SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Sveriges högsta träd är döende

117 inlägg 30324 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Torbjörn Johnsen  
#657876
Blivande snickare skrev:Vad innebär tekniskt impediment?
Att det inte finns vägar eller att terrängen är svårkörd?


Att det inte går att köra ut virke p g a för blockigt, för brant eller för blött.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta träd är döende

jannee  
#657890 Av de filmsnuttar som visats på granen verkar terrängen inte vara något problem.
Nyckelbiotop innebär det att man även ska freda ohyra?
Privat eller statligt ägande?
Hur som helst är det en stor synd och skam att gynna granbarkborren på detta vis.

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta träd är döende

80-90  
#657915
jannee skrev:Av de filmsnuttar som visats på granen verkar terrängen inte vara något problem.
Nyckelbiotop innebär det att man även ska freda ohyra?
Privat eller statligt ägande?
Hur som helst är det en stor synd och skam att gynna granbarkborren på detta vis.

Håller med till 100%

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Anton Holmström  
#657962 Om någon är där i närtid och har med sig en vanlig drönare, ta kontakt med mig så hjälps vi åt och höjdmäter alla träden i området. Tar 4-5 minuter per hektar så inte så tidskrävande. Det skulle vara kul och veta hur höjdvariationen ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Fredrik68  
#657971 Mycket tråkiga nyheter. Skulle vara fint att få
se granen innan barken börjar flaga och det kanske tom finns barr kvar. Hur hittar jag till granen? Vet fler som skulle vilja se den.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Fredrik Reuter  
#657975 PM med koordinater är skickat till dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Anton Holmström  
#658078 Jag tar också gärna en koordinat!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

generationsskifte  
#658079 Tråkigt att det ska vara just borrarna som tar kål på en sådan speciell gran. Detta om något är väl en krigsförklaring från borrarnas sida? I vilket fall så har granen gjort sig förtjänt av ett bättre öde.

Vad mäter den i brösthöjd?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Fole  
#658084
delendam skrev:Om någon är där i närtid och har med sig en vanlig drönare, ta kontakt med mig så hjälps vi åt och höjdmäter alla träden i området. Tar 4-5 minuter per hektar så inte så tidskrävande. Det skulle vara kul och veta hur höjdvariationen ser ut.


Hur gör man då? Särskild utrustning? Inte för att jag varken ska dit eller har någon drönare, men användningen är intressant!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Torbjörn Johnsen  
#658119
generationsskifte skrev:Tråkigt att det ska vara just borrarna som tar kål på en sådan speciell gran. Detta om något är väl en krigsförklaring från borrarnas sida? I vilket fall så har granen gjort sig förtjänt av ett bättre öde.

Vad mäter den i brösthöjd?


Den är drygt 100 cm i diameter i brösthöjd.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

anersimyra  
#658199 Den som vill uppleva storgranarna i Getåravinen bör omgående ge sig dit upptäckte jag i dag..😬 stora delar av beståndet är dött sen förra sommaren och de som ser oskadda ut släpper barr så att det låter som ett stilla sommarregn.

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta träd är döende

Bosse1  
#658230 Kanske pröva nåt sånt här på nästa kandidat, förbjudna bekämpningsmedel förstås.
Kanske räknas som doping.

(98.45 KiB) Nerladdad 796 gånger

Avatar Fallback

Re: Sveriges högsta träd är döende

goodman  
#658237
Fredrik Reuter skrev:PM med koordinater är skickat till dig.

Tänkte göra ett besök för att se granen. Kan ni skicka en vägbeskrivning/koordinater?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

TrioBrake  
#658240 Skulle också gärna göra ett besök dit! Så någon får gärna PM:a koordinaterna till mig också! 🙂

Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

p till p  
#658248 Vem vet borrarna kanske härstammar från en skyddad skog ,och då kan människan var delaktig.
Inaturskogar ska det knappast finas några barkborrar enligt skogsstyrelsen och nyckelbiotoper är väl naturskog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).