ATV och UTV i skogen

Fälgar

13 inlägg 2377 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fälgar

halvproffs  
#658929 Köpte idag nya 27" bearcloedäck med fälg. Tyvärr är bultmönstret för litet. Är det svårt eller t.o.m hopplöst att borra om fälgarna till rätt cc? Vanliga släta stålfälgar är det.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fälgar

Bert1  
#658942 Det funkar inte med spacerplatta som ändrar bultcirkel eller det blir knas med offset?

Användarvisningsbild

Re: Fälgar

halvproffs  
#658958
Bert1 skrev:Det funkar inte med spacerplatta som ändrar bultcirkel eller det blir knas med offset?

Är ju ett alternativ som kanske funkar om den spacern finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälgar

Hema  
#658966
halvproffs skrev:Köpte idag nya 27" bearcloedäck med fälg. Tyvärr är bultmönstret för litet. Är det svårt eller t.o.m hopplöst att borra om fälgarna till rätt cc? Vanliga släta stålfälgar är det.

Ett förslag: Du tar ett hjul med rätt bultcirkel, lägger det på en kubb i passa de storlek. Mellan kubb och hjul lägger du en tunnare plåtbit. Då kan du göra en mall som du sedan använder på de nya fälgarna. Eller så mäter du helt enkelt ut var hålen ska vara.

Användarvisningsbild

Re: Fälgar

Bert1  
#658969 spacer.se gör va du vill ha men du får nog räkna med i allafall 20mm tjocka

Användarvisningsbild

Re: Fälgar

halvproffs  
#658974 Det var mitt fel. Jag mätte avståndet cc mellan hålen till 110mm och köpte därefter. Måttet på dom nya var 110mm cc diagonalt och så ska man mäta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälgar

Cat554  
#658986 Såfremt centerhullet passar går det fint. Har gjort det flere ganger. Kan vara en god ide å gjøra en plåtmall som Hema foreslår. Annars gjør du en insats i centerborrningen så du får et center for passeren. OH

Användarvisningsbild

Re: Fälgar

halvproffs  
#659057
Cat554 skrev:Såfremt centerhullet passar går det fint. Har gjort det flere ganger. Kan vara en god ide å gjøra en plåtmall som Hema foreslår. Annars gjør du en insats i centerborrningen så du får et center for passeren. OH


Det har varit min ide också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälgar

halvproffs  
#659071 Centrumhålet måste även svarvas ur rejält men det går.
Spacers verkar bara finnas för breddning, men jag har säkert missat nånting.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälgar

Vardon  
#659236
halvproffs skrev:Centrumhålet måste även svarvas ur rejält men det går.
Spacers verkar bara finnas för breddning, men jag har säkert missat nånting.


Ska du ändå ha upp fälgen i en svarv hade jag nog gjort ett litet spår för nya bulthålen. Nog knepigt att mäta och markera för att hå dem 90 grader utan typ ett rundmatningsbord

Användarvisningsbild

Re: Fälgar

halvproffs  
#659237 Blir nog nya fälgar som det verkar. Ska leta nya på måndag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fälgar

halvproffs  
#659240 Lägger ut en krok. 12"fälgar med 2st 10" och 2st 12" i bredd köpes med 156mm håldelning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälgar

Hema  
#659252
halvproffs skrev:Lägger ut en krok. 12"fälgar med 2st 10" och 2st 12" i bredd köpes med 156mm håldelning.

Hej. Har skickat ett pm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).