anersimyra skrev:Macksoppan i Sverige och Finland torde knappast skilja sig åt på något avgörande sätt,
vinterrojarn skrev:Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?
Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..
Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....
Rotvältaren skrev:vinterrojarn skrev:Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?
Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..
Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....
Vanligaste knaset på dessa förgasare är att packningen och membranet släpper och börjar krypa in i bakkant, mot motorn. Detta har mera med konstruktionen på förgasaren än på vilket bränsle man kör på. Det är helt enkelt för långt mellan skruvarna så det blir dåligt tryck mot packningen. Enkelt sätt att förhindra detta är att man drar en liten repa med vasst föremål på tanktoppen så att man får en liten grad så packningen biter fast.
Toob skrev:vinterrojarn skrev:Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?
Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..
Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....
Ja den nya jag köpte var inte tät i flödarbälgen
Rotvältaren skrev:Uppenbarligen så är det stor skillnad på kvaliteten på mackbensin i Finland och Sverige. Mackbensin 98 oktan innehåller 5% etanol i Finland men de problem som mackbensin påstås orsaka är ovanliga här. Vilka tillsatser bensinen i respektive länder innehåller vet jag inte men kan nog vara de som orsdakar vita beläggningar, spruckna slangr, brända kolvar och trasiga tändstift och allt annat elände. Kanske etanolen funkar som katalysator för dessa tillsatser?
anersimyra skrev:Macksoppan i Sverige och Finland torde knappast skilja sig åt på något avgörande sätt, eftersom bränslen som innehåller etanol blandar sig med vatten så torde förvaringen av maskiner och bränslekärl vara av avgörande betydelse. Själv hade jag tre sågar som jag förvarade i en trälåda utomhus och i alla tre sågarna var macksoppan benkälat fryst i tankarna efter att de legat orörda ett antal veckor..🥶
Rotvältaren skrev:1991 köpte jag två nya Husqvarna maskiner, en motorsåg och en knuffklippare. Båda är i bruk ännu denna dag och jag har aldrig haft något bränslerelaterat problem med dessa maskiner, förgasarna i båda är orörda. Är mest orolig att jag ska rycka loss motorn från klipparen en vacker dag för rosten har härjat rätt så friskt på den. Klipparen körs på 95 E10 och startar hur snällt som helst, 55:an körs på 98 E5 med 2-3% oljeblandning. Så för mig är alla de omtalade problemen med mackbränsle okända och troligaste förklaringen är att det är andra tillsatser i den finska bensinen.