Motorsåg och handhållet

2-taktsolja

17 inlägg 5537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2-taktsolja

Toob  
#658520 Hej, har införskaffat en gammal Partner r14 ,i handboken står det 5% inblandning, är det tillrådligt att gå ner några procent då den nya oljan smörjer bättre? Vad tror ni? Och nästa fråga ,Ska man använda mineral eller syntetisk i en så gammal såg(1966)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

totte  
#658528 Bästa kvalitet syntetisk olja, max 3%, helst inte mer än 2,5%. Mer olja än så blir bara onödigt sot och klet i utblåset. Handboken är skriven när det man blandade var i stort sett SAE 30 mineralolja. Jag kör alla gamla sågar på 2% Aspen. Men om sågen är körd på vanlig handelsbensin är det nog lika bra att köra vidare med det, om du inte har haft isär och sotat och rengjort och bytt bränsleslangar.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

Toob  
#658615 3% syntet går bra alltså ,nej jag har inte haft isär den för den fungerade bra när jag provstartade den för ett par dar sen, men ska kolla slangarna och sätta dit ett bensinfilter, det är nog det enda. Det är konstigt att den behövde 5% för jag såg att r12an behövde bara 2-4% då de var nya. Lite egendomligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

totte  
#658634 Gamla manualer skall man ta med en stor nypa salt. Men att man skulle rekommenderat 2% för R12 ny verkar ytterst märkligt, har du nån referens för det?

Sen var det så att när den bättre tvåtaktsoljan började saluföras så kom den att säljas under motorsågsmärkenas etikett. Så man kan se i manualer att om man använder t ex Partners olja så gäller si procent och med alla annan olja 4 procent. Ganska fula metoder för att marknadsföra den egna oljan, som naturligtvis var ohyggligt mycket dyrare än vad en motsvarande olja skulle kosta på macken.

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja

massa-ved  
#658652
totte skrev:Gamla manualer skall man ta med en stor nypa salt. Men att man skulle rekommenderat 2% för R12 ny verkar ytterst märkligt, har du nån referens för det?

Sen var det så att när den bättre tvåtaktsoljan började saluföras så kom den att säljas under motorsågsmärkenas etikett. Så man kan se i manualer att om man använder t ex Partners olja så gäller si procent och med alla annan olja 4 procent. Ganska fula metoder för att marknadsföra den egna oljan, som naturligtvis var ohyggligt mycket dyrare än vad en motsvarande olja skulle kosta på macken.


Kommer du ihåg när 2-T olja blev mer allmänt använd? När jag började med mopeder köpte jag vanlig motorolja till bilmotorer var 1l i plåtburk man fick skaka så det blandades ordentligt, fanns även 2-T i pump på macken

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

totte  
#658658 Jomen, jag har en lång tvåtaktshistoria, moped och liten MC på 60-talet, körde SAAB tvåtakt 71 - 74, 4%, plutt-plutt-plutt. Då fanns det tvåtaktspumpar på de flesta mackar. Det som kallades tvåtaktsolja då var i stort sett vanlig single grade motorolja, med lite lösningsmedel i så den skulle blanda sig lite lättare än ren SAE 30.

Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja

JOLOF  
#658673 Var Du med när oljeblandat kostade en krona litern? Ren bensin var nog 75 öre litern.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

Toob  
#658684 Jag hittade denna där är alla på 2-4% utom r14 och ett par Mini sågar . Lite märkligt som sagt. Men Mange laddade upp manualen till r14 åt mig där är också 5% . Och jodå jag är så pass gammal att jag minns tvåtaktpumparna på Shellstationen, 2kr kostade 1liter oljeblandat ´ca 73-74 när jag cyklade och köpte bensin första gången ,var ju inte femton då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

totte  
#658723
JOLOF skrev:Var Du med när oljeblandat kostade en krona litern? Ren bensin var nog 75 öre litern.


Jodå det var väl ungefär det när jag körde moppe. Vill minnas att det var 1,10 när jag köpte SAAB:en 1971.

Toob skrev:Jag hittade denna där är alla på 2-4% utom r14 och ett par Mini sågar .


Ja, se så står det där. Men notera att den tabellen är från betydligt senare tid, runt 1980 verkar det som, och då hade bättre tvåtaktsolja börjat komma. Men skillnaden mellan R11/12 och 14 får man nog skylla på mänskliga faktorn. På den tiden R11/R12 såldes kan jag inte tänka mig att man rekommenderade mindre än 4 till 5%.

Men i en mer sentida manual för "kuberna", nån gång från 70 talet kan man hitta följande i en tabell:

Oil mixture ratio in fuel
with two-stroke oil 4%
with PARTNER oil 2%

http://files.chainsawcollectors.se/down ... artner.pdf

Ganska typisk ful marknadsföring, all olja utom den egna döms ut utan förklaring, men det visar också att modern tvåtaktsolja kom nån gång på 70-talet. Gissar att de som gjort tabellen ovan har haftt tillgång till en R14-manual men ingen original till R11 eller R12.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658748 4% står det i R12'ans manual. http://files.chainsawcollectors.se/down ... Manual.pdf

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

Toob  
#658775 Jamen då är det ju säkert ingen fara att ha i 3% men mystiskt ändå att just r14 ska ha 5%, kanske ville dom försäkra sig om tillräcklig smörjning efter något haveri som hänt? Tack Mange för manual, det står i r12an 1:25 ,så började jag grunna på det 1liter olja till 25liter bensin det blir ju 26liter och då blir blandningen bara 3,84% jag vet man ska inte tänka för mycket då blir man bara snurrig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658781 Vill du blanda 3,85% går det nog bra.
Idag är det viktigt att veta hur bra oljan är i förhållande till sågen och vad man gör med den.
Står man bara o torrgasar en veteranare på gården så räcker nog 2% an stort sett vilken olja som helst.
Om den ska svettas lite får man ha koll på den så den inte blir för varm, sotar eller spökar på nåt annat sätt.
Jag gör som Totte, kör nästan alla på Aspen med 2% färdigblandat.
De flesta jag kör är ursotade och rengorda innan med. Sällan jag chansar och byter bränsle utan river hellre o ser till att det går problemfritt.

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

totte  
#658787
Toob skrev:1liter olja till 25liter bensin det blir ju 26liter och då blir blandningen bara 3,84%


Mig veterligen så har procentsatsen för oljeblandat alltid avsett oljans volym i förhållande till det oblandade bränslet, inte till den färdiga blandningen. Just för att man skall slippa bli snurrig. 😎

Användarvisningsbild

Re: 2-taktsolja

Toob  
#658821 Hur man än räknar är så blir ju inte skillnaden så stor ändå. 0,16%

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-taktsolja

tallen100  
#658824 När jag blandar i olja så slår jag i mängden det ska vara, och så brukar det bli en liten skvimp extra 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).