Motorsåg och handhållet

Stihl ms201

25 inlägg 5334 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl ms201

Michael_l  
#658761 Hej!

Jag är på jakt efter en bra smidig såg som håller ett tag framöver. Har fått tipset Stihl 201. Men läser jag runt på nätet är det många som klagar på att kedjan blir slö fort. Jag har sett att det finns speciella kedjor på marknaden där man helt enkelt sätter på ett hölje på svärdet och sedan kör full gas i några sekunder för att få till en nyvässad kedja. Någon som testat detta på en stihl ms201? Andra som har förslag på andra kedjor eller som tycker Stihls kedjor fungerar felfritt? Tacksam för respons! Mvh.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms201

Avslutat-02  
#658762 De är inget att ha för skogsbruk..
Möjligt för att kapa någon regel på ett bygge men inte för att slipa kedjan i skogen för fällning/kvistning..

Köp hellre en vanlig rundfil med medföljande mall och fila förhand..
4.0-4.2 mm fil.

En kedja blir slö även av trä, men då räcker det att fila/putsa lite med filen så är skärpan tillbaka.

Men det har inget med sågen i sig att göra.
Stihl 201 är en trevlig liten såg,som med en vass kedja duger gott till kvistning/ första gallring..

Men att se ner på sågen pga att kedja blir slö, är inte korrekt...
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 29 jul 2020, 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

Fredi  
#658763 Jag tyckte inte riktigt om Stihls kedja på min 201. Nu använder jag Oregon 91 vxl, den tycker jag om.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

totte  
#658792 Som röjarn skrev, att kedjan blir slö har inget med sågen att göra. Stihl, Oregon eller nån annan kedja som passar skall tveklöst fungera utan bekymmer. Alla kända kvalitetsmärken av kedjor håller skärpan bra så länge man sågar i rent trä. Skärpa kedjan måste man ändå alltid göra med jämna mellanrum, inga eggverktyg håller skärpan i evighet.

Och jag instämmer helt i omdömet om Power Sharp, som den heter som man vässar med en grunka man sätter på svärdet. Idén är inte ny, den har återuppfunnits då och då och har varit lika usel varje gång. Kan ha en användning för nån som sysslar med att kapa rivningsvirke och kör i spik var femte minut. Glöm den om du vill ha en såg som gör jobbet ordentligt,

Sen, som Fredi säger, så kan man tycka mer eller mindre bra om olika kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

Michael_l  
#658795 Tack allihopa för värdefulla svar! Mycket tacksam!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms201

Ldsaren  
#658802 Jag har en 201 från -15 , så jädras nöjd och kedjan håller skärpan minst lika länge som övriga , kör med 4 mm fil .
Är nog den bästa i klassen .
Blir även grova träd också ibland .

Avatar Fallback

Re: Stihl ms201

Sture Andersson  
#658810
Fredi skrev:Jag tyckte inte riktigt om Stihls kedja på min 201. Nu använder jag Oregon 91 vxl, den tycker jag om.

Vad skiljer den från Stihls ,och byter du bara kedja eller får du byta nått mer.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

Göt  
#658815 I den sågstorleken har STIHL även härdade kedjor som håller längre men dom får man lov att slipa med särskild slipskiva,

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

rejser  
#658827 Kör i princip all kvistning med min 201:a, underbar såg.
En del mindre fällningar också. Inte för att den inte klarar mer utan för att jag har ändå med mig min 560.
Kör också på oregons kedjor. Har ett gäng i rotation så man kan vara bortskämd och slänga på en ny i kaffepausen om det behövs.

Finns ju ingen såg som konkurrerar i den klassen riktigt, hva har någon hobbysåg (439?).

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

Fredi  
#658830
Sture Andersson skrev:
Fredi skrev:Jag tyckte inte riktigt om Stihls kedja på min 201. Nu använder jag Oregon 91 vxl, den tycker jag om.

Vad skiljer den från Stihls ,och byter du bara kedja eller får du byta nått mer.


Tycker jag får den vassare än Stihls kedja, men kanske jag bara ej kan fila Stihls kedja? Sen tycker jag den går väldigt mjukt och fint tycker Stihls kedja var konstig att kvista med. Men smak och tycke är ju olika. Den är bara att slänga dit, samma delning och bredd som originalkedjan.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

johan eriksson  
#658831 91VXL är nog en svårslagen kedja bland 3/8P kedjorna. Går mjukt, lätt att få vass, en relativt lång tand som går att fila många gånger innan den är slut.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms201

Ldsaren  
#658834 Stihl har ju 2 olika kedjor Rm Rs kedja , Rs har vassare kant på tänderna , tycker inte om den , vill gärna liksom hugga fast vid kvistning , kallas helmejselkedja också.
Så även på dom 325 också.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms201

Ldsaren  
#658835 Någon som har 14 tum på ? tänkte sätta på det när mina 12 tum är slut .
Har oregons kedja rundad eller kantig tand , kantig aggressiv?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

JensSkoog  
#658851
Ldsaren skrev:Någon som har 14 tum på ? tänkte sätta på det när mina 12 tum är slut .
Har oregons kedja rundad eller kantig tand , kantig aggressiv?

Har körd lite med 14 tum på min MS200, men i mitt tycke kändes det inte som det rätta. Gillar balansen i sågen när det sitter 12 tum på, och då med RM kedja från Stihl som skär mjukt och utan att hugga.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms201

Camaro1969  
#658855
johan eriksson skrev:91VXL är nog en svårslagen kedja bland 3/8P kedjorna. Går mjukt, lätt att få vass, en relativt lång tand som går att fila många gånger innan den är slut.



tänkte köpa en sån kedja till min 201, men kommer filmallen från stihl att fungera då?

multifilmallen vad den nu kallas, som även tar ryttarna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).