Motorsåg och handhållet

Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

40 inlägg 13588 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Erre  
#539548 Bygga en själv?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Gäddan  
#659054
JensSkoog skrev:Kan rekommendera den här.

1513637921_vaendkrok.jpg


Med en bit massaved i ringen, vänder man stockar hur digra som helst :wink:


var hittar man denna/liknande? har en hel del brutala vindfällen liggandes kilat på ställen som jag inte gillar ha över mig och som skogsägaren skiter fullständigt i så en sådan krok vore nog perfekt för mig att vrida ned dom med...

och ja, rejäl bump samt första inlägget här på detta eminenta forum efter mycket läsandes här genom åren innan man faktiskt tog tag i det hela och registrerade sig! 🤣

mvh/peter

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

hlb  
#659074 Har en, men kör numera mest med spännband. Lägg det dubbelt ,så du får en ögla och sedan ett par varv runt trädet, så det låser. Stång i öglan kan vara hur stor och lång som helst. Spännband är lätta att ha med och ligger ofta i traktorn ändå.

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

JensSkoog  
#659077 Hei @Gäddan!
Jag har inte sett den i någon affär, så det anar mig att du måste söka annanstans.
Fick min genom en här på Forum som hade några styck. Andvänder den isär på sådant som du vill ha den till och på grova stockar på vedbacken.
Men dubbelt spännband och en bit massaved duger ochså bra.

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

bgl  
#659080 https://skogma.se/vandband-med-krok-175 ... 950001001/
Eller vanlig lyftkrok med passande band

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Gäddan  
#659335 stort tack allesammans!!!

riktigt bra svar, och som gjorde att jag tog mig en funderare å inser att bra band att vända med har jag ju ligger så jag börjar där då!!!

olika former rundsling och i olika längder har jag så det blir ju kanonsmidigt så! får fixa nån vettig krok till det hela när man kommmer över timmer jag inte kan lägga varvet runt ibland bara!

mvh/peter

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

JensSkoog  
#659346 Mina sågelevar får lära sig använda vändband gjort av stramband, 50 mm brädd, som jag har kapat i en längd på fem-sex meter (fick en hög avlagda band från en transportör) och knytat ett öga i ena ändan. När man vindar det om en stam två-tre gånger så låser det sig själv. Senn använder man en massavedsbit i ögat på bandet. Funkar hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

hlb  
#659347 Bra Jens. Vi tänker helt lika. Det enda tråkiga är ju att det finns folk som säger att om två personer tycker o tänker samma, så behövs inte den ene. 😢 😢 .

Avatar Fallback

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

Avslutat-02  
#659348 Strunta i vad de säger, de har fel iallafall... 👍

Användarvisningsbild

Re: Vart köper man en riktigt stor stockvändare?

JensSkoog  
#659351
hlb skrev:Bra Jens. Vi tänker helt lika. Det enda tråkiga är ju att det finns folk som säger att om två personer tycker o tänker samma, så behövs inte den ene. 😢 😢 .

Du behövs så absolut, @hlb, eftersom du har gett mig så mycket genom åren 🤗

Kollade tillbaka och såg att du ju har förespråkat samma sak, men det hade jag glömd - åldern :mrgreen:
hlb skrev:Har en, men kör numera mest med spännband. Lägg det dubbelt ,så du får en ögla och sedan ett par varv runt trädet, så det låser. Stång i öglan kan vara hur stor och lång som helst. Spännband är lätta att ha med och ligger ofta i traktorn ändå.


Har alltid med mig min "vändkrok" lik den som blev efterfrågat, eftersom jag inte orkar bära på den tunga vändhaken i skogen, men om man inte har den, så är vändband toppers, och sågeleverna får med sig ett när dom kursats färdiga (gratis) :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).