Logistik, Transport

Södra höjer avdrag för väg

95 inlägg 30077 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Hema  
#656068
Fixaren1 skrev:Jag löste det såhär. För att slippa bredda, räta och förstärka 2km väg köpte jag en virkesflyttarvagn.

Kanske kan bli lönsamt att börja köra för grannarna med?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

alias  
#656140 Under gårdagen så tänkte jag förekomma inventerarna som klassar om skogsbilvägarna här i Götaland genom att mäta lite på hur långt från vägmitten som jag har träd stående.

Farsan hade tidigare införskaffat ett metspö för cirkelyteinventering av plantor och röjstammar.
Det skulle enligt affären vara 4 m långt (lagom både för en 50 m2 provytor och hinderfri bredd på skogsbilvägarna), men vid kontrollmätning så konstaterade jag att farsan blivit lurad på ungefär 15 cm då spöet inte var mer än ca 3,85 m.
Mätte dock upp var jag hade 2 m från grovänden och satte en bit vit eltejp där för att ha som referens mitt i mittsträngen på vägen.

Hittade två klenare björkar som stod helt klart för nära som jag fällde och denna gran som stod på gränsen.

Skär inte direkt i hjärtat att plocka ner den (vid ett senare tillfälle när det finns mer barr som skall huggas) då jag tror att det finns röta och hästmyror i den.

1594755730_20200713_145959.jpg


1594755732_20200713_150043.jpg


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656205 Det behövs ingen avancerad mätmetod för att se att grenarna hänger ut i vägen från den granen.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

jannee  
#656215 Se bara till att INGA grenar varken nu eller i framtiden kan nå backspeglarna på en lastbil, värre är det inte.
Om det sedan är några grenar som vidrör stolparna har det ringa betydelse.
Tänk också på att löv har en förunderlig förmåga att växa fort och grenverket alltid dras mot ljuset.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#656285 En bit till m Volvohyvlen.
Å lite bärlager.

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer avdrag för väg

halvproffs  
#656293 Fina vägar men såå trånga och inga diken. Träd som står intill vägen eller ljuger bilden?

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Amatörhuggare 62  
#656310 Är inte klar än.
Röjsåg,motorsåg å stångsåg.
Så blir d bättre.

Å just här svårt m dikesanvisningar.
Berg i botten hela vägen.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656329 Försöker fixa till min problemväg som skrivits om i en annan tråd. Ska försöka gå runt knölen till vänster som döljer en berghäll och dra ett nytt spår. Tufft jobb för en sjutonsmaskin men nu känns det som att det kommer att lyckas.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

jannee  
#656331 Var eller är absolut INGET fel med Amatörhuggare 62 vägar.
Du skulle bara se hur vägarna kan se ut i Småland och Blekinge.
En del vägar är så pass igenvuxna att ingen normal människa vill ens framföra en personbil på dem.
DIKEN? det är bara ett Norrländskt påhitt - sånna dumheter har vi int rå me :geek:

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Hema  
#659102 Det är väl aldrig fel att hålla efter sina vägar, men denna verkar väl prisvärd om man har mycket väg att hålla efter för lastbilsstandard.
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/volvo_bm_860_tc/91159017
1596192385__20200731_124554.jpg

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

alias  
#659509
Skogsola skrev:Det behövs ingen avancerad mätmetod för att se att grenarna hänger ut i vägen från den granen.


@Skogsola:
Nja, det håller jag inte med om.
Var tvungen att ta ett foto från en annan vinkel nu i helgen (finns någon gren som hänger ut lite från ett av träden längre bort från min position, men det rör sig om ca 4,5 m upp - gick vägen med stångsåg inför senaste vinterns slutavverkning):

1596461935_20200801_164749.jpg


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659541 Hugg ner granjäveln, karl. Det behöver inte växa skog uppe på vägbanken.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

isteskog  
#659545
alias skrev:
Skogsola skrev:Det behövs ingen avancerad mätmetod för att se att grenarna hänger ut i vägen från den granen.


@Skogsola:
Nja, det håller jag inte med om.
Var tvungen att ta ett foto från en annan vinkel nu i helgen (finns någon gren som hänger ut lite från ett av träden längre bort från min position, men det rör sig om ca 4,5 m upp - gick vägen med stångsåg inför senaste vinterns slutavverkning):
Hade nog tagit ner den där granen! 😮
1596461935_20200801_164749.jpg


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

isteskog  
#659546 Alias! Jag hade nog tagit ner den där granen .......

Avatar Fallback

Re: Södra höjer avdrag för väg

tallen100  
#659551 Ja den står så nära vägen så bort med den,
När den vuxit till sej och ev blåser omkull så tar den med sej halva vägen, bara det är en anledning att ha träden i skogen och inte på vägen 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).