Virkesmätning och Matrisfub

Mått och pris på björkved

39 inlägg 35074 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mått och pris på björkved

BjörnÖ  
#659651 Jag undrar hur jag ska tänka när jag ska ange mått och pris på björkved. Jag har en trave björk (långved) vars mått är följande:

Längd på varje björkstock - 4 meter (ca)
Bredd på traven (både i rotände och toppände) - 2 meter (ca)
Höjd på traven i rotände - 0.75 meter (ca)
Höjd på traven i toppände - 0.55 meter (ca)

När jag räknar ut kubikvolymen av denna trave med björk får jag det till 5.2 kubikmeter.

Fråga 1: Det ovan framräknade kubikmetervolymen, vad kallas det? Travat mått långved/fastmått långved/ngt annat?
Fråga 1: Är det denna volym (5.2m3) jag anger till köparen, vad avser hur mycket björkved jag har att sälja?
Fråga 2: Vad är ett rimligt pris att ange per kubikmeter björk när man räknat enligt ovan (veden är ej torr)?

/Björn



   TS
Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

mareka  
#659663 1) M3t = kubikmeter travat
1b) Ja
2) Varierar mycket var man bor nånstans - närhet till storstäder osv. Kolla blocketannonser o.d.

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

BjörnÖ  
#659666 Tack för svar👍

Följdfrågor - om jag har lösa stockar otravade, på vilka jag mätt rotdiameter samt toppdiameter, och utifrån dessa mått räknat fram ”exakt” kubikvolym per stock:

1. Vad kallas detta volymmått?
2. Finns det något schablonvärde att multiplicera med för att få fram m3t?

/Björn

   TS
Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

jannee  
#659671 fub, multiplicera med 1,23

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

BjörnÖ  
#659672 👍 Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#659717
BjörnÖ skrev:Tack för svar👍

Följdfrågor - om jag har lösa stockar otravade, på vilka jag mätt rotdiameter samt toppdiameter, och utifrån dessa mått räknat fram ”exakt” kubikvolym per stock:

1. Vad kallas detta volymmått?
2. Finns det något schablonvärde att multiplicera med för att få fram m3t?

/Björn

Ja då är det topp-rotmått. Mäter du under bark så är det väldigt exakt mot vad en fub är. Det finns däremot inga schablonvärden du kan använda då Björk kan variera väldigt mycket. Men i Södra Sverige ligger ett genomsnitt på 47 procents fastvolym på björken jämfört med travat mått.

Tidigare svar från Jannee var nog toppmått mot fub men det var nu inte det du frågade om. Gäller dessutom barrtimmer.

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

BjörnÖ  
#659807 Betyder det att jag ska multiplicera topp-rotvolymen med 1.78 (om jag utgår ifrån 47% som du angav) för att få fram Kubikmeter travat (m3t)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#659843
BjörnÖ skrev:Betyder det att jag ska multiplicera topp-rotvolymen med 1.78 (om jag utgår ifrån 47% som du angav) för att få fram Kubikmeter travat (m3t)?

Nej. Det vet jag inte vilka siffror du fått fram. Men tar vi medelvärdet 47 procent och vi säger för enkelhetens skull 2 m3 topp rot volym. Vilket är väldigt nära en äkta m3 fub. 2 m3 topp-rotmätt och 47 procents fastvolym blir 2/0,47. Vilket blir 4,25 m3 travat.

Är det otydligt så fråga igen. Men det är så det blir. Travat mått är nog det absolut sämsta mått för att betala råvara med. Fungerar nog bara med ved och där en köpare och en handlare inte vet vad som ska köpas och säljas. Viktigast är att man får pengar utan kvitto.

Själv avstår jag till 100 procent från sånna förslag.

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

BjörnÖ  
#659940 Om jag förstår dig rätt så tycker du alltså inte att måttet m3t (=kubikmeter travat) är lämpligt att använda när man informerar köparen om hur stor volym ved man har att sälja? I ett tidigare svar i denna tråd var det nämligen det måttet som hen tyckte jag skulle använda.

/Björn

   TS
Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

jannee  
#659959 När man säljer ved (björk eller lövmassaved) till privatkunder har man inte mycket att välja på än att sälja på travat mått.
Mäta upp ved i en trave kräver sin man.
Bästa är att mäta upp veden när den upplastad på bil (släp)
Fastmåttet varierar ganska mycket när det gäller lövved.
Framförallt grovleken men även hur krokiga bitarna är.
Vedproducent nämner 47 % och det stämmer säkert på ett genomsnitt.
VÄLDIGT klent löv kan hamna nedåt 40 % medan det rakt motsatta en bit över 50 %
Normal björkmassa 3 meters betingar ett pris runt 200 kr metern travat mått, därtill kommer frakt som köparen också få stå för.
Passa dig noga för att låta någon hämta i lösmått på något släp eller traktorvagn, där kan det verkligen bli fel uppmätt.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

axwell  
#659961 Travmätt är den gängse formen att uppskatta mängden långved vid försäljning till privatpersoner.
Enkelt att mäta för båda parter, höjden * bredden * medellängden

Vedproducent spelar inte i den här ligan, proffs emellan räknar i fub.

Ju längre stockarna är desto mer luft blir det procentuellt då tex björk sällan är spikraka och cylindriska.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Bosse1  
#660286 Från "fast kubikmeter under bark" till "kubikmeter stälpt på bark",vedmaskiner är fantastiska :-bd
Tur att barklimmet är billigt ;)

Användarvisningsbild

Re: Mått och pris på björkved

Vedproducent  
#660401
axwell skrev:Travmätt är den gängse formen att uppskatta mängden långved vid försäljning till privatpersoner.
Enkelt att mäta för båda parter, höjden * bredden * medellängden

Vedproducent spelar inte i den här ligan, proffs emellan räknar i fub.

Ju längre stockarna är desto mer luft blir det procentuellt då tex björk sällan är spikraka och cylindriska.

Travmätt är gängse mått här med när det handlar om något lass direkt från skogsägaren. Är det bara enstaka lass gör det väl mindre i sammanhanget. Bygger du en verksamhet vill man ju få den råvaran man betalar för. Varken mer eller mindre. Detta är ju timmerbilsförare som genomgått utbildning för att mäta massaved och bränsleved. Ett riktigt mätbesked med moms och eventuella premier går ut till skogsägaren.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660923 Tar 220 m3 travmätt för björk, och 190 för blandvef med ca 1/3 björk. Ingen som klagat, folk tycker de får mycket ved mot vad de köpt tidigare, jag kanske är lite snäll på kubiken, drar av lite där vid mätning.

Avatar Fallback

Re: Mått och pris på björkved

Gaffe  
#703360 Kanske hamnat i fel tråd...
1 m3 travad ved, kan man schablon beräkna hur mycket det blir i stjälpt mått?
Tänker mig blandad löv 5-30 cm som kapas och klyvs i 30 cm bit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).