Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kombimaskin, eller?

32 inlägg 9150 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kombimaskin, eller?

JensBob  
#658436 Hej forumet,
Har efter att ha tagit över familjegården ställts inför den förvisso inte helt oangenäma situationen att behöva välja inriktningen på gården de kommande årtiondena. Klart är att skogen kommer vara var en betydligt större del av min tid läggs jämfört med föregående generation; de har haft mjölkkor i traditionell drift fram till skiftet medan jag nöjer mig med "bara" dikor. Driver dessutom biodling och har en turismverksamhet under uppbyggnad med stug- och tältuthyrning tillsammans med vissa aktiviteter, där jakt och fiske på sikt kommer stå på menyn.

Gällande skogen så har jag 215 ha med ett vireksförråd på ca 32,000 m3 där det ska gallras omkring 6500 m3 de närmaste 10 åren. Maskinparken för att hantera detta utgörs av en två motorsågar, en röjsåg, en Vreten 1000 bakom en Valtra A82 från 2009, tyvärr utan skogshytt, så arbetsställningen är allt annat än optimal, samt en 3.5 tons minigrävare.

Jag inser ju att om jag ska kunna gallra ens i närheten av allt som ska gallras så behöver något förändras. Ser några alternativ:

1. Behålla vagnen men byta traktorn mot en med bättre skogsegenskaper, samt förmodligen nyare - komplettera med antingen en processor i någon form, eller en miniskördare - Fördelen är en ny traktor som går att använda även i jordbruket, nackdel är att det fortfarande blir de vanliga konflikterna som gör att man undviker att sätta på skogsvagnen när man vet att traktorn behövs till annat de närmaste dagarna. Skördare eller processor är ju också frågan.

2. Köpa en miniskotare, typ Malwa, hugga motormanuellt - Ger en dedikerad maskin till skogen, men fortsatt mycket manuellt arbete och ingen ny traktor.

3. Köpa en kombimaskin, vilket då realistiskt behöver bli en ännu mindre, typ Kinnetic, Alstor 840 Pro eller Usewood - Minst mängd manuellt arbete, men frågan är om kostnaden blir försvarbar samt hur mycket av gallringen den klarar, samt hur de står sig när det kommer till vindfällen, borttag av barkborregranar etc, dvs större träd. Ger inte heller en ny traktor. Är speciellt intresserad av Usewoods röjningsaggregat då jag har ganska mycket röjning att göra också.

Syftet är inte att maximera min timpeng i alla lägen, i så fall skulle jag ha fortsatt som konsult inom mjukvara på heltid, utan att hitta en lösning som faktiskt gör att jag kan hantera skogen på ett så bra sätt som möjligt med så lite entreprenad som möjligt. Det är alltså ok med en ganska stor pott på "roligt/välmående-kontot".

Hur hade ni tänkt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Stampep  
#658451 4. Leja bort gallring och sköta mer röjning/vindfällen själv?

Det skulle nog jag ha gjort, tycker 650m3/år låter som rätt mycket jobb. Även om det går på nöjeskontot 😉
Betänk även att en maskin till är en maskin till som ska serva och repareras.

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Vardon  
#658453 Jag hade nog lejt bort gallringen. Och huggit mer vindfällen / barkborrar själv. Där det är liten volym per transportsträcka så att säga.

Vill man sen så en processor typ hypro/niab som hjälp och kanske ta någon enklare gallring själv för att det är kul. Det beror ju på ekonomin men a82?räcker ju till det.

Ev annAn traktor för skogshytt. Återigen en ekonomisk fråga.

Och när jag säger ekonomisk fråga är det utifrån dina förutsättningar mer än ekonomisk kalkyl, som ekonomisk kalkyl så är det bara att räkna så du får det resultat du vill ha. Men måste man sälja barnen till forskning kanske det blev väl dyrt

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

rydet  
#658456 Häftigt, jag har nästan identisk situation, samma areal , ungefär samma gallringsbehov och klurar även jag mycket på hur jag ska forma fastigheten och verksamheten framöver.
Kan beskriva hur jag gjort iallafall.
Tog över sommaren 18 så jag har fått rejält att göra med baggarna. Första säsongen körde jag med farsans grejer , en niab och sen en bra valtra med moheda 120 . Detta gjorde jobbet bra men kände mig lite missnöjd med vinschning. I höstas så köpte jag en välskött timberjack 1070 och har nu kört den i nästan ett år. Och både baggar och en liten storm gjorde att den var guld värd. Men det är en gammal maskin och man lägger en del tid på omvårdnad plus att man är livrädd att nåt ska paja på riktigt gör att jag inte riktig känner mig nöjd.
Tycker den är lite för stor och lite onödigt hög produktion Egentligen. Med det sagt så har jag ju tittat på alla andra alternativ och småskördarna som kinetic,usewood mm tycker jag är för små för att klara baggaträd och vindfällen, dålig räckvidd och jag tror att dom får man ha till bara första gallring och lättare andra gallring. Plus att ju kostar rätt saftigt.
Min optimala lösning skulle vara en malwa kombi , men 1,4 milj är inte rimligt att lägga. En malwa skotare med en stegmatare i kranen hade funkat med som ett billigare alternativ.
Men jag söker fortfarande efter lämplig kombination av maskiner.
Mycket dravel blev det.
Frågan är ju hur mycket behov du har av traktor utanför skogen. Maskiner gjorda för skogen är ju bättre på uppgiften på alla sätt.

