Motorsåg och handhållet

Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

39 inlägg 7480 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Andvändare  
#658054
lillbo skrev:
Han jag köpte tändstiftet av sa att "antingen är där gnista eller inte, tändspolen har inget mellanläge" sa inte imot men har läst trådar där fenomenet har varit tändspolen men gett gnista.


Han är varmt välkommen hem till mig och titta på en såg/tändspole som gav minst lika fin gnista som du har men som var tvärdöd men startade på andra rycket efter att jag bytte tändspole så sent som i går.

Iofs en äldre såg och jag har ingen aning om vad som är vanligt fel på din men helt klart finns det i alla fall tändspolar med ett tredje läge.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Avslutat-02  
#658067 Vet inte om det var en återförsäljare eller inte..
Men om det var en återförsäljare så bör vederbörande ta och läsa på lite om dessa maskiner och dess vanligaste fel...

De har bytt spole minst 4 gånger på dessa modeller..

Hva 435-440-445-450
Jonsered 2240-2245-2250...

Det är inte för att det är roligt...utan för att de inte fungerar...

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

lillbo  
#658247 Dessvärre en återförsäljare..

Skall fortsätta, har läst att endel tar bort startsnöret och kör med skruvdragare och hylsa(13?). Är det något som rekommenderas eller är det större risk att det skiter sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

totte  
#658252 Det är meningslöst att köra med skruvdragare. Det blir sämre snurr med det än med ett hyggligt ryck i startsnöret.

Avatar Fallback

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658269
totte skrev:Det är meningslöst att köra med skruvdragare. Det blir sämre snurr med det än med ett hyggligt ryck i startsnöret.

vad är meningslöst ditt svar jag startar en gammal husqvarna 98cc med skruvdragare .

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658271 Det krävs ett visst varv innan man kommer upp i varv så spolen fungerar korrekt. tomgångsvarv, startvarvtal när man drar i snöret är normalt 5-700 varv över tomgångsvartal.
På 445 är tomgång på 2700 varv/min nånting, kopplingen drar vid ca 3800v/min så runt 3500v/min drar man nog i starten.
Mina skruvdragare snurrar inte 1000.. Borrmaskinen kanske 2000...

Prova i såg, det är bäst. Spar en massa krångel o byten i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658274 Vissa äldre såg funkar redan vid 1000/1500.
Har haft de man kunde starta med att snurra på svänghjulet bara. Men de är betydligt äldre än denna.

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

totte  
#658359
knaggen skrev:
totte skrev:Det är meningslöst att köra med skruvdragare. Det blir sämre snurr med det än med ett hyggligt ryck i startsnöret.

vad är meningslöst ditt svar jag startar en gammal husqvarna 98cc med skruvdragare .


Man får bättre snurr på en motorsåg med startsnöret än med en normal skruvdragare. Så om den inte vill starta med startsnöret så är det lär det inte gå bättre med en skruvdragare.

Avatar Fallback

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Avslutat-02  
#658374 Orkar man inte dra igång en såg, så bör man ha batterimaskin..

Hålla på med att starta maskiner med skruvdragare eller annat är bara mer besvär än att dra någon gång i ett snöre..
Startar inte maskinen inom 5-6 ryck är det dags att åtgärda.

Skulle tro att spolen i detta fallet är defekt, och att byte löser problemet.
Går ju även att mäta Ohm (motstånd) i spolen och ju högre det är, desto bättre.
Bör ligga runt 2-300..
Kan försöka hinna med att mäta en sådan spole idag.

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658389 Inte alltid man ser fel i spole med ohm mätning men man ser om det är kortslutet.
Kruxet är oftast när elektroniken i spolen strular och gnista kommer vid fel tillfälle.
Att byta o testa till fungerande spole ger ofta resultat. Att sen byta tillbaka o testa ger definitivt besked om att spolen är kass eller inte.
Även då kan det strula mer och den kommer tillbaks och man får fortsätta felsök.
Ibland är det bara oxiderat under spole eller i nån kabel/anslutning..

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

lillbo  
#659750 Testade att mätta spolen, då gjorde jag som så att jag lossade hatten från tändstiftet och den andra flatstiftshylsan (går förmodligen till stoppknappen?) Och mätte 50kohm, Inte helt stabil utan vandrade lite sakta uppåt.

Har inte testat o matat den igen men ska doppa luftfilter i bensin och hälla i en halv tesked i cylindern och dra igen. Dock tror jag inte det kommer funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659785 Det blir nog lite mycket. Slå den halva teskeden i filtret istället. Då sugs det in i gasform vilket är tanken.
Vätska kan ställa till det...

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

lillbo  
#660820 Hällde i halva teskeden ikväll. Och den rök till lite efter några drag men inte mer.

Dags o byta tändspole? Andra idéer?

Börjar bli lack på den 😥

   TS
Avatar Fallback

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

Avslutat-02  
#660825 Prova att byta spolen...
Jag tror att skogsverktyg.se har en billig...

Användarvisningsbild

Re: Hva 445 startar ej, feedback sökes vid felsökning

lillbo  
#660975
$matches[2]


Så ser sidan ut, 445 e, men kollar jag på den svarta brickan står det Husqvarna 445 ll..

Vilken skall jag ha?
1597251268_screenshot_20200812-184643_samsung_internet.jpg


Finns två..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).