Skogsnyheter

Granbarkborre 2020 - värst i Svealand

3 inlägg 2553 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Granbarkborre 2020 - värst i Svealand

Fredrik Reuter  
#659616 För den skogsägare i Sveland som har granbestånd och som inte inventerat efter angrepp av granbarkborre är nu uppmaningen stark att börja leta! Samlad statistik från Skogsstyrelsens fångstrapporter visar att det sommaren 2020 finns allra flest granbarkborrar i Svealand.

Toppar gör fångsterna i fällorna som finns i Nykvarn utanför Södertälje, tätt följt av Vretstorp som ligger söder om Örebro. Sedan fortsätter den inte så roliga topplistan med Flen, Eskilstuna och Uppsalaområdet.

Via bilden nedan kan du se hur det ser ut för alla fällor som Skogsstyrelsen förfogar över runt om i landet.

Tyvärr (med eftertryck), så verkar inte alla skogsägare i Svealand tagit angreppen på allvar. Det är känslan man får när man träffar skogsägare men även skogsindustri. Känslan vidimeras av Skogsstyrelsen i Värmland som jag pratat med och som håller med om att intresset (eller paniken) är liten.

Detta är riktigt illa och nu är det verkligen hög tid att ta angreppen på allvar. Detta gäller inte bara skogsägarna utan skogsindustrin måste också ta sitt ansvar, speciellt med tanke på att råvaruflödet kan ändras vid ett större angrepp. Stora angrepp skapar initialt ett högt virkesflöde men sedan kan det bli en virkessvacka.

För den som förlitar sig på naturen och att försvarar sig med att barkborren alltid har angripit granar kan man säga två saker:

1. Torrsommaren 2018 skapade mycket goda förutsättningar för barkborren att föröka sig. Det är inte "vanliga" tider i skogen nu.

2. Många har under lång tid planterat gran och i grandominerade områden (Mölnbacka där Sveriges högsta träd dog av ett angrepp av granbarkborre är ett bra exempel) ökar risken exponentiellt. Lägg därtill att ett stort angrepp i en monokultur av gran är ett riktigt dråpslag för skogsägaren.

Så, om du inte fokuserat på barkborreangrepp ännu så är det dags nu. Ut i granskogen och leta efter granar som inte ser ut att må bra, mycket gröna barr på backen och borrmjöl vid roten.

Hittar du färska angrepp måste du agera. Observera att döda träd som tappat både bark och barr inte är "farliga" längre. Tvärtom kan de gynna fiender till granbarkborren.

Leta, leta, leta!!!




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Granbarkborre 2020 - värst i Svealand

Torpet16  
#666461 Hur skall man kunna upptäcka angrepp i tid efter evt.andra svärmningen, som ju ofta sitter högt upp i träden.
Inga mjölhögar inga barr vid rotstammen , grön helt till synes friskt krona första veckorna efter angreppet.
Detta har hänt mej, känner mig skamsen och frustrerad efter att ha fått granbarkborrar i ett (i och för sig överhållet ) 115 årigt G 30 bestånd.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre 2020 - värst i Svealand

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666481 De kan ha en liten färgskiftning åt det grågröna hållet men det är inte helt enkelt. Nu tror ju jag mest på att styra avverkningarna till högriskbestånd dvs. granskog över 100 år ska bara bort. Lämna lite massaved som fångstvirke och kör bort det 1 juni 2021.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).