Socialt (mer om oss)

Skottkärror

38 inlägg 8967 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

JensSkoog  
#568935 Gjorde visit på "Bygdetunet" (Hembygdsföreningen) i Stokke sist söndag.
Där fångade jag den här på bild!

Liknar precis på den som min far använde när han skottade skiten från
höner, grisar och folk ut på våra tjugotals potatisland, som inte var stora als.
Bästefar hade häst, men den dög inte i stenhopen som var vår "gård".

Skottkärra med luftgummihjul - det var som att
komma till himmelen efter den där :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skottkärror

Hema  
#569078
anersimyra skrev:
Hema skrev:
anersimyra skrev:
1559245169_b149bf94-fad5-4ca4-a15e-9385ee5fe439.jpeg
Sen ska förstås kärran lastas med vettiga redskap. Det mesta tycker jag är åt skogen för kort och kan därför rekommendera en frankfurtspade.. :-bd

Men det beror en hel del på vad man gräver i? Löst material kanske? Jag skulle nog sakna ett riktigt handtag. 🤔

Det kan man tro, men tekniken blir annorlunda mot de ” kinesskaftade ” varianter vi är vana vid. Man får ta lite mindre massor på bladet åt gången, å andra sidan står man upprätt och arbetar och belastar aldrig ryggen, och att gräva djupa hål är rena nöjet.. :-bd

Får se till att testa en framöver då.

Samt ska man skyffla massor, så är ju en skyffel bättre, finns även med spets. 👍 :)

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

Elfving  
#569190 Den bästa skottkärran är faktiskt denna:
http://webshop.horbybruk.se/shop/product/2041
Korg i plast, bra ty det är starkt, lätt och rostar inte. Har exempel på kärror som använts dagligen i tio år. Tål rågat lass bara man har luft i hjulet, smal och stabil att styra.
På senare år verkar de bytt underleverantör, den senaste jag köpt ser tyvärr inte lika rejäl ut som de tio år gamla. Den som lever får se! Julas galvkärra är en katastrofprodukt som möjligen duger till att flytta lövhögar i villaträdgårdar, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

stranglefoot  
#660092 Jag lyfter en gammal tråd!
Skalmarna (eller skacklor som vi säger) har gått av på min ekebykärra. Dom är troligtvis gjorda av bok som det står här i tråden. Bok är lika sällsynt här i norrbotten som snö i sahara. Gran, tall och björk dominerar. Hur dugligt skulle norrlädsk gran vara som skalmämne? Tänkte använda mig av 45x45 regelvirke att forma till ifrån.

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

Camaro1969  
#660094 björk?

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

stranglefoot  
#660096 Jo.... men det är nog svårt att hitta sågat på byggvaruhusen. I så fall hugga ner lämpligt träd!

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

halvproffs  
#660100
Elfving skrev:Den bästa skottkärran är faktiskt denna:
http://webshop.horbybruk.se/shop/product/2041
Korg i plast, bra ty det är starkt, lätt och rostar inte. Har exempel på kärror som använts dagligen i tio år. Tål rågat lass bara man har luft i hjulet, Den som lever får se! Julas galvkärra är en katastrofprodukt som möjligen duger till att flytta lövhögar i villaträdgårdar, tyvärr.


Korg i plast är bra speciellt för hästskit och sånt som fräter. Dock inte på vintern om hästskiten har frusit fast lite och du ger plastlådan en väl avvägd spark på sidan. Lådan sprack!

Julas kärror och även andra lågpriskärror ska undvikas oavsett användning.

Bjöek är det starkaste till nya skacklor.

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

axwell  
#660106
halvproffs skrev:Bjöek är det starkaste till nya skacklor.


Björk håller jag med är stark men brukar själv välja rönn då den verkar vara både seg och stark.
Vad säger Proffset, är det att gå över ån för att hämta vatten, rönnstammarna är ju sällan både raka och långa?

Till längden på några skottkärreskaklar bör det finnas virke, även i Norrbotten.

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

Camaro1969  
#660109
halvproffs skrev:
Elfving skrev:Den bästa skottkärran är faktiskt denna:
http://webshop.horbybruk.se/shop/product/2041
Korg i plast, bra ty det är starkt, lätt och rostar inte. Har exempel på kärror som använts dagligen i tio år. Tål rågat lass bara man har luft i hjulet, Den som lever får se! Julas galvkärra är en katastrofprodukt som möjligen duger till att flytta lövhögar i villaträdgårdar, tyvärr.


Korg i plast är bra speciellt för hästskit och sånt som fräter. Dock inte på vintern om hästskiten har frusit fast lite och du ger plastlådan en väl avvägd spark på sidan. Lådan sprack!

Julas kärror och även andra lågpriskärror ska undvikas oavsett användning.

Bjöek är det starkaste till nya skacklor.



jag använder julas skottkärra för typ 150:- som verktygslåda. DET är dem bra till..

iaf när man är runt gårn och snickrar och håller på...

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

halvproffs  
#660119
axwell skrev:
halvproffs skrev:Bjöek är det starkaste till nya skacklor.


Björk håller jag med är stark men brukar själv välja rönn då den verkar vara både seg och stark.
Vad säger Proffset, är det att gå över ån för att hämta vatten, rönnstammarna är ju sällan både raka och långa?

Till längden på några skottkärreskaklar bör det finnas virke, även i Norrbotten.


Absolut inget fel med rönn, är som du skriver, starkt och segt.

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

stranglefoot  
#660126 Jaja, nu blev det gran iaf. Hittade en senväxt kvistfri sak!
Det håller tills det går sönder! 😀

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

halvproffs  
#660140
stranglefoot skrev:Jaja, nu blev det gran iaf. Hittade en senväxt kvistfri sak!
Det håller tills det går sönder! 😀


Blir jättebra det där!

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

totte  
#660247
halvproffs skrev:
stranglefoot skrev:Jaja, nu blev det gran iaf. Hittade en senväxt kvistfri sak!
Det håller tills det går sönder! 😀


Blir jättebra det där!


Det är helt säkert. Det är ingen slump att det mesta byggnadsvirket är gran, det är hållbart och beständigt. Hittar man som du tätådrigtoch kvistfritt så är det mycket starkt. 💪 👍

Avatar Fallback

Re: Skottkärror

stranglefoot  
#660248 Ja vi får hoppas det!
Jag kommer ihåg från stormen Gudrun, småland. Tror det var 05-06 om jag inte minns galet. Jag körde skotare då och vi gjorde som många andra, packade våra grejor och åkte ned för att hjälpa till. Ibland roade jag mig med att från hytten räkna årsringarna på granen. Grov skog men väldigt mjuk kvalite. Massaveden flög i bitar om man genade osmidigt mellan stolparna med gripen!
Den granen hade man inte gjort skacklor till skottkärran av!😀

Användarvisningsbild

Re: Skottkärror

Skogsvaktaren  
#660644
Detta är min favorit skottkärra. Jula med extra stort luftgummihjul rullar lätt. Perfekt och går lätt i skog att transportera verktyg såg mm.


Min andra skottkärra arv efter far lite för låg och glidlager troligtvis. men stadig i plåt och skacklar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).