Skogsmiljö och Trädlära

Försöker med gulbjörk

25 inlägg 7395 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#652106 Nu har jag fått hem Gulbjörk från Kanada i fröform och ska testa detta på ett drygt hektar. Om det nu är frön som är vid god vigör... Återkommer.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Försöker med gulbjörk

Torbjörn Johnsen  
#652114 Spännande! Vet du mer om ursprunget? Vi är spekulanter på några plantor nästa år om det räcker till det. Det skulle vara väldigt intressant att plantera gulbjörk i vårt lövskogsprojekt😀

Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#652115 Inte mycket. Det blir ett höftskott.
Yellow Birch tree , Betula Alleghaniensis. Quebec.

Funna på Ebay https://www.cafr.ebay.ca/itm/322974787084

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Storgransodlaren  
#652360 Ajabaja!
Över ett hektar med främmande trädslag, anar att Nationella Insatsstyrkan snart besöker dej.
Även om de fortfarande egentligen har fullt upp med att bevaka Karl Hedin.
Så/plantera max 0,5 hektar (4999m2) och nästa 0,5 hektar minst 100m bort. Dvs samma regler som gäller för tillståndsfri slutavverkning.
Allt annat är Hamam!

Jo, det är ju viktigt att vi provar olika arter och sorter för framtidens skog. Absolut!

Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#652361 Jaja. Blir nog bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#655629 De har börjat spira. Enligt bruksanvisningen skulle fröna kylas och sen vätas och etcetera... Men björk i allmänhet faller ju bara med vinden och börjar växa där de landar. Så ett större antal spreds bara rakt på jorden, vattnades och sen fick de stå ute. Det verkar fungera. Om det nu inte är vanlig svensk björk som lyckats landa i mina krukor... 🤣

Är det nu såhär lätt så kommer jag nog helt enkel markbereda området och sen så i det med ännu fler frön från våra vänner i Kanada.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

339  
#656529 Vad är det för typ av mark du tänker plantera dem på? Intressant detta! 👍

Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#656546
339 skrev:Vad är det för typ av mark du tänker plantera dem på? Intressant detta! 👍


Gammal åkermark. Just nu betas den av kor. Den gamla dräneringen är kass så marken är lite halvfuktig. Men det slår skott på både björk, tall, asp, gran med flera från angränsande skog. Jag har såndär lövspecial i samarbete med myndigheterna alldeles bredvid. Kommer inte ihåg vad det heter nu. Åkrarna betas ju ner direkt av korna nu men stängslar jag av och gör markberedning så ska det nog gå bra att få upp valfria träd. Har ju även Paulownia på gång, men planen här är gulbjörk. Förhoppningsvis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

339  
#656567 Hur går du tillväga? Jag har aldrig sått tidigare, sår du fröna i krukor och låter dem växa upp till plant? Vilken sorts jord är bäst att ha?

Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#656572
339 skrev:Hur går du tillväga? Jag har aldrig sått tidigare, sår du fröna i krukor och låter dem växa upp till plant? Vilken sorts jord är bäst att ha?


Jag köpte planteringsjord och sen är planen att plantera plantorna. Men jag undrar om det inte bara går bra att så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#658718 Jag som sagt då dumpade fröna i en stor kruka med planteringsjord som jag lät stå ute. Ett bra antal har grott.

Nu har jag flyttat över de största till separata pottor.

Jag tror de fått lite för mycket sol så de får flytta till lite skugga ett tag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försöker med gulbjörk

Torbjörn Johnsen  
#659739 Idag kom min fröpåse från Kanada 😀
Det verkade inte ens som om tullen tittat i den men E-bay blockade mitt konto direkt efter beställningen (och betalningen) så det blir intressant att se vad som börjar spira. Yellow Birch står det i alla fall på påsen. Samt att fröna ska "Cold stratify" i 90 dagar. Men det struntade du i @Elmhult fast de grodde ändå? Hur stor andel av fröna uppskattade du grodde?

Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#659741
Torbjörn Johnsen skrev:Idag kom min fröpåse från Kanada 😀
Det verkade inte ens som om tullen tittat i den men E-bay blockade mitt konto direkt efter beställningen (och betalningen) så det blir intressant att se vad som börjar spira. Yellow Birch står det i alla fall på påsen. Samt att fröna ska "Cold stratify" i 90 dagar. Men det struntade du i @Elmhult fast de grodde ändå? Hur stor andel av fröna uppskattade du grodde?


Blockerad. Märkligt. Jag är fortfarande tillåten att handla där.

Jag strödde som sagt bara fröna över jord i en hyfsat stor kruka och på med vatten och ställt ute i delvis skugga då jag märkte att de blev lite brända med heldags sol.
Av hundra frön så är det nog bara ett trettiotal som spirat än så länge. Men det kan man väl tänka sig vara normalt tycker jag.

Tog ett väl par tre veckor innan de första stack upp. Vi får väl se vad det blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#661071 Mina björkar jag tog ut för att få växa i egen kruka verkar trivas. Den största är nu ca 5cm hög. De står på verandan med sol från väster. För mycket sol var inte uppskattat. Iallafall inte den som stekte oss i mitten på juli.

Tänkte ta ut resten av de som spirat för att få varsin kruka. Utplantering till våren tänkte jag. Överlevnad av de hävdade 100 fröna verkar ligga på knappt trettio. 🌳 🌳 🌳 🌳 🌳

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöker med gulbjörk

Elmhult  
#662695 Mina gulbjörkar verkar trivas bra i Sverige. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).