Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg ska jag köpa?

22 inlägg 6633 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken röjsåg ska jag köpa?

Andreas266  
#658421 Hej! Helt ny användare här.

Jag har en rejäl tomt med bland annat ett par stora slänter som behöver röjas. Till 95 procent är det knähögt gräs och buskage som ska väck. Finns lite partier med små träd också som skulle vara önskvärt om den orkade men fokus ligger på gräs/buskage.

Den kommer bara köras ett par gånger per år.

Jag har förstått att husqvarnas 336fr är ett vettigt val likväl som stihls fs 131. Finns det bättre alternativ? Köpa en större modell begagnad?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

fs480  
#658480 Stihl 460

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

persve  
#658490 460 känns som overkill, båda sågarna du hänvisar till klarar jobbet. Begagnat absolut om du hittar nåt. Men kör du inte mer än så kolla även in https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... ag-721349/ men byt ut trimmerhuvudet på den . Är väldigt nöjd med min som jag haft i 3 år nu. Lång rigg dock, passar mig som är 1,88 lång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

HVA550XPG  
#658492 Stihl 410. Den säljs komplett med trimmerhuvud, slyklinga, röjklinga och alla skydd.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Avslutat-02  
#658498 Meecen kan vara bra.
Men, 43cc endast 1.7 hk....och väger 10.5 kilo.
Lika tung som en 555 i stort sätt...

en såg som går mycket och hårt de stunder den körs, behöver ha underhåll...
Det är svårt med julas grejer..

En Hva 250-252-345-355 fixar detta
Stihl 480-550-410-460-490-560 likaså.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658551 Vi samlades några gubbar för att göra ett ideellt röjsågsarbete. Vi som kom med riktiga sågar kunde fullgöra dagen. För de som kom med kinesiska varuhussågar skakade grejorna isär efter någon timme.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Andreas266  
#658555 Stort tack för alla svar!

Det känns som att 336fr säkert skulle duga gott åt mitt behov men att en kraftigare röjsåg hade underlättat.

Det är en djungel där ute och för mig som är ny på detta är det svårt att veta vilka priser som är vettiga för begagnade maskiner. Och vad som är skillnaden mellan HVAs f/fr/rx/rxt osv.

Finns det de som är bättre på just högt ogräs men sämre på att röja träd? Eller är de flesta som är bra, bra på allt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Palakangas  
#658556 Tredje sommaren med min 336. Fungerar enligt mig, mycket bra på även krävande gräsröjning. Kört lite med röjklinga också men där är jag novis.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

tallen100  
#658558 336 funkar fint, och med den treuddiga gräsklingan är den väldigt smidig och går länge på en tank.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

mikael_s  
#658588 Jag har gått lite med en lånad 336FR sedan vår 245RX skar. Det funkar men den har såklart inte kraften i den gamla 245’an och det kan man ju heller inte förvänta. Men det som jag inte kunde klara i 336’an var vibrationerna, var halvt domnad i händerna med stickningar efter ett par tankar med grästrimmer. Det har jag aldrig upplevt med varken 245RX eller den nyare 545FXT vi har.

Jag var inne på en ny 545RX (eller 545FR) för att ersätta den skurna 245’an men lyckades få snurr på den med en ny kolv så den får hänga med ett tag till. Jag föredrar med råge 245’an över 336’an.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658590 Arbetsmiljö och vibrationer ska man ta på allvar. Utrangerar min MS 200 av den anledningen. Ständigt bortdomnade fingrar är inte kul.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Andreas266  
#658592
mikael_s skrev:Jag har gått lite med en lånad 336FR sedan vår 245RX skar. Det funkar men den har såklart inte kraften i den gamla 245’an och det kan man ju heller inte förvänta. Men det som jag inte kunde klara i 336’an var vibrationerna, var halvt domnad i händerna med stickningar efter ett par tankar med grästrimmer. Det har jag aldrig upplevt med varken 245RX eller den nyare 545FXT vi har.

Jag var inne på en ny 545RX (eller 545FR) för att ersätta den skurna 245’an men lyckades få snurr på den med en ny kolv så den får hänga med ett tag till. Jag föredrar med råge 245’an över 336’an.



Hur länge uppskattar du att du arbetade med din 336 innan du upplevde vibrationerna som ett problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

tallen100  
#658597 Några vibrationer så man domnar har då inte jag känt av med 336an, bara att pekfingergasen blir en aning tråkig efter några timmar.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658601 Kanske var gräsröjargrejorna inte rätt monterade eller hade lite obalans?

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa?

mikael_s  
#658605 Det kanske bara är detta exemplar jag lånade som det var vibrationer i, om det är så att andra inte upplevt samma. Eller att vi har olika tolerans. Samma både med snöre och trekant klinga, och jag hoppas och tror att jag klarar att montera korrekt. Jag känner det efter en tank redan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).