Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152804 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#606140
finnjonte skrev:Hej. Är själv lite sugen på en p25:a😁jag har dock ingen erfarenhet av stegmatare. Är det 50 cm steg den tar? Hur gör man när granmassan här i södra finland ska vara 320 cm...får man stegmataren att stanna vid 320 cm?

Det är 1 meter varje steg. Så gör du en markering på 20 cm på sista slaget så får du 320 cm. Hugger själv kubb som ska vara 245 cm. Mätningen är exakt om du ser så att inte stammen glider i hållaren som håller stammen. Det kan hända om det är lite kvistigt men släpp då upp knivarna lite grann så brukar det fungera.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#622999 Mycket har skrivits o p25 i flera trådar ser jag, har varit dåligt med min aktivitet på forumet en tid, lika så har det varit med gallringen. Har haft mer än fullt upp med att snickra men nu är det klart så igår började jag med att gallra bort lite träd som inte kan stå kvar tills det är dags för en föstagallring. Beståndet är 22 år och välröjt men ser att det nog skulle ha röjt lite hårdare på sina ställen. När området avverkades så gjordes det en traktorväg genom skiftet som är guld värd. Men nu är det tid att fortsätta med att plocka bort några träd som står för tätt. Ratelle

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Blivande snickare  
#623145
finnjonte skrev:Hej. Är själv lite sugen på en p25:a😁jag har dock ingen erfarenhet av stegmatare. Är det 50 cm steg den tar? Hur gör man när granmassan här i södra finland ska vara 320 cm...får man stegmataren att stanna vid 320 cm?

Du får köra fallande längder :d

Var i knutarna håller du till?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Kryssfeldt  
#626268
1582234191_5f8f5a7f-368e-4d76-813d-385c4154e1df.png

1582234191_a1d9f7f5-9205-4279-a7e3-94b985760578.png
Hittade en p25a med kran på blocket jag tycker den ser intressant ut borde förenkla arbetet framförallt med vägträd, eller vad säger forumet?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

finnjonte  
#627269
Blivande snickare skrev:
finnjonte skrev:Hej. Är själv lite sugen på en p25:a😁jag har dock ingen erfarenhet av stegmatare. Är det 50 cm steg den tar? Hur gör man när granmassan här i södra finland ska vara 320 cm...får man stegmataren att stanna vid 320 cm?

Du får köra fallande längder :d

Var i knutarna håller du till?
håller till i tenala :d

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

amp.se  
#649019 Är det ngn i forumet som kör P25:an, modellen som man monterar på kranmanvagn?

Hur fungerar det? 😀

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#659809 Tråkig avverkning barkborrar i 40 årig skog, torrkvistar gör att man får släppa lite på kvistknivarna mycke trevligare med grönkvist. Testade lite lite med att räkna hur många gånger som maskinen flyttades även den minsta förflyttning räknades, när 10 tons boggikärran var full så visade tränaren att maskinen hade flyttats 54 gånger

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#659811 Bild ska det vara ochså

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659828 Det innebär att om du skulle haft en traktormonterad processor så skulle du hoppat in och ur hytten 54 gånger. Med den där blir det väl mera som en skördare? Du smyger fram hela tiden utan att fundera på saken?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#659834 Nej så många förflyttningar blir det inte, utan det blev att man vinchade in virket utan att stå i rätt läge att flytta traktorn en halvmeter tar för lång tid. Har märkt att när jag hade vimek g30 blev det mer skador på rotben och stammar, tycker p25 är mycket smidigare och bränsleförbrukningen var mycket större med g30 hängande på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#659838
Skogsola skrev:Det innebär att om du skulle haft en traktormonterad processor så skulle du hoppat in och ur hytten 54 gånger. Med den där blir det väl mera som en skördare? Du smyger fram hela tiden utan att fundera på saken?

Ja det blir jättemånga småflytt. Mest för att få stammarna i rätt vinschposition. Nu börjar man redan vänta på att säsongen ska börja. Är man riktigt funtad? Tja det får väl andra svara på.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#659846 Här är inte säsongen slut tyvärr. Har märkt att när man kvistar träd där barken släpper så fastnar det bark i stockholmaren följden blir att stocken göder i väg när kvistkniven går ut. Det är väl inget större problem men man får ta en skruvmejsel och peta bort barken.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

halvproffs  
#659880
Ratelle skrev:Här är inte säsongen slut tyvärr. Har märkt att när man kvistar träd där barken släpper så fastnar det bark i stockholmaren följden blir att stocken göder i väg när kvistkniven går ut. Det är väl inget större problem men man får ta en skruvmejsel och peta bort barken.


Stockholmare får ta mycket skit dom. Autokorrekt tyckte att göder passade bättre.
Ibland blir det lite lustigt.

Hursom, ni verkar nöjda med maskinen? Är det framtiden för självverksamma? Hade jag varit 20 år yngre och haft mer skog hade jag köpt en 👍

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#659883 Jag får skylla på telefonen den skriver inte alltid det man skrivit. Det där med sjävvärksamhet i skogen blir bara mindre har jag märkt. Men för dom som vill hålla på att i egen regi är p25 ett bra hjälpmedel, men att åta sig uppdrag åt andra men en p25 är nog Ebberöds bank man ska nog inte ens tänka tanken.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

halvproffs  
#659884 På 70 och en bit in på 80talet hörde jag motorsågar åt alla håll när jag högg på lördagarna. Nu blir jag lite förvånad och nyfiken, vem är det som är självverksam nu?.
Jag förstår att det är enbart för eget bruk. Skonar ju kroppen främst vid att slippa brossla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).