Avverkning (slutavverkning)

Lutning, hur tänka?

3 inlägg 2020 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lutning, hur tänka?

Jesper01  
#660184 Hej

Är helt ny skogsmaskinförare sen gick ut skolan alldeles nyss.

Har börjat köra avverkning (skotare) i relativt brant terräng, tänkte kolla med er hur mycket det ska luta innan man tippar alt i vilka lägen man lägger ut gripen för att hjälpa till när man tycker det börjar luta lite för mycket? Tycker det är rätt svårt att aväga och att iallafall för mig känns som jag her ut gripen för ofta när jag inte kanske behöver det, man vill ju vara produktiv också och det tar ju massor av extra tid i längden.

Om ni har nått tips är jag tacksam



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Lutning, hur tänka?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660189 Rakt upp och rakt ner och bädda med ris där det är snett. Hellre lägga ner en halvtimme på att risa en snedd än att krångla med hjärtat i halsgropen varje lass.

Avatar Fallback

Re: Lutning, hur tänka?

tallen100  
#660192 Mycket beror ju på hur skördarföraren lägger upp vägarna, dom bör ju gå rakt upp och ner och inte på skrå.
Basvägen är det ju själ i att lägga ner lite extra tid på om det behövs, för där finns ju tid att spara..

Men har du ingen du kan fråga om tips på plats?
Nån du skiftar med tex.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).