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Larssa  
#658466 Roliga problem du har.
Nu vet jag inte hur dina marker ser ut.
Men jag skulle nog investera i traktor med skogshytt och en Hypro för att få lite fart på huggningen.

Själv så blir jag aldrig klar med funderandet på optimalt fordon på mina marker med dålig bärighet

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

JensBob  
#658472 Ska ju sägas att traktor nummer två (eller eg nummer ett) är en tre år gammal Deutz Fahr på 145 hästar med frontlastare, men den lämpar sig dåligt för skogen. Behoven av traktor utanför skogen är ganska stort, jag producerar ju allt foder själv (vall), så jag kan aldrig vara utan minst två traktorer. Det gör ju också det som sagt lite besvärligt med huggarvagn eftersom det blir konkurrens om traktorn som sagt. Sen hör till saken att marken är väldigt kuperad och väldigt stenig = svårt att ta sig fram med traktor & mycket vinchning till följd. Bärigheten är dock ok, förutom på ett område som är halvt träsk.

Tror ju inte realistiskt att jag kommer hinna göra all gallring själv, även om jag skulle investera kraftigt i nya maskiner. Men jag vill gärna kunna göra det på så stora delar som möjligt.

Tror inte jag behöver sälja barnen även om jag skulle köpa en H8, men man måste ju kunna övertala sig själv om att en investering känns vettig.

Som jag var inne på, ingen som har erfarenhet av Usewoods röjaggregat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Vardon  
#658473 Det går alltid att sälja

Men en skördare sköter sig inte själv heller. Och det tar tid att lära sig.

Nu ska jag ge dig en liten annan vinkel, jag säger inte att det är bra men bara lite hur jag gjorde.

Jag hade ventilpaketet för gamla traktorn och vagnen ute. Det gjorde att koppla till var en hitchöggla och 4 slang så var det klart. Det i kombination med en hypro / niab så man får färdiga högar gör livet smidigt på ett sätt. Även smidigt när man ska vinscha och dra fram och såga. Högg ja enstaka trän tog jag inte med mig hypron.

Nu har jag iofs lämnat det och är jättenöjd men så har jag 2 st 4 wd traktorer med lastare och inget lantbrukeri saker.

Men traktor är inte riktigt bra på något, men väldigt användbar till väldigt mycket

Lite om usewood
Usewood Combi Master

Usewood Combi Master - Anders köpte egen skogsmaskin (Video)

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Vedproducent  
#658476 Jag har en tråd med kombinationen jag kör med. Lägger in den tråden här om du vill titta.
halvproffs - Alstor och Kranman P25

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

källshult  
#658479 Som du beskriver hur din terräng är så är det nog bättre att han någon som gallra och att du köper en beg skotare och kör ut det själv typ en gremo eller jd 810

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Håkan A  
#658516 Med tanke på hur TS beskriver sin terräng är jag tveksam till maskinell röjning med Usewood eller liknande maskin pga maskinens framkomlighet och kranens räckvidd. Det jag sett och hört kring röjning med Usewood var att det krävdes ganska fin terräng för att det skulle bli någon vettig prestation. Allt enligt en entreprenör här i regionen som testade på det under något halvår. Det är ofta lättare med små maskiner i gallring, då man kan välja väg på annat sätt, maskinell röjning kräver i regel att man kan ta sig fram över hela arealen.
Gällande vad TS skall välja att investera i framöver är det helt upp till honom/henne.
Själv hade jag tagit reda på en duktig lokal gallringsentreprenör och lejt ut all gallring de första åren. Då kan man nöja sig med gårdens befintliga utrustning, kompletterat med ytterligare en röjsåg, och prioritera röjningarna tills övrig ny verksamhet hade rullat. Då vet man hur mycket tid man egentligen har att lägga i skogen, och kan välja rätt utrustning för den ambitionsnivån.
Oavsett vilket val TS gör önskar jag lycka till!

