Information om forumet

Skogsforum - version 3

3 inlägg 12498 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum - version 3

Fredrik Reuter  
#65909 Fredagen den 28 augusti 2009 driftsattes version 3 av skogsforum.
För er som varit här förut ser en hel saker annorlunda ut, förhoppningsvis ska det inte röra till det för mycket och på sikt bli en än bättre surfning på skogsforum.

Här nedan kommer i punktform vad som är nytt:

1. Snabb svara och flercitat
I forumet finns nu möjlighet att snabbsvara och citera flera inlägg direkt när du läser i trådarna.
Bredvid citeraknappen finns nu också en bockruta och genom att klicka i denna väljer du att citera just detta inlägg. Klicka sedan på någon av citera knapparna eller välj i högermenyn i snabbsvarsrutan "Citera valda inlägg".
Vidare finns en näst intill fullfunktion för snabbsvar. Via menyn till höger i snabbsvarsrutan (efter sista inlägget i varje tråd) kan man välja det som passar bäst. En sak som inte går genom snabbsvar är att bifoga bilagor.

snabbsvar.gif
snabbsvar.gif (7.28 KiB) Visad 4357 gånger


2. Liknande trådar
Under sista inlägget i varje tråd finns ett block som visar liknande trådar som den du just nu läser. Finns inga liknande trådar är blocket borta. Max 5 liknande trådar visar och tänk på att denna funktion enbart jämför överskrifter på trådar, det kan alltså vara så att de föreslagna trådarna helt saknar relevans!

similar.gif
similar.gif (4.58 KiB) Visad 4325 gånger


3. Info blocket
På startsidan och enbart startsidan finns numer ett info-block med olika flikar beroende på om du är inloggad eller ej. I inloggat läge finns flera sk push-funktioner där främst ny data hämtas utan att sidan behöver laddas om. Tanken med dessa flikar är att man under tiden man surfar ska kunna ta reda på om det händer något nytt, är det första besöket för dagen på sidan rekommenderas de tyngre funktionerna för nya uppdateringar.





4. Toppmenyn
Tanken med den nya toppmenyn är att få en överskådligare och enklare överblick. Många länkar finns därför gömda under respektiva huvudmeny, testa dig fram!

menyn.gif
menyn.gif (9.8 KiB) Visad 4324 gånger


5. Snabbsök
Snabbsöksrutan finns i toppmenyn och är tänkt att användas för just snabbsök. Tänk på att snabbsök enbart gäller för forumet. Respektive sidofunktion (bloggar, bilder mm) har sin egna sökfunktion. Än ändring här var planerad men jag har inte lyckats få till detta med med annat än att databasen blir onödigt belastad, vi får se när det kommer!

6. Ditt väder
Genom att fylla i Land, Län och Stad i din profil kan du nu få direktväder från YR.NO på skogsforum. Du hittar länken när du för över muspekaren över ditt namn i toppmenyn. Det är av yttersta vikt att du fyller i land, län och stad rätt i din profil, annars fungerar inte funktionen. Detta fungerar för mig som bor i Säffle:

Land: Sverige
Län: Värmland
Stad: Säffle

Här får du testa dig fram. Fälten för Land och Län visas enbart för dig i din kontrollpanel, Stad däremot visas som alltid publikt.

7. Min profil
Din profilsida har fått ett rejält uppsving.
Du kan nu fylla i hur du mår för tillfället (via ditt namn på toppmenyn) och medlemmar kan sedan kommentera detta i dina inlägg på forumet genom att klicka på texten som beskriver hur du mår till höger om inlägget.
Vidare finns nu också profilkommentarer där du själv bestämmer hur de ska visas och vilka som får skriva sådana kommenterar. Det är därför det finns en ny ruta i toppmenyn, PK står för ProfilKommentarer (PM vet du ju sedan tidigare står för privat meddelande). Profilkommentarer är tänkt att användas som en gästbok eller som ett mer publikt Personligt Meddelande.
Vidare visas dina senaste bilder i profilen samt din senaste aktivitet på forumet.

8. Design
Designen har fått lite ändringar, detta har givetvis att göra med toppmenyn som är central på sidan, men även lite nya färger och typsnitt. Bloggarna har också fått en dos av detta och blir genom detta lite enklare och överskådligare (hoppas jag).

9. Skogstuben
Skogstuben är ny samlingssida där du kan länka YouTube filmer i kategorier! Idag går endast att länka YouTube filmer men framöver finns möjligheten att ladda upp egna videos till Skogstuben och även kommentera videor (detta är ej färdigt idag, men jag ville ändå ta med denna funktion i denna uppdatering).

10. Skogsmaskinsdatabasen
Via formulär kan du nu lägga in maskininfo i forumets maskindatabas. Förhoppningen är att många tar sig tid och fyller i detta så vi tillsammans kan skapa en riktigt fin resurs! Du kan både se i databasen och fylla på den via toppmenyn.
Tänk på att även denna funktion är en beta-version. Några buggar finns (som kommer åtgärdas naturligtvis) ex är att formuläret inte kommer ihåg val som är gjorda i sk "drop-down" menyer om man laddar om sidan, samt att fält som du inte har data till när matar in en maskin måste lämnas orörda.
Vidare är detta ett ganska invecklad funktion kodmässigt, därför har jag bara öppnat upp för skotare än så länge, men tillsammans får vi hitta en bra struktur för alla maskintyper.

11. Grundkoden (delvis)
Mycket som inte ses är nytt på skogsforum. Rent tekniskt går det smidigare och snabbare, men jag tror inte detta kommer märkas nämnvärt. På en punkt är det faktiskt sämre! Det gäller för användare som surfar med Internet Explorer 6 eller lägre. Skogsforum använder numer många bilder i sk PNG-format, detta för att de blir snygga, små i storlek och viktigast, de kan göras transparenta. IE 6 har inte stöd för detta så genom detta finns en funktion som triggas för de som surfar med IE 6. Bilderna blir transparenta men det påverkar snabbheten lite. Detta är inte mycket att göra åt, utan jag rekommenderar att ni uppgraderar till nyare och bättre webbläsare, Microsoft har IE7 och 8, annars finns Mozilla Firefox, Opera, osv. De sistnämnda är gratis att använda.

12. Skogsbilder
Mycket har hänt i skogsbilder! Det går nu att söka och hela presentationen är bättre. Dessutom går det att snabbsöka ut nya bilder och/eller nya kommentarer. Sedan finns andra funktioner, men de kommer ni upptäcka.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum - version 3

swe#kipp  
#65953 gillar denna :D
bra jobbat !!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum - version 3

masterchief  
#65956 Ett bra jobb som vanligt 8)
Se till att inte slite ihjäl dig med buggar etc utan ta dem i lugn och ro vartefter :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).