Motorsåg och handhållet

Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblandat?

40 inlägg 15041 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblandat?

Hugin  
#660039 Många trådar som beskriver faran med, att efter ha kört med hemmablandad 2-Tbränsle, byta till alkylatsoppa. Känner att varningar rörande utfällningar i förgasare, bränslefilter, upplösning av sot i förbränningsrummet mm. är att ta fasta på för att inte byta rakt av.
Men, min fråga och fundering är om man kan göra någon form av succesiv övergång till alkylatbränsle utan att riskera motorskador på en såg som är "van" vid egenblandat.
Tänker mig en början med exv. 10 % aspen, sedan efterhand ökning av alkylatinblandningen osv.
Kan man därigenom minska, eller eliminera risken för de skador som beskrivs?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660042 Intressant..
Det borde funka...

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Mellberg  
#660043 Du kan lugnt övergå till Aspen direkt, en motorsåg är en maskin som sörplar i sig tvåtaktsbränsle, ja även ren bensin om den bjuds 😎

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

tallen100  
#660045 Har skiftat bränsle hit och dit och har aldrig råkat ut för några bekymmer, justerat förgasaren bara.

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

machonisti  
#660055 Hamnat på två membranbyte båda gångerna jag provat, stihl.

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Ldsaren  
#660057 Jag har också ändrat hit dit utan problem förr innan jag bestämde mig .
Någon sa att vanlig bensin skadar membran och annat gummi då det är så mycket inblandad etanol i vanlig bensin.

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

torbjorn_2150  
#660058 Jag frågade "min serviceverkstad" om en genomgång på en lite svårstartad FS200, och samtidigt byte till Aspen. Den har alltid gått på hemblandat. Verkstaden avrådde från bytet, och rek. bara 98oktan + olja. Vad skall man tro?

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

halvproffs  
#660060
machonisti skrev:Hamnat på två membranbyte båda gångerna jag provat, stihl.


Lika för mig. Efter en säsong med nya Stihlsågarna fick jag byta membram på båda två trots att dom bara gått på Aspen.
Sen har dom fungerat utan problem med Aspen.
Dåliga membram från början?

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660062
torbjorn_2150 skrev:Jag frågade "min serviceverkstad" om en genomgång på en lite svårstartad FS200, och samtidigt byte till Aspen. Den har alltid gått på hemblandat. Verkstaden avrådde från bytet, och rek. bara 98oktan + olja. Vad skall man tro?


Nja..jag skulle ha bytt.
Vet flera som har bytt utan problem.
Men också de som fått problem..
Dock inga skärningar pga av detta utan annat.
Exempelvis uppluckrade beläggningar i förgasaren mm.

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660081
halvproffs skrev:
machonisti skrev:Hamnat på två membranbyte båda gångerna jag provat, stihl.


Lika för mig. Efter en säsong med nya Stihlsågarna fick jag byta membram på båda två trots att dom bara gått på Aspen.
Sen har dom fungerat utan problem med Aspen.
Dåliga membram från början?


Det bör ha varit så, men säker kan jag inte vara..
Tvivlar dock på att aspen gjort något med membranen under den tiden...
Men å andra sidan så är det ganska vanligt med dålig kvalité på membranen...

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660083
Mellberg skrev:Du kan lugnt övergå till Aspen direkt, en motorsåg är en maskin som sörplar i sig tvåtaktsbränsle, ja även ren bensin om den bjuds 😎


Om den får det sista har den supit för sista gången... 😥

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

totte  
#660236 Det sitter ofta beläggningar i slangarna. När man byter till alkylat så löses dessa ofta upp, lossnar och kleggar igen förgasaren. Och det håller på och håller på. Been there, done that som man säger over there. Och det torde knappast hjälpa med nån gradvis tillvänjning. Byt slangar och filter om du skall byta bränsle.

Är sågen mycket sotig invändigt bör den nog också sotas ur. Är den någorlunda ren är det nog liten fara.

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

jannee  
#660259 Varifrån kommer beläggningarna i slangarna?
Är det från bensinen, eller oljan man blandar i bensinen eller endast från slangar och packningar?
Akrylat, består denna vätska av olika lösningsmedel, eller?
Kan det vara spriten man blandar in i bensinen som löser slangar och står för beläggningarna?
Eller kan det vara så enkelt att dagens förgasare är mer känsliga än gårdagens?
De som saluför Aspen är 100 % motståndare till vanlig handelsbensin, kanske lite av egenintresse eller?
Vad som händer när man varierar mellan vätskorna är en sak men varför blir det problem för en del men inte för alla.
Vore intressant att VETA exakt vad akrylater består av.
Lite off
PÅ 70 talet köpte jag ett fat Castol DS motorolja (SAE 10 -30)
En utmärkt olja, den rengjorde verkligen motorn. Första gången man nyttjade denna olja var man tvingad till ett förnyat olje och filterbyte efter ca 100 mil beroende på oljans rengörningsförmåga (löste tydligen upp sot och avlagringar).
Är akrylaten något liknande?
Kan du Totte eller någon annan ge en förklaring?

Avatar Fallback

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Avslutat-02  
#660262 Alkylat har samma renande effekt i sin olja som den oljan du hänvisade till...

Finns många olika filmer på Youtube om beläggningar i olika motorer/förgasare med vanlig bensin, det har börjat bli vanligare i Usa, så då ökar tydligen problemen stort..

Användarvisningsbild

Re: Kan man "vänja" motorn vid Aspen, efter kört på egenblan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660284
Hugin skrev:Många trådar som beskriver faran med, att efter ha kört med hemmablandad 2-Tbränsle, byta till alkylatsoppa. Känner att varningar rörande utfällningar i förgasare, bränslefilter, upplösning av sot i förbränningsrummet mm. är att ta fasta på för att inte byta rakt av.
Men, min fråga och fundering är om man kan göra någon form av succesiv övergång till alkylatbränsle utan att riskera motorskador på en såg som är "van" vid egenblandat.
Tänker mig en början med exv. 10 % aspen, sedan efterhand ökning av alkylatinblandningen osv.
Kan man därigenom minska, eller eliminera risken för de skador som beskrivs?

Ja, visst kan man chansa... Har sett flera tusen sågar som det inte funkat på och hört några skräppa om hur bra det går att bara byta rätt av.

Jag tycker det är onödig risk och river hellre sågen. Rengör allt, tank, Kolv cylinder (även insida vilket ofta har sotbeläggning om vevhuset är svart), vevhus förgasare, insug och ljuddämpare. Byter bränslefilter, slangar och membran.
Har gjort detta några hundra ggr utan konsekvenser. Eftersom det är slitdelar så är kostnaden inte högre för man gör det samtidigt som rengörning vilket oftast är en bra idé (oavsett bränsle) nån gång under sågens livstid.
Det ger även andra möjligheter.
Exempelvis att kolla över andra slitdelar som kolvring, vevhustätning och vevlagertätningar. Även se allmänt skick/slitage på sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).