Öppna kategorin

Intresse för hund med vittring på barkborre?

30 inlägg 6602 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Intresse för hund med vittring på barkborre?

Hema  
#595665 Hej. Jag fick en förfrågan idag om det skulle finnas någon nytta/intresse med hund som kunde nosa rätt på barkborrsangripna trän? Då vederbörande kände en som lärde ut det till hundägare.

Jag nämnde att drönare är rätt smidigt. Men med hund borde man kanske kunna upptäcka det tidigare. Fast då har vi problemet med plockhuggning, det är inte effektivt. Men att sniffa av timmertravar kanske? 🤔

Ja hur går era funderingar i ämnet?

Ps: Flyttas gärna till mer passande kategori.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595746 http://www.barkborrehund.com/sv-SE

Avatar Fallback

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Hema  
#595751
Några erfarenheter av detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595752 Inte personligen men det lär fungera.

Avatar Fallback

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Tralsmo  
#595758 Min åsikt,

Barkborrehund ä nog å föredra framför drönare, just för att man får reda på det i tid.
Med drönare ä det i sista sekund.
Sök å plock funkar bäst om man bara har resurser att få ut å bort virket i tid.
Alternativet ä ju riva ner hela bestånd annars.
Hänger ju föralldell på hur grannar sköter sej ochså.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

hlb  
#595760 Drönaren klarar 100 Ha på 20 min för man kan specialgranska på datorn på kvällen. Det klarar inte hunden, men jag anser nog att hunden och drönaren kompletterar varandra. En överflygning varannan månad sommartid rekommenderas. Släpp hunden på område där ni tror att det kan bli angrepp och få tidigt larm.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

hlb  
#595775
1573760681_dsc00023.jpg
Eftersom detta blivit en tråd med metoder för bekämpning av barkborre, lägger jag ut en bild på min "slutstation barkborrar". Små poster kan läggas i och sedan kan allt sågas på en gång.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Jenny S  
#626183
Hema skrev:Hej. Jag fick en förfrågan idag om det skulle finnas någon nytta/intresse med hund som kunde nosa rätt på barkborrsangripna trän? Då vederbörande kände en som lärde ut det till hundägare.

Jag nämnde att drönare är rätt smidigt. Men med hund borde man kanske kunna upptäcka det tidigare. Fast då har vi problemet med plockhuggning, det är inte effektivt. Men att sniffa av timmertravar kanske? 🤔

Ja hur går era funderingar i ämnet?

Ps: Flyttas gärna till mer passande kategori.


Hej!
Några månader senare men kanske fortfarande intressant med ytterligare svar? :)

Jag är själv hundförare till hund som vidareutbildas till att hitta även Granbarkborre. Vi vet en massa om hundarna som gör att deras nos som sensor för oss är oslagbar och det är sagt att en väl 'slipad' hund kan upptäcka ett angrepp redan efter en timme. Det är dock inget vi ännu haft chansen att testa. De angrepp vi hittills sprungit in i doftar så ofantligt mycket att även vi människor med lätthet identifierar området som angripet av granbarkborre. Det har dock varit under senare veckor på säsong och det som önskas, vad vi förstått på de skogsägare vi varit i kontakt med, är att få en så tidig identifiering som möjligt för att utöka tidsfönstret för vidtagande av åtgärder innan avkomman för året flyttar vidare. DET kan hundar hjälpa till med mycket mer effektivt.

Drönare är också ett bra hjälpmedel, men 'problemet' med dem är att de granar som angrips år 1 i regel inte får bruna/torra kronor förrän år 2, vilket ger att drönaren under år 1 inte kan se nya och pågående angrepp om de tidigare angripna granarna redan tagits ner och forslats ut = drönarens bilder inte visar några bruna kronor.
Alt. 2 är att ett helt nytt område angrips, där tidigare angrepp inte hittats alt. var på grannens mark och denne har slutavverkat eller liknande. Inte heller då finns bruna kronor att navigera efter för att identifiera område med troligt pågående angrepp.

Det är DÄR hunden gör sin nytta :) Att söka med hund över riskområde som t.ex. hyggesnärhet ger med mycket stor sannolikhet en mycket (!) tidigare indikation på angripna träd än både sök-och-plock och drönare, där det ena är enormt tidskrävande och det senare är "ett år sent" i många fall.

Kombinationen kan vara något att använda sig av när det finns kännedom om tidigare angrepp. Iom att GBB inte flyger längre (relativt) sträckor så är nya angreppspunkter oftast inte långt borta när det finns lämpligt förökningsmaterial, men i obanad terräng tar det tid att täcka allt ändå. Där tar hunden upp vittringen på långt avstånd och leder föraren i rätt riktning direkt = spar tid och energi vilket i förlängningen också är pengar.

Mvh - Jenny, Hundförare

Avatar Fallback

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

A.falck  
#626254 Hej Jenny s. Vart i landet håller du till?

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Jenny S  
#626262 I Mälardalen/Mellansverige :)

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#659350
hlb skrev:Drönaren klarar 100 Ha på 20 min för man kan specialgranska på datorn på kvällen. Det klarar inte hunden, men jag anser nog att hunden och drönaren kompletterar varandra. En överflygning varannan månad sommartid rekommenderas. Släpp hunden på område där ni tror att det kan bli angrepp och få tidigt larm.


@hlb:
Har du ngt särskilt prgram för att kunna navigera drönaren i förhållande till fastighetskarta/skoksbruksplan?
Hur kopplar du postioner från filmen till "verkligheten" eller fastighetskarta?

VI har prövat med min brors drönare och tycker angrepp syns bra, även om man kanske upptäcker dom väl sent, men svårare att återhitta postionen i skogen efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

hlb  
#659360 Nej, jag har inte kommit så långt ännu, men jag medger att jag rätt ofta kommer vilse, när jag studerar resultatet på datorn på kvällen.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#659397 Ok tack för svar!
Får pröva oss fram till en bra metod vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

rejser  
#659399
Traktordave skrev:
hlb skrev:Drönaren klarar 100 Ha på 20 min för man kan specialgranska på datorn på kvällen. Det klarar inte hunden, men jag anser nog att hunden och drönaren kompletterar varandra. En överflygning varannan månad sommartid rekommenderas. Släpp hunden på område där ni tror att det kan bli angrepp och få tidigt larm.


@hlb:
Har du ngt särskilt prgram för att kunna navigera drönaren i förhållande till fastighetskarta/skoksbruksplan?
Hur kopplar du postioner från filmen till "verkligheten" eller fastighetskarta?

VI har prövat med min brors drönare och tycker angrepp syns bra, även om man kanske upptäcker dom väl sent, men svårare att återhitta postionen i skogen efteråt.


Jag kör på litchi, då kan man sätta upp banor i deras webbverktyg i lugn och ro. Sedan klickar man på starta i mobilen när man är ute så flyger den specificerad sträcka och tar bilder med den intervall man satt. Självklart alltid inom synhåll....
Det sparas dessutom alltid en trx-fil (dvs vilken position vid vilket klockslag så själva rutten blir sparad vilket man kan sammankoppla med tidsstämpeln på bilden).
Annars kan man filma, och då kan man med annat program lägga in så att man får rutten med koordinater i hörnet när man kollar på det på datorn.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för hund med vittring på barkborre?

Traktordave  
#659403 Vilken höjd brukar vara lagom att flyga på för att leta barkborreträd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).