Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

309 inlägg 90323 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568732 För att återgå till frågan aktier eller skog.
Jag har ett autentiskt fall, mitt eget.
Planterade skog 1961 eller 1962 mest gran men även lite tall.
Avverkade beståndet 2018.
Blev tvingad att köpa Atlas Copco aktier 1972 av min arbetsgivare.
Dom är orörda på VPC konto.
Där går det att göra en jämförelse hur verkligheten tedde sig de sista 50 åren, för just de aktierna och skog i Gästrikland.
Har inte haft gnista nog att göra den ekonomiska uppföljningen.
Mer tidskrävande än man kan tro.
Har liksom Halvproffs tröttnat lite, och väntar på Bolibompa på kvällarna.
Inga miljömuppar
Inga vägmöten
Inte heller gränstvister
Vindfällen är inga problem
Granbarkborrar äter inte på mina träd
Spontant så där så är det bekvämt med aktier
Men vart tog min identitet vägen.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

ulfgustav  
#568799 Varför inte en kombination, inget utesluter det andra, konjunkturen är nu vikande så det torde dyka upp tillfällen att investera, men just nu är mitt råd att avvakta

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

mooos73  
#568808 Hur långt är ett snöre? Skogen har ju en hyfsat jämn tillväxt oavsett konjunkturen. I år har mina aktier backat ca -10% medans mina fonder ökat + 20%. Då fördelning är ca 50/50 har avkastning varit ca + 10%. Då jag bestämt mig för att den skog jag har räcker för mig gör jag så att avkastning från skogen inventerar jag i aktier, fonder månadsspar jag i med pengar från mitt vanliga lönearbete.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568809 Går da Ann og spørra, sparer du berre i aksjer/ aksjefond eller spare du i banken og på «høgrentekonto»

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

valtra mega  
#568816 [quote="mooos73"]Hur långt är ett snöre? Skogen har ju en hyfsat jämn tillväxt oavsett konjunkturen. I år har mina aktier backat ca -10% medans mina fonder ökat + 20%. Då fördelning är ca 50/50 har avkastning varit ca + 10%. Då jag bestämt mig för att den skog jag har räcker för mig gör jag så att avkastning från skogen inventerar jag i aktier, fonder månadsspar jag i med pengar från mitt vanliga lönearbete.[/quote
Tyvärr blir avkastningen bara 5%

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#568838 Ja prosentregning er ikkje berre, berre. Stuper aksjane 50% så må da veksa med 100% før ein er tilbake tilbake til utgangspunktet. Derfor viktigt og vera inne heile tida seier forståsegpåarane. Mykje av oppgangen skjer i begynnelsen.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

surjämten  
#568866 Om man älskar sin skog som jag o många andra här på forumet gör så är svaret på rubriken enkel.
Att röja, hugga ved, jaga, vistas o få en massa motion o rörelse på köpet.
Utan skogen vore livet mycket mycket blekare.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

mooos73  
#568870
can skrev:Går da Ann og spørra, sparer du berre i aksjer/ aksjefond eller spare du i banken og på «høgrentekonto»

Sparar lite i bank också även om räntan inte är så hög.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

mooos73  
#568872
valtra mega skrev:
mooos73 skrev:Hur långt är ett snöre? Skogen har ju en hyfsat jämn tillväxt oavsett konjunkturen. I år har mina aktier backat ca -10% medans mina fonder ökat + 20%. Då fördelning är ca 50/50 har avkastning varit ca + 10%. Då jag bestämt mig för att den skog jag har räcker för mig gör jag så att avkastning från skogen inventerar jag i aktier, fonder månadsspar jag i med pengar från mitt vanliga lönearbete.[/quote
Tyvärr blir avkastningen bara 5%

Skulle skrivit värdeökningen isf avkastning....

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#568876 Bara för att man älskar skog och med det som hör ska man kanske inte lägga alla ägg i samma korg.
Stormen Gudrun och Per gjorde nog att många som helhjärtat satsat alla sina pengar och tid på den skog som föröddes fick hjärtsnörp.
Äga aktier som huxflux blir värdelösa är heller ingen höjdare (tänker på HQ bankaktier)
Lite lagom stor skogsfastighet men även en lagom stor aktieportfölj kanske inte är helt fel.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

valtra mega  
#568883
mooos73 skrev:
valtra mega skrev:
mooos73 skrev:Hur långt är ett snöre? Skogen har ju en hyfsat jämn tillväxt oavsett konjunkturen. I år har mina aktier backat ca -10% medans mina fonder ökat + 20%. Då fördelning är ca 50/50 har avkastning varit ca + 10%. Då jag bestämt mig för att den skog jag har räcker för mig gör jag så att avkastning från skogen inventerar jag i aktier, fonder månadsspar jag i med pengar från mitt vanliga lönearbete.[/quote
Tyvärr blir avkastningen bara 5%

Skulle skrivit värdeökningen isf avkastning....

Blir ingen skillnad vad du kallar det har du 100 kr som sjunker 10% blir det 90 kr och 100 kr som stiger 20 % blir det till 120 kr totalt 210 kr så om 200 kr stiger till 210 kr så blir ökningen 5% inte 10%

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

mooos73  
#568885 Kanske minns siffrorna fel, ska kolla hur Avanza räknade men du har säker rätt. Min poäng är att det nog är väldigt svårt att säga om skog eller aktier är bäst som grundfrågan var, iaf för mig som lekman i ekonomi så jag sprider gärna riskerna lite....

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658218 Kanske göra som några ledande miljöpartister och placera pengarna i "smutsiga" fonder? https://www.dagensps.se/bors-finans/fon ... karnkraft/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

mooos73  
#658244 Samvetet blir kanske rymligare med tiden!? Jag hatar allt vad spel heter och skulle för några år sedan inte drömma om att köpa aktier i spelbolag. Så kom Coronan och man kunde misstänka att folk som satt hemma eller blev av med jobbet skulle spela i högre utsträckning (spelandet brukar öka i lågkonjunktur) så det blev lite aktier i ett spelbolag... så kom jag på att jag behövde aktier i inkassobolag också så det blev så.....

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#658246 Äger lite aktier men även lite skog.
Förlorat pengar på aktier bl.a HQ
Förlorat pengar på Gudrun, Per och Egon (stormar) men mest på granbarkborren.
Per nedlagd tid är det ändå aktierna som gett bäst utdelning (vinst)
Skillnaden är inte liten, kan vara ganska intressant att köpa och sälja samma dag eller samma vecka.
Ibland går det bra, ibland bättre = bra för välbefinnandet, ungefär samma känsla man får när man gjort en röjning/gallring och ser resultatet.
Har sålt alla skogsaktier och satsats på teknik vilket har varit en god strategi - hitintills.
Ifjol låg jag/vi 40 % över index, även i år verkar det gå bra
Ex köpte på mig lite Sinch av en skogslikvid föra hösten - tror att toppen varit nådd och sålde av allt för två veckor sedan..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).