Traktorer och processorer

Valmet 855 GLOX

19 inlägg 14098 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 855 GLOX

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65795 Är det någon som vad GLOX står för?
Finns det plats för en snurrstol?
Några svaga punkter att särskilt titta efter?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65812 GL är hyttbeteckningen och den hytten har alla i den serien i Sverige.
O står för Overdrive snabbväxel dvs 20% uppväxling med snabbväxeln(hade stått T hade de varit Trac Trol snabbis som är en 25% nedväxling)
X står för 2 tapps kraftuttag 540 o 1000 varvstapp.
Står det Z istället så har den drivhjulberoende o 540 varvstapp.

Har själv en 805, samma fast utan turbinkoppling, och jag tycker de blir lite trångt bakåt men jag är 196 med 45 i skor :mrgreen:
Skämt o sido, svårt att hitta nån med mer utrymme.
Alla brukar skriva om skjunkna foder i motorn men de gäller äldre traktorer än 855 som är rätt sen i serien.
Som jag ser det är det växellådan med hög/låg/back i ena lådan som gör att fram o back växlarna inte stämmer mot varandra.
En annan sak som kanske turbinen maskerar är att att backen är för högt växlad så den blir lite svårbackat i skogen ibland.

Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65814
gnisten83 skrev:En annan sak som kanske turbinen maskerar är att att backen är för högt växlad så den blir lite svårbackat i skogen ibland.


ja de fixar turbinen tycker jag iaf, vi har ju overdriven på vår 605 och de går bra när man har turbin koppling.

Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65819 Toppensvar Gnisten. Enligt http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet705_89.htm så är 55 serrien och 05 samma serie från 89-91, vilket alltså skulle innebära att 855 har lika stor hytt som exempelvis 805.

Är det en standard hytt du har, eller en skogshytt? Har alla uppfällbar ratt orginal?

855 har alltså turbinkoppling också? Jag vet inte ens vad det är, än mindre vad den ger för effekter, men jag har uppfattat det som positivt att ha en.

Själv är jag 1,74 och har 37 på huggarstövlarna, så det borde inte vara något problem.
Idag kör jag Deutz i skogen och den är riktigt snabb på lägsta backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65825
JF skrev:Är det en standard hytt du har, eller en skogshytt? Har alla uppfällbar ratt orginal?

855 har alltså turbinkoppling också? Jag vet inte ens vad det är, än mindre vad den ger för effekter, men jag har uppfattat det som positivt att ha en.

Själv är jag 1,74 och har 37 på huggarstövlarna, så det borde inte vara något problem.
Idag kör jag Deutz i skogen och den är riktigt snabb på lägsta backen.


jag kan ta och svara på lite av de iaf :smile: alla har uppfällbar ratt orginal.

turbin koppling är ungefär som converter på tex en hjullastare, backar du mot en stubbe så kan du bara släppa gasen helt så står traktorn stilla så kan du bara gasa lite grann så klättrar den över stubben lugnt och fint (tycker de är riktigt bra med turbin koppling). jag är 1,77 och har storlek 43 och de är inga problem med platsen för mig och de blir ju ännu bättre för dig som har storlek 37.

kan tänka mig att de inte är jätte roligt med en snabb back.

Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65853 Tack för svaren Valtra och Gnisten. Fick tag på försäljaren idag och tyvärr var det folk före mig. Dessutom hade traktorn gått 9000 timmar och däcken var slut. Så det blir nog ingen affär där, men jag lärde mig lite nytt iaf. Turbinkoppling verkar vara kalas:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65854 Anders Appeltoft Lantmännen Västerås har en Valtra 6250 med twin track 05:a 1250 tim.
Den har bra vändbar luftstol. Dock utan turbinkoppling.

Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65855
Famag skrev:Anders Appeltoft Lantmännen Västerås har en Valtra 6250 med twin track 05:a 1250 tim.
Den har bra vändbar luftstol. Dock utan turbinkoppling.


pris på den ligger väl på 300-400000?

