Traktorn i skogen

Farmi JL30

19 inlägg 7204 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farmi JL30

johan eriksson  
#658920 Blev med lunningsvinsch idag, en Farmi JL30 verkar det vara. Ska ha den på min Buster 320, är väll tänkt att ha den som lyft och draghjälp här hemma. Planen var att bygga på en bom med hydraulisk sväng och lyft, så man även kan använda den som motorlyft och liknande.
Den kräver nog lite handpåläggning och olja innan allt funkar igen misstänker jag.
Någon som har erfarenhet av den modellen?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Farmi JL30

axwell  
#658922 Är det din BM-traktor på bilderna ?

Skulle kunna tro att den är krigsplacerad i emliga armén med tanke på "däcksmönstret" bak.

Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

johan eriksson  
#658924 Det är min traktor. Har dom däcken på som sommardäck då jag mest kör väg, går mjukt och fint. Är på jakt efter ett par liknande i 36”, jordbruksdäcken jag har är 32”, dessa är 28”, så det går lite sakta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

Fredi  
#659126 Liknar mycket den vinsch jag har. Min har lyftbom men utan sväng. Kan ta en bild på den närmaste dagar.

Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

johan eriksson  
#659140 Det tackar vi för. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

johan eriksson  
#659150
Fredi skrev:Liknar mycket den vinsch jag har. Min har lyftbom men utan sväng. Kan ta en bild på den närmaste dagar.


Är nog en V30 du har då.
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... ch_V30.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

Bert1  
#659152 Är stora likheter med min men inte allt.Jag har för mig det är en Normet jag har ja den är orange iallafall
Din ser ut och ha varit blå
Har med bom till min men är aldrig använd sen den kom hit för typ 25år sen

Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

johan eriksson  
#659166 Ja, den har sina blåmärken kvar 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

Fredi  
#659189 Är nog en V30 du har då.
http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... ch_V30.pdf[/quote]

Nej liknar inte V30, serut som JL30 men har lyftbom. Dock ej lika bom som V30 bilden.

Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

Fredi  
#659355 Så här ser min vinsch ut, ingen typbeteckning finns nånstans på den.

Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

johan eriksson  
#659402 Helt klart samma vinsch, fanns troligen då en lyftbom att stoppa ner i röret som tillbehör.
Hur stor är bommen? Tänkte höjd och längd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

Fredi  
#659510 Helt klart tillbehör jo, färgkulören är inte ens densamma på vinschen och bommen 🙂. Höjd och längd kan jag försöka komma ihåg att mäta ikväll om jag går ut till verkstaden.

Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

johan eriksson  
#659527 Hur mycket lyfter du med kranen?
Vad sitter den på för traktor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

Fredi  
#659558 Lyfter aldrig nånting, förr lyftes det nog stockar på vagn eller släde med den. Nu vinschar jag bara fram stammar som jag ej slipper till med griplastarvagnen. Max 500kg står det på bommen när den är fullt utdragen. Går att förlänga och förkorta. 3m lång är den utdragen. Ca 85 cm hög från skarven vid vinschen. Har den på en Valtra 6550 eller en JD3140.

Användarvisningsbild

Re: Farmi JL30

johan eriksson  
#659559 Tackar för beskrivningen.
Då ska jag nog inte ha fullt så lång bom till min lilla Buster 320.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).