HVO diesel är framtaget av råvara från djur- och växtriket och kan genom detta klassas som ett cirkulärt drivmedel, med det menas att koldioxidutsläppen från HVO kan fångas upp av djur och växter där den kom ifrån och bilda ett slutet system där inget extra tillförs i kretsloppet.
Sverige har ett avtal med EU om att biodrivmedel är skattefritt men vid årsskiftet 2020/2021 går detta avtal ut och nu är frågan om ett nytt avtal ska eller gå att skriva som gör att biodrivmedel som ex HVO-100 fortsatt kan vara skattebefriat till 2030.
Knäckfrågan verkar ligga i om regeringen vill teckna ett nytt sådant avtal alternativt om EU fortsatt kommer godkänna ett nytt avtal.
EU har slagit fast att biodrivmedel inte får konkurrera med livsmedelsproduktionen och om så görs ska biodrivmedlet beskattas. Genom detta är frågan om Sverige kan teckna ett nytt avtal och hävda att de biodrivmedel vi använder till största del inte konkurrerar med livsmedelsproduktionen?
Om ett nytt avtal om skattebefrielse ej tecknas så kommer skatt införas på biodrivmedel, Dagens Industri skriver (betalvägg) att om så sker kan HVO-diesel över en natt öka i pris med 6 kr per liter.
Detta då förutsatt att inte producenterna av HVO-diesel väljer att sänka råvarupriset.
Det ligger mycket i potten genom detta avtal då Energimyndigheten förra hösten uttalade sig om att det vid skatt på biodrivmedel skulle kunna vara svårt att nå uppsatta mål om 70% minskade koldioxidutsläpp till 2030.
Även om HVO-diesel inte ännu har volymer likt fossil diesel så är bränslet viktigt. Idag används HVO-100 i kollektivtrafiken och många företag använder idag bränslet för att kunna nå sina mål om fossilfri verksamhet. Om inte ett nytt avtal tecknas är risken stor att många av kostnadsskäl kommer återgå till fossil diesel.