Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 35483 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#658962
vinterrojarn skrev:
Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?


Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..

Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....


Vanligaste knaset på dessa förgasare är att packningen och membranet släpper och börjar krypa in i bakkant, mot motorn. Detta har mera med konstruktionen på förgasaren än på vilket bränsle man kör på. Det är helt enkelt för långt mellan skruvarna så det blir dåligt tryck mot packningen. Enkelt sätt att förhindra detta är att man drar en liten repa med vasst föremål på tanktoppen så att man får en liten grad så packningen biter fast.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658972 Membranen håller väldans dåligt med handelsbensin jämfört med Aspen 4-takt.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#658976
Rotvältaren skrev:
vinterrojarn skrev:
Toob skrev:Jag har en gammal Stiga gräsklippare som körs på vanlig bensin,plastförgasaren blev skev och otät ,väldigt vanligt sa reservdelsmannen när jag köpte ny. Kan det alltså bero på att den inte tål bensinen ?


Bland annat, men även värme och solljus gör sitt till..

Det är dock vanligt att dessa spring classic förgasare inte är schyssta från fabrik.....


Vanligaste knaset på dessa förgasare är att packningen och membranet släpper och börjar krypa in i bakkant, mot motorn. Detta har mera med konstruktionen på förgasaren än på vilket bränsle man kör på. Det är helt enkelt för långt mellan skruvarna så det blir dåligt tryck mot packningen. Enkelt sätt att förhindra detta är att man drar en liten repa med vasst föremål på tanktoppen så att man får en liten grad så packningen biter fast.


Säger du det...jag har sällan problem med annat än membranen varje år.
Men råkar ut för säkert 10-15 stycken byten av förgasare varje år.

Vet inte hur många membran men många blir det...
Stela och alldeles vita med beläggningar..
Trots att man tipsar om annat bränsle..

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#658996 Säger du det...jag har sällan problem med vita beläggningar fast jag åker på 15+ krånglande förgasare varje år.
Vet inte på hur många packingen och membranet krupit tillbaka på men många blir det...

Uppenbarligen så är det stor skillnad på kvaliteten på mackbensin i Finland och Sverige. Mackbensin 98 oktan innehåller 5% etanol i Finland men de problem som mackbensin påstås orsaka är ovanliga här. Vilka tillsatser bensinen i respektive länder innehåller vet jag inte men kan nog vara de som orsdakar vita beläggningar, spruckna slangr, brända kolvar och trasiga tändstift och allt annat elände. Kanske etanolen funkar som katalysator för dessa tillsatser?

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#658998 Man funderar ju på vad bränslet egentligen innehåller när det blir problem och beläggningar mm i bränslekoppar och spruckna slangar..
Membran mår inte bra av bränsle som stått ca 6 mån och framåt...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#659003 1991 köpte jag två nya Husqvarna maskiner, en motorsåg och en knuffklippare. Båda är i bruk ännu denna dag och jag har aldrig haft något bränslerelaterat problem med dessa maskiner, förgasarna i båda är orörda. Är mest orolig att jag ska rycka loss motorn från klipparen en vacker dag för rosten har härjat rätt så friskt på den. Klipparen körs på 95 E10 och startar hur snällt som helst, 55:an körs på 98 E5 med 2-3% oljeblandning. Så för mig är alla de omtalade problemen med mackbränsle okända och troligaste förklaringen är att det är andra tillsatser i den finska bensinen.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659010 Det finns exemplar av sågar/ klippare mm som bara går och går på mackbränsle..
Sedan finns det en rejäl majoritet som inte ens klarar ett år i drift utan skär inom någon månad med mackbränsle..
Eller första året efter att ha stått så startar de inte...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659011
Rotvältaren skrev:1991 köpte jag två nya Husqvarna maskiner, en motorsåg och en knuffklippare. Båda är i bruk ännu denna dag och jag har aldrig haft något bränslerelaterat problem med dessa maskiner, förgasarna i båda är orörda. Är mest orolig att jag ska rycka loss motorn från klipparen en vacker dag för rosten har härjat rätt så friskt på den. Klipparen körs på 95 E10 och startar hur snällt som helst, 55:an körs på 98 E5 med 2-3% oljeblandning. Så för mig är alla de omtalade problemen med mackbränsle okända och troligaste förklaringen är att det är andra tillsatser i den finska bensinen.


