Motorsåg och handhållet

Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

48 inlägg 9642 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#657880
vinterrojarn skrev:Startgas kan få bort hinnan på kolven, och då är det risk för skärning..

Hva 133 var väl den minsta med handtagsvärme.

234 kom efter denna...


Jag brukar använda startgas för felsökning och har gjort så i många år i allt från högvarviga crossar till bilar och båtmotorer. Bara en liten dusch så man märker om dom tänder eller inte. Det tror jag knappast leder till att någon motor skär.

Tycker det är ett effektivt sätt att utesluta fel på elsidan.

Det konstiga här är att jag står med tre sågar: 44, 234, 340 och samtliga har fin och regelbunden gnista på stiftet men INGEN går på startgas.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#657882 Har du kollat så att du har jord?
Så att inte gnistan försvinner när stiftet är i..

Ja fungerar det för dig så... jajemän.
Jag använder hellre wd40 eller 5-56..

Vilka stift har du?
CJ7Y?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

totte  
#657895 Vet man vad man gör och använder startgas ytterst sparsamt så är det nog ingen risk. Orsaken till att man alltid rekommenderar att inte använda det är just att man ofta inte vet om man ger råd till nån som inte vet vad en gör och öser på hejvilt med sprayburken, vilket har sina risker.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657896 Bäst tycker jag är en svätt soppa i luftfiltret.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#658055 Stort tack för engagemanget och konstruktiva råd. Mycket uppskattat. Har god allmän mekvana men alla områden har sina speciella förutsättningar och det här med att skruva just motorsåg är förhållandevis nytt för mig.

Mange skrev:Prova med 44'ans i det spår den inte satt. Går inte det så är det inget o välja på sen.

Skiljer det inget i starthakar o linhjul? Vill minnas det var nåt strul där eller så har jag rört ihop det.


Ett extra stort tack till dig Mange. Sågen fungerar nu till full belåtenhet utan någon som helst skillnad mot tidigare tack vare ditt råd.

Jag tog tändspolen från 340 men behöll svänghjulet från 44an men monterade det i "andra läget". Eftersom jag var tvungen att använda tyristorn från 340 och den satt i kåpan monterade jag även kåpan med startapparat från 340 och det passade perfekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#658056
vinterrojarn skrev:Har du kollat så att du har jord?
Så att inte gnistan försvinner när stiftet är i..

Ja fungerar det för dig så... jajemän.
Jag använder hellre wd40 eller 5-56..

Vilka stift har du?
CJ7Y?


Tack för omtanken när det gäller startgasen, är helt med på din poäng.

Det där med jorden var intressant. Det har jag inte tänkt på tidigare men det slog mig när jag skulle "döda" sågen i dag och inte hade kopplat in den sladden utan höll den löst mot godset att inte hela sågen och all metall är jordad.

Men om det är som i mitt fall att stiftet ger gnista när det jordas mot topplocket kan jag väl också utgå i från att jag har fullgod jord när stiftet sitter i skruvat i toppen, eller har jag missat något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#658057
Magnus M skrev:En undran bara, var kilen ok på 44an?

Jag hade en 444a o en 44a, 444an skar o då flyttade jag handtag o gen/tändning till 44an så jag fick värme i den. Blev en bra såg🙂. Sen blev den stulen😥.

Magnus M


Jo det där med kilen var det första jag kom att tänka på och kollade när den började gå baklänges men den var ok.

Jo jag gillar den här sågen. Nu har jag ju bara gammla lik att jämföra med som är i olika faser av att vara slutkörda men av dom är denna bäst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#658058 Den 340 jag tog spolen i från får bli reservdelssåg.

Kvar finns då ytterligare en 340 som även den ger fin och regelbunden gnista men är stendöd vid startförsök.

Tror ni det är samma sak där att den spolen också är trasig gnistan till trots?

Vid tillfälle kan jag ju flytta över den spolen som jag vet fungerar och testa.

Men gummiupphängningarna (eller heter det vibrationsdämpare?) är slut också. Har ni några tips om hur man löser det billigt?

Sen är det 234 SG som jag drog lite i igen i går och den tänder i alla fall till men inte mycket mer än så. Där har jag testat att byta till stift som jag vet fungerar, hällt i ny soppa och som sagt provat med startgas men det går inte att få mer liv i den.

Låter man den vila några dagar upprepas proceduren: den tänder till men dör och förblir sen stendöd vid alla startförsök vid samma tillfälle.

Där har jag varit på och justerat förgasaren enligt grundinställningen som står på kåpan (och varit försiktig när jag skruvade in skruvarna) men den ska väl kunna starta i alla fall efter den justeringen?

