Motorsåg och handhållet

Kedjefil små marginaler...

14 inlägg 12257 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjefil små marginaler...

Phantom  
#65918 Så kom ännu en fråga för att lära sig nått nytt :roll:
Till min såg HVA 240e fick jag även en filmall och rundfilar (4,8).
När jag nu tittar för att skaffa lite fler och nya filar finns det fler att välja mellan, med för mina ögon små marginaler.
Jag har en 0,325 kedja till min HVA 240e och 1,3mm (spårbredd/pixel :???: ...eller vad man kallar det) och svärd på 13"
Filarna från HVA är på 4,8mm men sen finns filar på 4,0 och 4,5 enligt uppgift till liknande kedjor. Enligt mig så är det små marginaler, men jag kan tänka mig att det skulle märkas vid sågning om fel fil används och kanske olika karaktärer vid sågning beroende på vilken fil som används.
Så frågan är...Använder jag rätt fil på 4,8mm och skulle jag kunna använda någon av de andra filarna på min kedja för att kanske optimera sågning/fällning/kvistning?
Hoppas på lika bra svar som tidigare :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

totte  
#65925 Du skall använda 4.8 (3/16 tum) och inget annat till kedja .325. Har du för stor fil får du fel vinkel på tandspetsen, alternativt filar du för djupt och får filspår i länkarna vilket är rent farligt, risk för kedjebrott. Har du för liten fil så vill det bli "höknäbb" på tanden, alltså spetsen sticker fram som en rovfågelsnäbb. Olika fildimensioner är för olika kedjor, dom mindre filarna är för 3/8" hobby och andra sådana kedjor med mindre tänder än din .325. För normal 3/8" använder man 7/32" fil, ca 5.5 mm

En rätt filad tand skall se ut så här, oavsett kedjestorlek:

teeth.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65943 Försök att få filen att ligga i tanden med minst 1/4 ovanför topp plattan o det skärande hörnet.
Med horisontal position är det inte lika lätt som om den är så gott som lodrät.
Vid lodrät position o lätt hand så styr du skärande drag med pekfingret.

Skulle botten av tand bli för hög, går det att fila ner...

Avatar Fallback

Re: Kedjefil små marginaler...

Phantom  
#65963 Aha, jag har rätt fil för mina tänder ser ut som bilden och den skär fint. Då ska jag heller inte prova med någon annan fil till mina kedjor :smile:
Jag tänkte det var bättre att ställa frågan här och få dessa svar innan man kanske gjort något dumt.
Själva filningen verkar jag få till bra då spånen ser ut som de ska och sågen skär fint och lätt. Dock märks att sågen kanske inte alltid har kraften som krävs för vissa träd, men det går om man inte har så bråttom :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjefil små marginaler...

Nonkan  
#66023 Vill man fördjupa sig lite i ämnet kan jag rekommendera Stihls "handbok för kedjor och svärd". 45 sidor nörderi om filvinklar, ryttare, spårvidd, drivlänkar och annat gött. Den är ganska Stihlorienterad, men det mesta går att tillämpa även på andra märken.

Artikelnummer 0455 689 0523 för versionen på svenska.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66976
totte skrev:Du skall använda 4.8 (3/16 tum) och inget annat till kedja .325. Har du för stor fil får du fel vinkel på tandspetsen, alternativt filar du för djupt och får filspår i länkarna vilket är rent farligt, risk för kedjebrott. Har du för liten fil så vill det bli "höknäbb" på tanden, alltså spetsen sticker fram som en rovfågelsnäbb. Olika fildimensioner är för olika kedjor, dom mindre filarna är för 3/8" hobby och andra sådana kedjor med mindre tänder än din .325. För normal 3/8" använder man 7/32" fil, ca 5.5 mm

En rätt filad tand skall se ut så här, oavsett kedjestorlek:

teeth.jpg



Totte!

Så det spelar ingen roll om man kör .325 vanlig (1,5mm) eller pixel (1,3mm) det är samma fildiameter om jag tolkar dig rätt?

Alltså alltid 4.8 mm (3/16 tum) fil till .325 kedja oavsett bredden?

Tacksam för svar!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

totte  
#66986 Ja!

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66988 Det är väldigt viktigt o kolla upp sånt här.
Inte all .325 funkar bra med 4,8, men de flesta...

Är man osäker får man gå på tillverkarens rek för just den kedjan.
Inte helt lätt alltid...

De filar som används till .325 är 4,0 / 4,5 / 4,8 / 5,0

Som sagt är ju 4,8 vanligast, men det kan vara lönsamt o kolla..
Ibland kan man gå lite utanför reglerna o krångla lite för bättre resultat.
Oregons Super 20 i alla dess former går bäst med 5.0 i början o sen 4,8.

Allt handlar om tandens form och naturligtvis skärpa.

Ryttaren låter man bli tills det är tvunget, annars blir spånen tjocka o slitaget större.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

swe#kipp  
#67004 Haha Mange :)
Jag ger mig på ryttarna direkt när jag köper kedja innan jag filar om den, men skall prova att låta dom vara nån gång och testa om det är nått :)

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67031 Testa o fila tanden istället.
Nya kedjor är bra ämne, men inte färdiga....

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

swe#kipp  
#67034 jo det gör jag alltid när jag köpt ny kedja, men jag börjar med ryttarna så inte ryttar mallen skall ligga på den nyfilade tanden :)

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67061 Form o tjocklek på ryttare kan man leka med lite. Jag brukar ha dem rätt spetsiga så slits de ver eftersom.
Dock rör jag den inte förrän kedjan är filad 4-5ggr...

Användarvisningsbild

Re: Kedjefil små marginaler...

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67068 Jag tycker att olika kedjor är olika filade från fabriken. 73LP/H42 och S30 är ganska OK från början men de klyvfilade kedjorna från Oregon har alldeles för dålig underställning från fabrik och måste alltid fixas till innan man använder dem.

Avatar Fallback

Re: Kedjefil små marginaler...

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67194 ryttare? är de inte de man slipar ner direkt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).