Arbetskläder för skogen

Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

20 inlägg 9780 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Elmhult  
#637179 Jag har Cofra/Hitachi. Förutom att kardborren vill skava på benen ibland och att nån sorts tråd som sitter nere i sulan verkat släppa. Dock utan förändring i funktion än så länge. Dom är väl okay om du får dom för ett bra pris. Snörning kan gå upp ibland. De känns inte som ett märke på toppen men definitivt inte skräp. Ljusår bättre än Husqvarnas hemska stövlar. De är vattentäta hela skaftet upp. Detta har testats. Glöm inte smörja in dom.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Richard B  
#657804 Bensin fräter limm som tex epoxy så det är nog därför vissa har haft problem, räcker med en droppe från tratt eller lock som sedan runnit ned på kängan och sedan i princip smält/frätit bort limmet bit för bit. Lite surt att dom troligen inte har haft rätt sorts limm till sulor när arbetsmoment vid tankning inte är helt droppsäkra.
Jag chansar på att man kan nog förebygga det genom att torkar med sprit varvet runt där sulan fästes i skon för att få bort fett och sedan så sätter man ett tunt lager med marin limm som tex Casco Marin & Teknik som en skyddsmur, finns säkert billigare sätt.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Elmhult  
#658061
Richard B skrev:Bensin fräter limm som tex epoxy så det är nog därför vissa har haft problem, räcker med en droppe från tratt eller lock som sedan runnit ned på kängan och sedan i princip smält/frätit bort limmet bit för bit. Lite surt att dom troligen inte har haft rätt sorts limm till sulor när arbetsmoment vid tankning inte är helt droppsäkra.
Jag chansar på att man kan nog förebygga det genom att torkar med sprit varvet runt där sulan fästes i skon för att få bort fett och sedan så sätter man ett tunt lager med marin limm som tex Casco Marin & Teknik som en skyddsmur, finns säkert billigare sätt.


Jag kör med rikliga lager av Härkila Minkolja. Det där med limmet var ju listigt! Får man ta o prova. Skarven som du nämner brukar ju vara den svaga punkten. Bra tips!
Tack!

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Richard B  
#658086 Smart med minkolja, lär skydda bra det med så att bensin inte slinker in. Förutsatt att man inte är en slarver som jag är och smörjer in kängor mindre frekvent :)

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskänga Cofra är dom bra ??

Elmhult  
#658101
Richard B skrev:Smart med minkolja, lär skydda bra det med så att bensin inte slinker in. Förutsatt att man inte är en slarver som jag är och smörjer in kängor mindre frekvent :)

Jo, ofta som tusan här med.. Host host... 😎 🤣 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).