Skogsröjning

Rotskott från vilka träd?

64 inlägg 70485 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Kvarnabo  
#131105 Kanon nu har ca 80 sidor til att läsa !

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131106
Mangan skrev:Inte heller för att hålla undan sly om du får bidrag för stenmur.



Var hittade du denna info Mangan??

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131374
blixten skrev: Har ett par aspar jag ska testa ecoplug på nästa vår. Är det försent att ringbarka nu om de ska sågas ner till våren? Antar att det ska göras i savningsperioden..

// blixten

Spelar nog inte så stor roll när du ringbarkar en asp eller poppel. Grejen är att det skall ta död på rotsystemet. Funkar så att roten tar upp näring och skickar det till kronan genom stammen. Bladverket i sin tur försörjer rotsystemet med energi som transporteras närmast under barken och det är den transporten man stoppar med ringbarkningen så att roten dör.

Har barkat några aspar som ännu är gröna den andra sommaren. Först när de stått utan löv en sommar kan man ta ned dem utan att riskera några rotskott.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

fliseldarn  
#133306 Nästa gång så prova med o göra en hög stubbe på 1,5m då brukar jag inte få några skott. tyvärr är det ju lite sent nu... Men för övriga som läser detta är det ett bra tips...

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

4WD  
#156126 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

axwell  
#156165
4WD skrev:Nån som testat kopparspik på oönskade träd?


Det lär fungera men oändligt långsamt.
Mycket effektivare med kopparsulfat från färghandeln, borra några hål som du fyller med dundermedlet.

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

Kjell S  
#156171
axwell skrev:
4WD skrev:Nån som testat kopparspik på oönskade träd?


Det lär fungera men oändligt långsamt.
Mycket effektivare med kopparsulfat från färghandeln, borra några hål som du fyller med dundermedlet.


När det finns Ecoplugg...

Oftast behöver man inte ta så många som dom föreskriver...

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

jannee  
#157715 Vintertid har jag penslat lövträdstubbar med en blandning av roundup och glykolvatten, ibland kan detta vara lite för effektivt, träd som står i närheten, framförallt då asp som också kan dö, rötterna hänger nog ihop på något sätt.
Detta har jag hållit på med i över 30 år och det fungerar 100%, betydligt effektivare än att bespruta sommartid.

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157753
Kjell S skrev:
axwell skrev:
4WD skrev:Nån som testat kopparspik på oönskade träd?


Det lär fungera men oändligt långsamt.
Mycket effektivare med kopparsulfat från färghandeln, borra några hål som du fyller med dundermedlet.


När det finns Ecoplugg...

Oftast behöver man inte ta så många som dom föreskriver...

Håller med. För en 30 cm asp räcker det med 3 st.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

jannee  
#161867 Vintertid använder jag en blandning av roundup/glykol + vatten, fungerar perfekt på ALLT lövträd.
Använder bara en plastflaska och sprutar på några centiliter av blandningen.
Gjort sammalunda vid slutavverkning, viktigt är att man gör det inom någon vecka - vintertid.
Problemet kan vara att även kvarstående aspar också kan dö, rotsystemet är på något sätt sammanlänkat.
Bok, Al, Asp, Ask, Lönn, Rönn, Sälg och även Björk inga rotskott men björkar fröar sig så enormt att de ändå fyller upp mellan granplantorna.
Vill du döda ett lövträd är det bara att borra ett hål i stammen + att hälla i ren roundup, kan göras när som helst under året.
Effekten blev synbar på Norr Mälarstrand.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

339  
#657784 Hittade denna gamla tråd.. Jag är på gång att röja fram en gammal traktorväg då jag snart ska gallra. Fullt med al som växt upp i vägkanten/dikena och hänger över vägen. Kommer bli tusentals nya skott efter ett tag.

Läst lite om Ecoplugg och nu även Roundup spetsat med glykol.. Ecoplugg blir ju ganska dyrt! Vad funkar bäst till lägsta pris? 😇

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

jannee  
#657787 Ecoplug och Roundup innehåller samma glyfosatprodukt, köp det som är billigast.

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

339  
#657793
jannee skrev:Ecoplug och Roundup innehåller samma glyfosatprodukt, köp det som är billigast.


Såg nu att Ecoplug finns med en ny plugg som man borrar med 10 mm borr och sedan drämmer ner med hammaren.

Alens rotsystem sitter väl ihop som ett virrevarv nystan, undra om man måste plugga varje eller dör hela "klasen" om man sätter i en eller två stubbar?

Avatar Fallback

Re: Rotskott från vilka träd?

jannee  
#657806 Säkrast är nog att pensla roundup på varje stubbe DIREKT efter att du fällt trädet.
Är inte mycket glyfosat i varje ecoplug.
För övrigt finns det idag många olika vätskor som innehåller glyfosat inte bara roundup.
Lita INTE på att rötterna har förbindelse med varandra, du kommer då att bli besviken.
Jag sprutade på en hasselbuske som stod intill vägkanten (många stammar), halva busken dog medan resten växte ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Rotskott från vilka träd?

dotcom  
#657809 Ecoplug och roundup ä väl samma?
asp skjuter massor med rotskott första tre åren, mest första. De dyker upp överallt jättelångt från avverkade aspar. rönn tar tillfället om de finns, verkar vara pionjärträd, men detta är erfarenheter från norr om Sollefteå. (vilket varenda skogsman vet var det ligger med tanke på dess för dem historiska innebörd)..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).