Skogsmiljö och Trädlära

Dags för svärmning?

136 inlägg 22678 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

80-90  
#655754
Håkan A skrev:
Har inte sett nått förut i sommar men nu hittade jag närmare 50 granar som e angripna!


@80-90, riktigt trist, men du ska vara glad att du hittade angreppet nu, och därmed får möjlighet att agera direkt. Det är mycket sämre att inte hitta sådana angrepp förrän på senhösten när borrarna ofta lämnat trädet!
Hoppas att du har möjlighet att hugga det själv, eller få dit maskin snarast!
Lycka till!

Tack 🙏

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Mikael A  
#655762
Röjkvist skrev:Vittjat 20 novafällor idag.
Ca 0.5L så det har minskat i fångst.
Hoppas på en fortsatt sval och återkommande regn.

Alla stadsbor som börjar sin semester nu hade hatat dig om de visste vad du just skrev. :D

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#657056 Kvällens fångst i fällorna uppgick till ca 1,5 dl. Fortfarande inte någon tydlig färgskillnad på barkborrarna i fällorna, däremot noterar jag samma sak som ifjol, att det är ganska stor skillnad i storlek på borrarna i fällorna nu.
Jag har använt två olika sorters feromon i olika fällor i år, så här långt syns ingen skillnad på fångst oavsett feromonsort.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#658661 Vid tömning av mina fällor i eftermiddag uppgick fångsten till knappt 1 dl. Denna gången fanns det ett antal barkborrar av nya generationen i fällorna.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Traktordave  
#659113 @Håkan A: Vore intressant att se vilket datum prognosverktyget från SLU ger för svärmning, utifrån när svärmningen startade, och jämföra med när svärmningen börjar nu på sensommaren:
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem ... osverktyg/

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#659668 Vid kvällens tömning av fällorna uppgick fångsten endast till en matsked gbb.

@Håkan A: Vore intressant att se vilket datum prognosverktyget från SLU ger för svärmning, utifrån när svärmningen startade, och jämföra med när svärmningen börjar nu på sensommaren:


@Traktordave, lite svårt att säga då ingen riktig huvudsvärmningsvecka går att peka ut, de största fångsterna skedde under tre veckor. Men med lite laborerande med datum för huvudsvärmningen så indikerar verktyget, med Asa som utgångspunkt, att nya generationen kommer att svärma till kommande helg. Man skall dock tänka på att temperatursumman i Asa troligen skiljer sig en del från min region. Vid en FRAS exkursion hösten 2019 hävdade forskarna att det krävs 330 dygnsgrader för att ge färdigutvecklade granbarkborrar, men att de vill ha ytterligare 250 dygnsgrader för att lämna trädet. Det verkar dock finnas lite olika uppfattningar om detta.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Traktordave  
#659694
Håkan A skrev:Vid kvällens tömning av fällorna uppgick fångsten endast till en matsked gbb.

@Håkan A: Vore intressant att se vilket datum prognosverktyget från SLU ger för svärmning, utifrån när svärmningen startade, och jämföra med när svärmningen börjar nu på sensommaren:


@Traktordave, lite svårt att säga då ingen riktig huvudsvärmningsvecka går att peka ut, de största fångsterna skedde under tre veckor. Men med lite laborerande med datum för huvudsvärmningen så indikerar verktyget, med Asa som utgångspunkt, att nya generationen kommer att svärma till kommande helg. Man skall dock tänka på att temperatursumman i Asa troligen skiljer sig en del från min region. Vid en FRAS exkursion hösten 2019 hävdade forskarna att det krävs 330 dygnsgrader för att ge färdigutvecklade granbarkborrar, men att de vill ha ytterligare 250 dygnsgrader för att lämna trädet. Det verkar dock finnas lite olika uppfattningar om detta.


Ok, tack för bra info.
Ska bli intressant och se om det stämmer ungefär. Om verktyget fungerar kan man ju bli lite mer precis i sitt letande. Ger en indikation när man ska ut och leta. Fungerar väl ganska bra med 4:e fjärde vecka men detta kan ge lite mer info om när det är dags.

