Motorsåg och handhållet

Klingstorlek

7 inlägg 1902 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klingstorlek

Anton k  
#657893 Finns det någon möjlighet att ha en klinga med centrumhål 25,4 på en röjsåg som ska ha 20mm klinga.?
Typ en adapter eller en annan växel eller nått?
Jag har ett par klingor till husqvarna o vill ha på dom på en stihlsåg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klingstorlek

bgl  
#657908 Det finns passbrickor att sätta i det för stora hålet. På Stihl kan det bli problem, i värsta fall får man hugga ett litet hack i klingans hål för att brickan inte ska komma fel och orsaka obalans.

Avatar Fallback

Re: Klingstorlek

Avslutat-02  
#657909 Varför skulle det bli problem?

Brickor finns och följer dessutom med vissa andra trimmerhuvuden t,ex.
Ett sådant är Oregons...
Hittar du inga så ska jag leta fram och skicka till dig.

Avatar Fallback

Re: Klingstorlek

Anton k  
#657919 Tack, jag kollar med återförsäljare så hoppas jag dom har koll på sina grejer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klingstorlek

Avslutat-02  
#657942 Stihl har även dessa brickor....
Annars så har jag för mig att det finns äldre fästbrickor som hade 25.4 mm hos stihl...

Avatar Fallback

Re: Klingstorlek

bgl  
#657951 Brickan på undersidan mot muttern är svagt kupad på min Stihl 460 så förminskningsbrickan kan halka ur klinghålet vid åtdragning så klingan hamnar snett.

Avatar Fallback

Re: Klingstorlek

hfab  
#657952
bgl skrev:Brickan på undersidan mot muttern är svagt kupad på min Stihl 460 så förminskningsbrickan kan halka ur klinghålet vid åtdragning så klingan hamnar snett.


Tror inte det ska vara något problem.
Jag har för tillfället en treudd med 1" hål på en av mina 460, således använder jag en förminskningsbricka.
Och det fungerar fint 🤓 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).