Har ni några tips där är det mer än välkommet.

Läste något om vevhustätningar? Kan det stämma och var/hur kan man se om dom är dåliga? Är det ett vanligt fel på den här sågen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#658072
Andvändare skrev:
vinterrojarn skrev:Har du kollat så att du har jord?
Så att inte gnistan försvinner när stiftet är i..

Ja fungerar det för dig så... jajemän.
Jag använder hellre wd40 eller 5-56..

Vilka stift har du?
CJ7Y?


Tack för omtanken när det gäller startgasen, är helt med på din poäng.

Det där med jorden var intressant. Det har jag inte tänkt på tidigare men det slog mig när jag skulle "döda" sågen i dag och inte hade kopplat in den sladden utan höll den löst mot godset att inte hela sågen och all metall är jordad.

Men om det är som i mitt fall att stiftet ger gnista när det jordas mot topplocket kan jag väl också utgå i från att jag har fullgod jord när stiftet sitter i skruvat i toppen, eller har jag missat något?


Nej då..
Det ska vara jordat då..

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#658073 Du kan mäta ohm i spolarna..
Det ska vara ett ganska högt värde ohm..
Har för mig ungefär runt 2-300.

Man kan lägga den i ugnen en stund eller blåsa med värmepistol....och mäta igen...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Williamm  
#658074
Andvändare skrev:Den 340 jag tog spolen i från får bli reservdelssåg.

Kvar finns då ytterligare en 340 som även den ger fin och regelbunden gnista men är stendöd vid startförsök.

Tror ni det är samma sak där att den spolen också är trasig gnistan till trots?

Vid tillfälle kan jag ju flytta över den spolen som jag vet fungerar och testa.

Men gummiupphängningarna (eller heter det vibrationsdämpare?) är slut också. Har ni några tips om hur man löser det billigt?

Sen är det 234 SG som jag drog lite i igen i går och den tänder i alla fall till men inte mycket mer än så. Där har jag testat att byta till stift som jag vet fungerar, hällt i ny soppa och som sagt provat med startgas men det går inte att få mer liv i den.

Låter man den vila några dagar upprepas proceduren: den tänder till men dör och förblir sen stendöd vid alla startförsök vid samma tillfälle.

Där har jag varit på och justerat förgasaren enligt grundinställningen som står på kåpan (och varit försiktig när jag skruvade in skruvarna) men den ska väl kunna starta i alla fall efter den justeringen?

Har ni några tips där är det mer än välkommet.

Läste något om vevhustätningar? Kan det stämma och var/hur kan man se om dom är dåliga? Är det ett vanligt fel på den här sågen?


Ungefär så gjorde min. Testa att spruta wd-40 på insugsröret och försök starta i gen. Min gick då bra en liten stund. Att lösa tjuvluften har jag inte lyckats med än.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#658075 På hva 234-238-242..
Så är det samma packningar..
En emot cylindern och en emot förgasaren.
Emellan där sitter det en plastbit.
Mer än så är det inte..

$matches[2]


Hela skissen.
HUSI1984_AAaa_I8400008_ (1).pdf

Varsågod..

Avatar Fallback

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Avslutat-02  
#658077 Så här ser satsen ut..
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... pg/?pgNr=2

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658091 Tanken är avvibrerad med gummi som isolerar.
Mellan tank och motor sitter en fjäder eller jordledning på nåt ställe på 140, 240, 340.
Det ska vara fjäder mellan tank och motor. Sitter underst på sågen vid starten.
Kan ofta vara kontaktproblem vid startens bultar och tyristorns infästning. Detta ger dålig gnista eller ingen alls.
Det ska vara äkligt rent och eftermontering lite skydd av nån lack.
På 444 och 44 är det tvåpolig krets som inte jordar k brytaren och då är tanken helt isolerad från motorn, till o med i plast på 44.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen går baklänges. Husqvarna 44.

Andvändare  
#790192
Mange skrev:Att den tänder till på fel håll är inget unikt eller konstigt, normal baktändning. Är det bara det är det ingen fara.
Prova igen först ska du se den går. Stift CJ7Y, inget R...


Är inne på mitt andra CJ7Y nu i denna såg som jag bytte till efter ditt tips. Den har gått många timmar nu tack vare din ovärderliga hjälp. Så stort tack för det!

När jag skulle byta till champion i min andra såg, 234SG, får jag fram att det ska vara champion cj8 i den. Men blev lite osäker för det gick inte att hitta så tillförlitliga tabeller /reservdelslistor för den sågen.

Tror du det kan stämma med cj8 till 234SG?
Nyfiken fråga antar att skillnaden mellan 7 och 8 är värmetalet? Men vad står "y" för?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).