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

Piraboin  
#658531 http://cgnord.se/redskap-fasten-tillbehor-till-alla-maskiner/gravmaskin_1/redskap-gravmaskin_3/slyrojningsaggregat-gravmaskin/cutter-rp8l-gravmaskin.html
kanske något i den här och klassen till grävmaskinen och ett processor aggregat till traktorn

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

svampbob  
#658541
JensBob skrev:Hej forumet,
Har efter att ha tagit över familjegården ställts inför den förvisso inte helt oangenäma situationen att behöva välja inriktningen på gården de kommande årtiondena. Klart är att skogen kommer vara var en betydligt större del av min tid läggs jämfört med föregående generation; de har haft mjölkkor i traditionell drift fram till skiftet medan jag nöjer mig med "bara" dikor. Driver dessutom biodling och har en turismverksamhet under uppbyggnad med stug- och tältuthyrning tillsammans med vissa aktiviteter, där jakt och fiske på sikt kommer stå på menyn.

Gällande skogen så har jag 215 ha med ett vireksförråd på ca 32,000 m3 där det ska gallras omkring 6500 m3 de närmaste 10 åren. Maskinparken för att hantera detta utgörs av en två motorsågar, en röjsåg, en Vreten 1000 bakom en Valtra A82 från 2009, tyvärr utan skogshytt, så arbetsställningen är allt annat än optimal, samt en 3.5 tons minigrävare.

Jag inser ju att om jag ska kunna gallra ens i närheten av allt som ska gallras så behöver något förändras. Ser några alternativ:

1. Behålla vagnen men byta traktorn mot en med bättre skogsegenskaper, samt förmodligen nyare - komplettera med antingen en processor i någon form, eller en miniskördare - Fördelen är en ny traktor som går att använda även i jordbruket, nackdel är att det fortfarande blir de vanliga konflikterna som gör att man undviker att sätta på skogsvagnen när man vet att traktorn behövs till annat de närmaste dagarna. Skördare eller processor är ju också frågan.

2. Köpa en miniskotare, typ Malwa, hugga motormanuellt - Ger en dedikerad maskin till skogen, men fortsatt mycket manuellt arbete och ingen ny traktor.

3. Köpa en kombimaskin, vilket då realistiskt behöver bli en ännu mindre, typ Kinnetic, Alstor 840 Pro eller Usewood - Minst mängd manuellt arbete, men frågan är om kostnaden blir försvarbar samt hur mycket av gallringen den klarar, samt hur de står sig när det kommer till vindfällen, borttag av barkborregranar etc, dvs större träd. Ger inte heller en ny traktor. Är speciellt intresserad av Usewoods röjningsaggregat då jag har ganska mycket röjning att göra också.

Syftet är inte att maximera min timpeng i alla lägen, i så fall skulle jag ha fortsatt som konsult inom mjukvara på heltid, utan att hitta en lösning som faktiskt gör att jag kan hantera skogen på ett så bra sätt som möjligt med så lite entreprenad som möjligt. Det är alltså ok med en ganska stor pott på "roligt/välmående-kontot".

Hur hade ni tänkt?


Ett kan jag snabbt konstatera och det är att du kommer inte att hinna med allt. Gårdens djur, byggnader, maskiner, turistverksamheten osv kommer att ta i princip all din tid. Du ska nog vara nöjd om du hinner med att gå med röjsågen i ungskogen.
Jag förstår att du vill göra så mycket som möjligt av gallringarna själv. Själv har jag en Vimek-grupp som mest bara står för att jag prioriterar konsultandet högre.
Jag vet att det finns en kille som har köpt en Vimek kombi för att gallra i egen skog men har en ung kille anställd på heltid som kör. Jag tycker att det låter som en bra plan. Han får sin skog gallrad som han själv vill och han hinner även ta på sig gallring åt andra markägare så han får ned timkostnaden på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

Camaro1969  
#658542
Stampep skrev:4. Leja bort gallring och sköta mer röjning/vindfällen själv?

Det skulle nog jag ha gjort, tycker 650m3/år låter som rätt mycket jobb. Även om det går på nöjeskontot 😉
Betänk även att en maskin till är en maskin till som ska serva och repareras.


röstar för det alternativet jag med =)

känner man sedan att man har för mycket fritid så köp en kombimaskin å spaka på

Avatar Fallback

Re: Kombimaskin, eller?

80-90  
#658560 Jag hade nog gjort som vedproducent !! Köpt en alstor evt nån annan mindre skotare å en sån där liten gallrings grej som Kranman har !! Skulle även lagt krutet på å gallra själv !! Det är där du skapar din framtida inkomst ! Sätt bort skutavverkningen !

Användarvisningsbild

Re: Kombimaskin, eller?

svampbob  
#658562
80-90 skrev:Jag hade nog gjort som vedproducent !! Köpt en alstor evt nån annan mindre skotare å en sån där liten gallrings grej som Kranman har !! Skulle även lagt krutet på å gallra själv !! Det är där du skapar din framtida inkomst ! Sätt bort skutavverkningen !


Vedproducent har ju gjort någon uträkning på kapaciteten och han verkar hamna på en fub/tim. Att hitta 650 timmar från lediga stunder varje vinter tror jag är svårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).