De äldre motorerna klarar av mackbränsle bättre än de nyare motorerna...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#659016
vinterrojarn skrev:
Rotvältaren skrev:1991 köpte jag två nya Husqvarna maskiner, en motorsåg och en knuffklippare. Båda är i bruk ännu denna dag och jag har aldrig haft något bränslerelaterat problem med dessa maskiner, förgasarna i båda är orörda. Är mest orolig att jag ska rycka loss motorn från klipparen en vacker dag för rosten har härjat rätt så friskt på den. Klipparen körs på 95 E10 och startar hur snällt som helst, 55:an körs på 98 E5 med 2-3% oljeblandning. Så för mig är alla de omtalade problemen med mackbränsle okända och troligaste förklaringen är att det är andra tillsatser i den finska bensinen.


De äldre motorerna klarar av mackbränsle bättre än de nyare motorerna...


Fixat många klippare av nyare årsmodell med förgasarproblem, det har varit att de rykt och bluddrat för att de fått för mycket bränsle (packningen krypit ur läge) eller att de varit ojämna i gången (igensatt injektor) men de problemen har inte uppstått på grund av att de körts på mackbränsle.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659020 Då måste det skilja enormt emellan mackarna...
Jag har då sällan stött på såna symtomer, det är mera renoveringar för att hela bränsle systemet är påverkat på olika sätt..

Membran,slangar, packningar, beläggningar mm
Men sällan att de ryker eller annat..
Däremot så är det ganska ofta vatten i tankarna när folk tagit fram sina maskiner... trots att de inte haft dåligt bränsle innan de ställt undan maskinen..

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#659027
vinterrojarn skrev:Då måste det skilja enormt emellan mackarna...
Jag har då sällan stött på såna symtomer, det är mera renoveringar för att hela bränsle systemet är påverkat på olika sätt..

Membran,slangar, packningar, beläggningar mm
Men sällan att de ryker eller annat..
Däremot så är det ganska ofta vatten i tankarna när folk tagit fram sina maskiner... trots att de inte haft dåligt bränsle innan de ställt undan maskinen..


Och för att du inte stött på sådana symptom så har det aldrig hänt eller vad menar du?
Mitt argument är att det verkar vara stora skillnader på mackbränslet i våra respektive hemländer men det argumentet köper du inte heller eftersom du hävdar att mina motorer är så gamla att de klarar mackbränslet bättre än nyare dito.
Jag ger helt enkelt upp, mina (i mitt tycke) rimliga och sakliga teorier faller ju platt mot ditt tolkningsföreträde....

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659031 Nej då inte alls.
Vad jag menar är att jag kan inte ge en annan bild än den jag upplever varje dag.
Den du upplever är din verklighet i din verksamhet och vardag, det är inget alls att jag har rätt oavsett.

skillnaden är möjligtvis bränslets blandning, vilket är osäkert dock eftersom man då skulle behöva analys på flera olika mackbränslen...

Kan även skilja i kvalitet på etanolen..
Men jag menar inte att du har något fel i dina uppgifter eller upplevelser, tvärtom.
Det är dock utbyte av information och kunskap, upplevelser det handlar om..

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#659032 Jag har inte en aning om hur ert bränsle är uppbyggt eller om det skiljer emellan olika mackar...jag har inte avslagit dina uppgifter eller argument, tvärtom.
Däremot har jag gett min bild från mitt perspektiv.

Men vad jag vet från min erfarenhet som återförsäljare att de äldre maskinerna här går lika bra på macksoppa som på alkylat, fram tills man låter dem stå....då är alkylat överlägset vad det gäller problemfria motorer...

Sålde jag en jonsered och kunden körde på macksoppa så var jag säker till 100% att han var tillbaka efter ett tag med problem..sålde jag med aspen, såg jag sällan av kunden innan det var dags för service.....

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#659033 Att packningen kryper är nog ganska vanligt problem, såg en youtube där en amerikanare beskrev problemet och det var där jag fick tipset att göra en rits på tanktoppen så att membranen tar fast ordentligt. Synd att jag inte hittar den videon, den var lärorik.

Det kan som du säger vara skillnad på etanolen eller som jag tidigare nämnt, att någon viss tillsats eller tillsatsen tillsammans med etanol reagerar aggressivt på membran och packningar.
Mackbränslet jag använder klarar en övervintring utan problem i klipparen, sågarna startar också problemfritt fast de stått en längre tid, samma sak med båtbränslet. Så nog är det någon väsentlig skillnad på bränslekvaliteten.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Rotvältaren  
#659037 En annan kuriosa grej...
Jag har en 15 år gammal röjsåg som växelvis har körts på Aspen, mackbränsle och Husqvarnas alkylat men det har aldrig varit några problem med det. jag har inte ens behövt röra justerskruvarna, den har gått lika bra på samtliga bränslen utan åtgärd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).