Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kombimaskin, eller?

32 inlägg 9147 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658566 Jämfört med mycket annat så verkar en P25 enkel att både köra och underhålla. Med en sån skulle man kunna aktivera någon arbetslös yngling eller t.o,m. vad som brukar kallas svårplacerad arbetskraft.

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

80-90  
#658568 Känns väl hopplöst å få lönsamhet i nått av det vi är intresserade av här på sf!! Men du får en väldigt fin ungskog om du gallrar själv !! Men lönsamhet nej !! Å man klarar kanske inte å gallra allt själv . Men man kan ju göra vissa områden själv !!

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Vedproducent  
#658584
svampbob skrev:
80-90 skrev:Jag hade nog gjort som vedproducent !! Köpt en alstor evt nån annan mindre skotare å en sån där liten gallrings grej som Kranman har !! Skulle även lagt krutet på å gallra själv !! Det är där du skapar din framtida inkomst ! Sätt bort skutavverkningen !


Vedproducent har ju gjort någon uträkning på kapaciteten och han verkar hamna på en fub/tim. Att hitta 650 timmar från lediga stunder varje vinter tror jag är svårt.

Ja om det är klent så hamnar det runt 1 kubik i timmen vid väg. I vintras hade jag 280 maskintimmar på båda maskinerna. Exakt timmar på fällning har jag inte men runt 40 timmar (brukar vara ungefär en timme om dagen) inmätt virke 381 fub plus lite ved så 400 fub och 320 timmar är nog väldigt nära sanningen. Då ligger det vid väg och blandat första och andragallring.

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658593 Totalt nedlagd tid en timme/ fub vid väg? Det är högst repektabelt. Det klarar man inte med manuell huggning även om man har såpass rejäl skotare att skotningen går närmast på nolltid. Är lite sugen på en P25. Det får bli när jag är ikapp med all röjning. Så tar jag det lugnt med röjsågen så sparar jag 275000:- 😀

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Vedproducent  
#658697 Det är ett väldigt stort gallringsuttag om du ska gallra ut 6500 m3 på 10 år på den arealen. Visst är det möjligt att skogen kan se ut så. Men det är sannolikt 2/3 delar av tillväxten du plockar ut i gallring. För mig låter det inte vettigt. Ungefär 4-5 hektar om året är det ju i snitt du ska gallra sett över omloppstiden. Då rör det sig om ungefär 200 fub om året. Själv ska jag försöka med 15 hektar om året och 6-700 fub. Första säsongen blev kort då jag hade mycket med vedleveranser men nu ska jag komma igång tidigare.

Men det gör sig inte själv så allt hänger på tillgänglig tid och arbetslust.

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658752 Vi vet ju inte hur hans åldersfördelning ser ut men att hugga 600-700 m3 om året på drygt 200 hektar är ett ganska måttligt uttag.

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Camaro1969  
#658854
Skogsola skrev:Vi vet ju inte hur hans åldersfördelning ser ut men att hugga 600-700 m3 om året på drygt 200 hektar är ett ganska måttligt uttag.


inte på enbart gallring... om det inte är väldigt goda marker

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658870 På min fastighet och runt mig ödelades den mesta skogen i 69 års storm och barkborreangreppen därefter. Cirka halva arealen är 40-50 årig gallringsskog.

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

sundelius  
#658918 Har under min resa i skogen stött och blött dessa frågor många gånger. Vill man vara krass så kan man svara så här
Vill du att ekonomin ska styra, köp inget mer utan röj, plantera, ta hand om vindfällor och baggaträd samt alla andra sysslor som går att sköta manuellt på rationellt sätt.

Är det din och din skogs välmående som är det primära. Gör allt fram till slutavverkning och köp de maskiner som gör att du kan hålla på ända till det är dags att läggas in på ålderdomshemmet.
Jag lovar att både du och skogen kommer tacka mig för rådet 😉
Vilken väg jag valt kan du läsa i "min" tråd ( kass på att länka men det är ju lätt att söka på )

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658923 På min fastighet om 620 ha är det rekommenderat 17 400 m3sk gallring på en tioårsperiod. Då är att märka att de största gallringsytorna åtgärdades innan planläggaren kom in i bilden. Hanterar det med inlejd skördare samt egen skotare som även följer skördaren ute i övriga världen. Det hindrar inte att jag tycker att P25 ser rolig ut. 😉

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

totte  
#658928 Länk till Sundelius tråd: Med skog och Malwa som livsstil

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Vedproducent  
#658940 Bättre att plocka ut tillväxten i slutavverkningen. Att gallra bort 100 m3 fub per hektar på en omloppstid räcker nästan alltid. Låt bli att gallra helt sista 25 åren. Följer man det så höjer vi slutavverkningarnas volym i söder på bara lite drygt 250 m3 sk per hektar till 4-500 kubik i stället och på köpet får ni lite lönsamhet. Jag ska plocka ut 6500 m3 sk närmsta tio åren och tillväxten är 50000 m3 sk totalt. Större uttag är bara dåligt för lönsamheten.

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658959 Vettig strategi. Planläggarna av den gamla stammen ville gärna rekommendera gallring överallt men nu har vi ju avlivat myter om gallring i andra trådar. Med usla massavedspriser så kan man med fördel senarelägga förstagallringen med en hårdhänt underröjning och ersätta sista gallringen med en tidigare slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Bjutta  
#659407 Jag var i en liknande sits för ett par år sedan då jag tog över gården med skogbruk om ca 200 ha. Min inställning var att jag ska kunna röja, gallra, hugga vindfällen samt barkborre själv. Ett skogsekipage med en mindre Valmet samt odriven Mohedavagn fanns på gården, bra grejer som fungerat i drygt 20 år men det var dags att ersätta dessa. Farsgubben hade även en Hypro gallringsprocesser som bars av Valmeten och som fungerat bra till första gallringar, men klarade inga större träd. Jag kollade marknaden och bland annat Malwa såg intressant ut, men jag ville ha kapacitet att kunna kvista och aptera stora granar. Dessutom är markerna sådana att en winsch behöver användas flitigt.

Valet föll på en Valtra N124 med turbinkoppling, skogstak, bukplåt, TwinTrac mm samt en Moheda M121 4WD (12 tons driven kärra) med radiostyrd winsch. Sedan fick Hypro förtroendet att bygga på sin frontpump samt styrningen till kran och processor, en Hypro 755 VB som jag kan lyfta av och på med kranen på Moheda-vagnen. På detta sätt fick jag samma EHC-spakar till både kranen och Hypron. Detta har fungerat utmärkt, jag kör ett par dagar med Hypron på kärran och därefter tar jag av den och skotar ut virket. Motorsågen är givetvis med i skogen, men jag gör enbart det roliga nu med den, fäller eller hugger loss 😀. En annan fördel som jag ser är att eftersom processorn bärs av vagnen vet jag att om jag kommit fram vid processorarbetet kommer jag fram vid skotningen, ekipaget är ju alltid lika stort. Marktrycket blir också relativt lågt då traktorn inte behöver bära processorn.

Traktorn fungerar som vanligt i jordbruket och jag tar av kärran på ca 10 minuter.

Hoppas detta kan vara några tips på vägen.

/Björn

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

ss0803  
#659451 Det där lät som ett trevligt ekipage @Bjutta

Hade gärna sett lite bilder på både traktor, vagn och processor.

Eller ännu hellre skapa en egen tråd i kategorin för ”Traktorn i skogen”: skogsforum.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).