Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg ska jag köpa?

22 inlägg 6635 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Andreas266  
#658704 En begagnad och nyservad 545fxt för nästan samma pris som en ny 336fr. Är det ett bättre val? Visserligen utan trimmerhuvud och slyklinga som får köpas till.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

mikael_s  
#658708 Är det inte stort steg upp till en ny 545FR skulle jag tagit det. Nytt och levereras med sågklinga, slyklinga och grästrimmer.

FX och FXT har kort riggrör, är nog bättre till skog än gräs.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Andreas266  
#658714 545FR är steget ganska stort till och kostar mer än jag är villig att betala.
Nu är ju jag visserligen 174 så det hade kanske fungerat bra ändå. Men jag lärde mig något nytt ang längden på riggrören för de olika modellerna. Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

mikael_s  
#658737 Inte bara längden, men också vinkeln på slutväxeln skiljer mellan skogs- och gräsvarianterna. Men den är väl iofs inte så svår att byta.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Avslutat-02  
#658765 Nä det är enkelt att byta växel på dessa.

Jag skulle ha valt den bättre begagnade 545:an.
Dels så är det en större maskin, som tål jobbet.

Sedan så öppnar en sån såg upp för flera uppgifter utan att man måste byta såg..ha två...

En vinkelväxel åt dessa är inte så dyra..
24° vinkel på skogsröjarn.
35° grader på gräsröjarn..

Vilket gör att redskapet faller jämnsmed marken vid gräsröjning och lutar lite vid skogsröjning.

Nu är du inte så jättelång vilket gör att om du monterar pukan i det nedre hålet på selen, som är för gräs...så kommer nog en skogsväxel att fungera ganska tillfredsställande för din del.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

persve  
#658768 Kan rekommendera detta trimmerhuvud, då tar maskinen riktigt grovt sly också med 3,75 mm tråd.
https://www.skogsutrustning.se/tradgard ... 10980.html

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

hans.w  
#659364 Jag köpte en Stihl 410 för samma ändamål för närmare 10 år sedan. Den har varit problemfri och det jag uppskattar kanske mest är hur rubust infästning (torx) av skydd och skärutrustning är och hur enkelt det är att byta oavsett hur mycket skräp som samlats där. Min gamsla HVA 245RX med insexskruvar är inte alls lika trevlig att byta på och låspinnen sitter inte fast.
För att ge HVA en ny chans tänkte jag nog prova en av deras skogsröjare framöver men den långa debatten om autotune är ju tidsödande att följa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).