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Håkan A  
#661013 Vid kvällens tömning uppgick fångsten till ca 0,5 dl gbb. 8 dygn sedan förra tömningen, och dagstemperaturer över 18 grader i princip hela tidsperioden. I huvudsak var det bruna gbb i fångsten, så det bör vara den nya generationen som svärmar lite smått.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661053
Håkan A skrev:Vid kvällens tömning uppgick fångsten till ca 0,5 dl gbb. 8 dygn sedan förra tömningen, och dagstemperaturer över 18 grader i princip hela tidsperioden. I huvudsak var det bruna gbb i fångsten, så det bör vara den nya generationen som svärmar lite smått.

Jag hade bara syskon värmning i mina fällor. Men över 1 dl i den fällan jag satte upp där jag högg i torsdags. 😬
Det luktar gått där!

Avatar Fallback

Re: Dags för svärmning?

Amatörhuggare 62  
#661144 På fem fällor.
Verkar lugnat ner sig.
Eller godiset som är slut.
Hur ofta byter ni påse i fällorna
(Feromon alltså )
Men dom som är i påsen
Lever rullan ordentligt.
Så pigga är dom.

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Traktordave  
#661153
Tåndemåla skrev:
Håkan A skrev:Vid kvällens tömning uppgick fångsten till ca 0,5 dl gbb. 8 dygn sedan förra tömningen, och dagstemperaturer över 18 grader i princip hela tidsperioden. I huvudsak var det bruna gbb i fångsten, så det bör vara den nya generationen som svärmar lite smått.

Jag hade bara syskon värmning i mina fällor. Men över 1 dl i den fällan jag satte upp där jag högg i torsdags. 😬
Det luktar gått där!


@ Tåndemåla: Menar du att det är ”föräldragenerationen” som gör en ny svärmning? Det är väl det som kallas (lite ologiskt tycker jag) syskonkullssvärmning. Ingen från den nya generationen om jag förstår dig rätt!?

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

Sune__  
#661405 Är det någon som har fått några nya angrepp på skog nu under augusti?
Huserar själv i v värmland och hade 2 ställen med mkt koncentrerade angrepp där ja var på tå och successivt omgående tog hand om allt som uppvisade tecken på angrepp. Men nu har det varit kolugnt i ca 1 månad.
Det torde ju vara flertalet härinne som kämpade i maj-juli med årets angrepp, har ni sett någon andra våg än?

Användarvisningsbild
MF förare  
#661414 Var ute i onsdags morse å högg 4-5 träd på tre nya ställen. Det gemensamma med dem är att ja högg nått enstaka träd där i slutet av mars och påslagen nu var runt där topparna hamna. Bör tilläggas att topp biten blir ved så hade inte lämnat grov topp. Det ena stället var i ca 50-60 årig bland skog med ca 50% löv!! Passerar förbi minst en gång i veckan å inte sett nått på träden föränn föregående helg. Platsen är söder om Arvika i Värmland.

Användarvisningsbild
Sune__  
#661418
MF förare skrev:Var ute i onsdags morse å högg 4-5 träd på tre nya ställen. Det gemensamma med dem är att ja högg nått enstaka träd där i slutet av mars och påslagen nu var runt där topparna hamna. Bör tilläggas att topp biten blir ved så hade inte lämnat grov topp. Det ena stället var i ca 50-60 årig bland skog med ca 50% löv!! Passerar förbi minst en gång i veckan å inte sett nått på träden föränn föregående helg. Platsen är söder om Arvika i Värmland.

Inte långt från mig alltså, är själv 1.5 mil söder om arvika.
Men du har inte haft några nya angrepp där tidigare i år alltså utan bara fjolårets?
Var detta färska angrepp så träden hade vit underbark eller var den svart?
/ Per

Användarvisningsbild

Re: Dags för svärmning?

MF förare  
#661419 Mellan klässbol å värmskog. Nya angrepp för året var det. Färskt friskt virke i rot skäret å blånaden började 2-3 m upp, i toppen färsk bark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).