dom skulle göra "nån typ av kalhygge" fast inte så det var kalhygge? "Nån typ av slutavverkning" men ha skogen kvar?

Svårt att hitta kunskap? Absolut! Och det beror ju bl a på att de som ska informera inte heller har lärt sig så de förstår, på riktigt. Våra studenter skulle antagligen behöva ägna sig åt blädningsbruk i två veckor istället för i två dagar, men den tiden finns inte om vi samtidigt ska löra sig allt om hur trakthyggesbruk fungerar.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660160 Vem äger ordet "hyggesfritt" då? Enligt denna länk så innefattar "hyggesfritt" andra metoder än blädning .... https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/hyggesfritt/

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660164 Det är Skogsstyrelsen som hittat på det men dom har svårt att definiera vad dom menar.
Luckhuggning och skärmställning är föryngringsmetoder inom trakthyggesbruk.
Överhållen skärm är ingen metod alls eftersom det bara innebär att man väntar med slutavverkningen, men eventuellt gallrar i den äldre skogen. Men gallring brukar väl inte räknas som hyggesfritt?
Sen finns det mer fel i texten, som jag har påpekat, men Skogsstyrelsen lever själva i villfarelsen att det finns flera olika alternativ. Fler än det faktiskt finns.

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#660167 Inte undra på att en vanlig skogsbrukare går vilse i pannkakan då ..... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Blädning

svampbob  
#660172 Det känns som att det är samma fenomen i denna diskussionen som i många andra i dessa tider. Man vill ranka sina egna åsikter lika högt som andras fakta och att andras fakta bara är åsikter.
"jag tycker att det går att bläda och skapa ett kontinuitets skogsbruk med tall och löv."

Avatar Fallback

Re: Blädning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660173 http://www.skogsmannaforbundet.se/?p=417
Jag följde Fredriks farbror och vi deltog på en exkursion i början på 90-talet och det var i princip under strafföreläggande som fadern Erik "utmanade" skogsskötselpraxisen som då rådde och även egentligen genomdrevs från myndigheternas sida. Redan då diskuterades att förgraning kommer att ske, vilket kan konstateras.
Man förutspådde förgraning, låg produktion och icke kontinuitet.
De otaliga exkursioner som hölls på den tiden bestod av allt ifrån skogsekonomiska forskare, övriga nyfikna, myndighetsivrare och skeptiker och en och annan från menigheten.
Byggnaderna hade tidigare behövts lyftas i skick för dyra slantar och det var egentligen för att undvika utbetalningar för dyra föryngringsåtgärder och maximera utfallet från skogen som man tänkte igenom, tänkte nytt och gick sin väg och följde sin kompass.

Sen man börjat tala om kalhyggesfritt tänker jag på Frängsäter. Dock kan jag omöjligt förstå att de kalhyggen som Naturföreningen visar på sina skräckbilder (ofta tröga marker, kanske med fjällen i bakgrunden) överhuvudtaget kan förvaltas på något liknande sätt om det ska komma ut nån slant. Det kan nog de flesta begripa som levt 20 vuxenår eller mer tillsammans med och i intresse för skogarnas livcykel.
Vad Skogsstyrelsen och andra teoretiker idag kallar skötselmetoden där i Reijmyre för, har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660174
Orsa skrev:Vad Skogsstyrelsen och andra teoretiker idag kallar skötselmetoden där i Reijmyre för, har jag ingen aning om.

Jag hoppas dom kallar det skärmställning eller föryngring under skärm, eftersom det är vad det är.

Jag har för mig att min handledare när jag var doktorand, Jan Falck, hälsade på både Erik Berström i Frängsäter och Erik Modig som höll till längre norrut (Hälsingland) och gjorde nåt liknande, för att se hur dom gjorde. Kuriosa i sammanhanget är att det var i trakterna kring Rejmyre som Uno Wallmo testade sina idéer om luckhuggning. Det är lättföryngrade marker.

Notera i reportaget att det sägs ganska uttryckligt att skärmen avvecklas för att skapa ett nytt enskiktat bestånd. Samma sak gällde för Wallmos skogar. När föryngringen avslutats så blev det ett nytt enskiktat bestånd.

Avatar Fallback

Re: Blädning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660214 okidoki

Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#660223 Hur ha:
- maximalt kubikinnehåll
- maximal tillväxt
- maximal lönsamhet
och samtidigt tänka på miljö och koldioxid

Nåt hamnar man att ge avkall på, eller?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Mellberg  
#660252 Tittade igenom reklamfilmen om "hyggesfritt" och undrade vilken är målgruppen? Borde vara skogsägarna, men så var det verkligen inte, utan det var nog alla andra.

Det man visade var i princip höggallring, i tvåskiktade bestånd, som tall med granunderväxt. Luckhuggningen liknade mest vanlig bondhuggning som den såg ut en gång i tiden. Men det är klart, månar man om den biologiska mångfalden kanske det är så här det ska gå till.

Sveaskog visade upp ett hygge med fröträd nära kålmården, nej fel, det var hyggesfritt. Undrar hur många träd som krävs på ett hygge för att det skall räknas som hyggesfritt. Någon på skogsstyrelsen borde kunna ge besked. 😉

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660260 Som jag ser det så hjälper det inte alltid att läsa om försök med blädning, eftersom resultatet blir så olika beroende på hur man gör.
Lika dant beroende på hur dom olika försöks ytorna är lagda, man kan ju få vilket resultat man vill med hjälp av detta, och det syns inte i rapporterna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660263 Det är nog bättre att läsa här än att titta på olika försöksytor:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... ningsbruk/

Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#660269 Har själv trott att det skulle gå att ha beståndet kvar och gallra ut fullvuxna träd.

Det skulle väl varit möjligt medans jag ägde 20 ha.
Nu befinner jag mig i en annan sits med 130 ha.

Inte en chans att jaga enskilda träd i vare sig gallring eller avverkningssyfte.
Har dock inte uteslutit alternativt skogsbruk på alla figurer.
Men som Lars ofta påpekar "det beror på vad man har från början".
Ett försök jag vill prova innan jag dör är att plocka bort allt stort och släppa upp självsådda granar på en liten figur.
Figuren innehåller fullvuxna granar, björkar, asp och klibbal samt granplantor upp till 1,5 m.
Tror nog att det blir manuellt arbete annars finns inga plantor kvar.

Men vad jag förstår är detta inte blädning. Eftersom mellanskiktet saknas.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#660270
Lars Lundqvist SLU skrev:Det är nog bättre att läsa här än att titta på olika försöksytor:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... ningsbruk/

Jag slöläste igenom verket.
Har nog lite svårt för att tänka blädning.
Det är så enkelt att kalavverka.
Besvärligare dock med planteringen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).