9000 timmar är inte så mycke ändå, den kan nog gå 10000 till ifall den både sköts och har skötts väl

Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65875 I serien 505-905 har det varit samma hytt hela tiden den tillverkades alltså mellan 83-91.
Nä nån skogshytt har jag inte, bara vissa modifieringar.
Timmarna är nog inget att va rädd för om den är skött någorlunda, däck kostar lite mera kan finnas endel på traktorskrotarna men klar de vanliga storlekarna försvinner först :wink:
Jag är nöjd med min ännu efter 9 år förutom växellådan som nämts innan, lägsta backväxel är snabbare än 2an låg framåt.
Hade de suttit en fram/backlåda ist hade jag varit nöjd.

En fråga till er som har turbinkoppling: den går mjukt upp på en sten men rullar den snabbare ner från stenen sen eller blir motorbromsen lika bra som utan??

Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65900
Famag skrev:Anders Appeltoft Lantmännen Västerås har en Valtra 6250 med twin track 05:a 1250 tim.
Den har bra vändbar luftstol. Dock utan turbinkoppling.

Ok, hittar den inte på deras hemsida. Har du nån aning om pris och om det är lastare på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65901 Hmmm, för mig känns 9000 timmar ganska mycket, men ni menar att de kan gå betydligt myckt mer än så alltså?
Nu har jag första tjing på 800 som gått 6500 timmar. Kommer in nån gång nästa vecka. 230 000 begär de för den.
Viktigt för mig är att man sitter bekvämt i bakvänt läge, annars kommer jag troligtvis vilja byta igen om nåt år.
Såg även en 705 som såg fin ut. Vet ej timmar på den. Men 147 000 för en 22 år gammal traktor känns egentligen inte klokt :???:
Men det är ju marknaden som avgör priset....

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65907
JF skrev:Hmmm, för mig känns 9000 timmar ganska mycket, men ni menar att de kan gå betydligt myckt mer än så alltså?
Nu har jag första tjing på 800 som gått 6500 timmar. Kommer in nån gång nästa vecka. 230 000 begär de för den.
Viktigt för mig är att man sitter bekvämt i bakvänt läge, annars kommer jag troligtvis vilja byta igen om nåt år.
Såg även en 705 som såg fin ut. Vet ej timmar på den. Men 147 000 för en 22 år gammal traktor känns egentligen inte klokt :???:
Men det är ju marknaden som avgör priset....


800an har liten hytt och har en "upphöjning under stolen ända bak till rutan, så de är inte mycke plats bakåt.
Senast redigerad av Valtra fre 28 aug 2009, 15:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 855 GLOX

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65908
gnisten83 skrev:En fråga till er som har turbinkoppling: den går mjukt upp på en sten men rullar den snabbare ner från stenen sen eller blir motorbromsen lika bra som utan??


jag tänker inte riktigt på hur de är när man går ner från sten/stubbe :???: de beror ju på hur de är runt omkring också. men är de helt plant och en bart en sten som man går upp på med ett däck så motorbromsar den nog bara som en traktor utan turbin koppling. men man kan ju smyga ner genom att bromsa lite..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 855 GLOX

totte  
#65910 Jo, turbinkoppling motobromsar mindre i låga farter, framför allt så är det en liten fördröjning från att man släpper gasen tills det blir nån verkan. Det måste bli en hygglig skillnad mellan varvtalet på in- och utgående i kopplingen innan den ger nåt motstånd, och så måste man släppa gasen helt för att få bromsverkan, vilket betyder att det blir ingen förrän motorn hunnit varva ner. Minns hur det var när jag körde dumper, en fot på gasen och den andra på bromspedalen när man körde i ojämn terräng. Men skulle säga att fördelen med att smyga upp är större än nackdelen med sämre bromsverkan. Det är mest en fråga om vad man är van vid, är man van med mekanisk koppling tar det ett tag att bli vän med turbinen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 855 GLOX

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65914 Turbinkoppling är mkt intressant, det är den man saknar mest när man hoppar från midjelastare till jbrtraktor.
Som nämnts så är det bara att ligga på med bromsen lite när man passerar stubb och sten, på jänkarnas militärfordon
nr 1 alltså Humvee, så lär det finnas en sån automatik på växellådan som gör att när man släpper gasen så stannar
fordonet oavsett om man är på väg uppför eller nerför en stor sten eller liknande, det skulle man haft på traktorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).