Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 35480 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#659044 Macksoppan i Sverige och Finland torde knappast skilja sig åt på något avgörande sätt, eftersom bränslen som innehåller etanol blandar sig med vatten så torde förvaringen av maskiner och bränslekärl vara av avgörande betydelse. Själv hade jag tre sågar som jag förvarade i en trälåda utomhus och i alla tre sågarna var macksoppan benkälat fryst i tankarna efter att de legat orörda ett antal veckor..🥶

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#659045
anersimyra skrev:Macksoppan i Sverige och Finland torde knappast skilja sig åt på något avgörande sätt,


Och du har källa på det?

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Toob  
#659046
vinterrojarn skrev:
Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?


Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..

Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....

Ja den nya jag köpte var inte tät i flödarbälgen

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Toob  
#659047
Rotvältaren skrev:
vinterrojarn skrev:
Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?


Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..

Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....


Vanligaste knaset på dessa förgasare är att packningen och membranet släpper och börjar krypa in i bakkant, mot motorn. Detta har mera med konstruktionen på förgasaren än på vilket bränsle man kör på. Det är helt enkelt för långt mellan skruvarna så det blir dåligt tryck mot packningen. Enkelt sätt att förhindra detta är att man drar en liten repa med vasst föremål på tanktoppen så att man får en liten grad så packningen biter fast.

Tack det var ett bra tips

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659052
Toob skrev:
vinterrojarn skrev:
Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?


Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..

Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....

Ja den nya jag köpte var inte tät i flödarbälgen


Det är också vanligt.. det tillverkas nog flera tusen såna där om dagen, så jag är inte förvånad över kvalitén...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659056
Rotvältaren skrev:Uppenbarligen så är det stor skillnad på kvaliteten på mackbensin i Finland och Sverige. Mackbensin 98 oktan innehåller 5% etanol i Finland men de problem som mackbensin påstås orsaka är ovanliga här. Vilka tillsatser bensinen i respektive länder innehåller vet jag inte men kan nog vara de som orsdakar vita beläggningar, spruckna slangr, brända kolvar och trasiga tändstift och allt annat elände. Kanske etanolen funkar som katalysator för dessa tillsatser?

Det är väldans skillnad på bränslen här och i övriga världen.
Just Finland och Tyskland vet jag har bättre bensin. Även diesel är det stor skillnad på!

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659058
anersimyra skrev:Macksoppan i Sverige och Finland torde knappast skilja sig åt på något avgörande sätt, eftersom bränslen som innehåller etanol blandar sig med vatten så torde förvaringen av maskiner och bränslekärl vara av avgörande betydelse. Själv hade jag tre sågar som jag förvarade i en trälåda utomhus och i alla tre sågarna var macksoppan benkälat fryst i tankarna efter att de legat orörda ett antal veckor..🥶

Visst är det stor skillnad på bränslena. Särskilt Diesel. Bara o ta en tur o prova, det märks direkt med bilen, ännu mer med sågarna.
De som kör såg i Tyskland har inte samma göre som vi har med bränsleproblem i sågarna. Inte heller vid byte.
Sist jag var i Tyskland gick bilen 0,2 mindre än samma sträcka här.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659059
Rotvältaren skrev:1991 köpte jag två nya Husqvarna maskiner, en motorsåg och en knuffklippare. Båda är i bruk ännu denna dag och jag har aldrig haft något bränslerelaterat problem med dessa maskiner, förgasarna i båda är orörda. Är mest orolig att jag ska rycka loss motorn från klipparen en vacker dag för rosten har härjat rätt så friskt på den. Klipparen körs på 95 E10 och startar hur snällt som helst, 55:an körs på 98 E5 med 2-3% oljeblandning. Så för mig är alla de omtalade problemen med mackbränsle okända och troligaste förklaringen är att det är andra tillsatser i den finska bensinen.

Är rätt säker på att det inte är Etanolen såm är värst i soppan vi har här. Det är all annan goja de har i...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659061 https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-k ... nsin-19408
Finns sanningar och fakta...

Fakta vet jag inte...men intressant..
https://www.teboil.fi/sv/produkter/teboil-bensin/

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659063 Har slut nu, men hade en dunk Tysk E10 bensin här från förra sommaren. Det är helt annat. Den luktar bensin, är inte alls lika aggressiv/frätande.

En samlare kom hit på utställning och hade sin finaste såg med sig. Han missade ta med bränsle trots påminnelser. Jag erbjöd aspen som bränsle då jag vet det funkar bra och inte krånglar för honom i hans såg. Det var piss det skulle han inte ha. Han tuffar ner till macken o köper lite soppa där.
Spiller lite när han slår det i sågen o färgen krullar sig på hans nymålade såg. Sågen gick inget vidare heller...
Han var inte glad. Men hade soppa med nästa gång!

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659064 https://www.vibilagare.se/reportage/jag ... tanol-igen

https://www.vibilagare.se/reportage/e85 ... aljer-bort

Etanol är ett ytterst aggressivt bränsle och inte bra för motorer...
Varför skulle man annars behöva tanka vanlig bensin?....

Om man blandar in mera etanol i det vanliga bränslet så får man ju ett ännu aggressivare bränsle än vanlig 98 oktan...
Bäst att låta bli annat än 98 oktan....

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659084 Jag har provat lite och experimenterat med etanol och metanol. Det verkar inte alls aggressivt om det inte är i handelsbensinen.
Modell motorerna har inte så mycket bränslerelaterade bekymmer vad jag erfarit hittills, de kör ofta på enbart alcohol.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659085 Ren bensin utan tillsatser är svår att få tag på här.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#659086 ” goja, tror, tysk E10, Etanol och Metanol verkar inte aggressiv..o.s.v.. 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659087
1596185034_untitled.jpg


Prova själv. Tjafsa inte... Åk dit o ta en dunk. Berättar av egen erfarenhet, det skulle du ta o prova. Mycket mer intressant än tjafsa på internet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).