Motorsåg och handhållet

Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

15 inlägg 4491 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Joakim S  
#659830 Har bytt kedja och svärd på en Husqvarna 254 XPG. När jag drar åt bakre svärdsmuttern det lilla sista (mindre än 1/8:dels varv) , så sätter sig kjedjan fast. Kedjan går att dra med skruvmejsel, men inte med händerna.

Några idéer vad som händer?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

totte  
#659831 Om det skall finnas stödplåtar, minns inte hur det är på 254, är de på plats? Har du kedjan rätt på drevet och inte vid sidan om?

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Joakim S  
#659840
totte skrev:Om det skall finnas stödplåtar, minns inte hur det är på 254, är de på plats? Har du kedjan rätt på drevet och inte vid sidan om?

Jag har kollat plåtar och så. Kjedjan är på drevet. Det har blivit lite bättre nu. Har inte dragit till bakre mutter stenhårt, men tillräckligt hårt, och då funkar det. Ju mer jag har kört, ju bättre har det blivit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

anersimyra  
#659868 Då ska vi se..👀🤔 nu är det många år sedan jag hade en 254:a. Men precis som Totte nämner så är det troligen styrplåtarna som klämmer åt så att kedjans nitar inte har fri passage förbi plåten.

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Williamm  
#659913 Jag har 254!

Det ska vara en styrplåt på varje sida.

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659918 Kan bli lite tajt med vissa svärd om de är tunna eller mjuka.
en tunn plåtbit som ger en halv mm till brukar hjälpa.

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Joakim S  
#659944
williamm skrev:Jag har 254!

Det ska vara en styrplåt på varje sida.

Ok:). Det kan ha varit det som var problemet. Jag hade bara en plåt. Får se om jag prövar Manges metod. Den har gått till sig rätt bra nu, när jag har kört lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659947 Då har den skapat plats på nåt vis vilket sällan är bra.
Nån gång har jag sett de som varit så låga i fästet att kedjan går emot kåpan och då skär in i den.

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Joakim S  
#659950
Mange skrev:Då har den skapat plats på nåt vis vilket sällan är bra.
Nån gång har jag sett de som varit så låga i fästet att kedjan går emot kåpan och då skär in i den.

Kan det inte ha varit att rim:en varit lite sliten, och att kedjan var tvungen att "justera sig" till drevet? Jag är egentligen väldigt säker på att kedjan inte tar i på något ställe

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659952 Drivhjulet kan påverka, har nog aldrig sett att de gått trögt. Hackar etc men inte trögt.

Tror ditt problem är i svärdets fäste.

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Joakim S  
#659956
Mange skrev:Drivhjulet kan påverka, har nog aldrig sett att de gått trögt. Hackar etc men inte trögt.

Tror ditt problem är i svärdets fäste.

Det hackade en del också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660019 Byter jag svärd o de har ringdrev byts det med. Är det fast drev brukar jag fråga först då de ofta kostar nåt.

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Joakim S  
#660029
Mange skrev:Byter jag svärd o de har ringdrev byts det med. Är det fast drev brukar jag fråga först då de ofta kostar nåt.

Jo, jag vet. Det är väl det jag också borde ha gjort.

Apropå ringrev. Hur många ringrev brukar en kopplingstrumma klara? Och är de någorlunda standardiserade, så att de passar flera olika sågmodeller? Kan ju vara bra att köpa på sig några stycken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660037 Det är rätt ovanligt att kopplingstrumman slits upp. Nån gång har jag sett det pga oljan som används klibbade och det blev till slippasta.
Nån har bytts för drevet slits ut alltför mycket och skador blivit på trumman.
Det finns några olika ringdrev men hyfsat standard.

Användarvisningsbild

Re: Kedja går mycket trögt vid kjedje och svärdsbyte

totte  
#660233
Joakim S skrev:
Mange skrev:Byter jag svärd o de har ringdrev byts det med. Är det fast drev brukar jag fråga först då de ofta kostar nåt.

Jo, jag vet. Det är väl det jag också borde ha gjort.

Apropå ringrev. Hur många ringrev brukar en kopplingstrumma klara? Och är de någorlunda standardiserade, så att de passar flera olika sågmodeller? Kan ju vara bra att köpa på sig några stycken.


Som Mange säger, en trumma för ringdrev blir i stort sett inte sliten av drevet. Skulle den behöva bytas är det för att något annt problem inträffat.

Finns väl ett par olika storlekar av ringdrev, men för normala sågar är det desamma, även för olika fabrikat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).