Skogsmiljö och Trädlära

Betesskador?

8 inlägg 1637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betesskador?

Martin6651  
#659958 Är ny på detta med skog, men vad har hänt med lärkarna? Är det betesskador? Tycker inte endel av topparna ser avbitna ut, utan mer som att dom torkat?

Bifogar endel bilder



   TS
Användarvisningsbild

Re: Betesskador?

Torbjörn Johnsen  
#659964 Det är nog betesskador gissar jag😬

Avatar Fallback

Re: Betesskador?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659991 Jag håller med, det ser ut som en typisk betesskada på lärk.

Användarvisningsbild

Re: Betesskador?

Granstorp  
#660006 Hittade liknande skador på mina lärkplantor när jag gjorde en inspektion för ett tag sedan! Det jag reflekterat över är att jag ofta ser harar i just detta område! Någon som vet om haren gillar att gnaga lärk?

Avatar Fallback

Re: Betesskador?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660073
Granstorp skrev:Hittade liknande skador på mina lärkplantor när jag gjorde en inspektion för ett tag sedan! Det jag reflekterat över är att jag ofta ser harar i just detta område! Någon som vet om haren gillar att gnaga lärk?



Tror inte det finns något växtlevande djur i Småland som ratar lärk.

Användarvisningsbild

Re: Betesskador?

Granstorp  
#660087
busholle skrev:
Granstorp skrev:Hittade liknande skador på mina lärkplantor när jag gjorde en inspektion för ett tag sedan! Det jag reflekterat över är att jag ofta ser harar i just detta område! Någon som vet om haren gillar att gnaga lärk?



Tror inte det finns något växtlevande djur i Småland som ratar lärk.

Misstänkte detta!

Användarvisningsbild

Re: Betesskador?

Martin6651  
#660090 Har kört med trico men det har inte funkat, eller så har jag sprutat på för sällan. Av 500 lärkar är nog lite mer än hälften skit med. Men det var ju roligt att se hur pass fort endel av dessa träd växer. 😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesskador?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660123 500 lärk är tyvärr inte mycket att börja med. Ska man pröva lärk så behöver det vara ett hyggligt bestånd på åtminstone uppåt 2000 plantor så man får en viss spridningseffekt av skadorna från både betning och fejning även om man viltbehandlar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).