Verkstan

Läckage ventilpaket, Monsun.

11 inlägg 4457 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckage ventilpaket, Monsun.

Barklus  
#657118 Hej!
Jag är helt ny på hydraulik och rätt ny på maskinskruvning.

Har en Fordson Major med helhydrakisk lastare, ventilpaketet är ett Monsun, ingen aning vad det heter mer än Monsun. Lastarens huydralsystem har separat pump och det tank. Mitt problem är att det läcker hydraulolja från ovansidan där en av stängerna till en av spakarna går ned i godset. Tänker att det sitter packningar inuti som är dåliga, tänker jag rätt?
Finns någon bra reparationshandbok/instruktion för just min modell av Monsun (vad det nu är)

I nuläget beter sig lastaren väldigt ryckigt och armarna går inte att höja om man inte kör ned dem nästan i botten först. Spakarna är ganska sladdriga men tänker att det är pga att de är gamla och välanvända.

Tacksam för lite input/ 🚜
Monsun, som läcker ur stången vid spaken till höger i bild.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Avslutat-02  
#657119 Bör vara monsun tison du menar,
Dessa har reservdelar.

https://www.kyrkvretens.se/hydraulik/ve ... rentPage=0

Användarvisningsbild

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Barklus  
#657122 Toppen, tackar! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Barklus  
#657123 Förresten, är det tison hv07 som är på min bild? Eller kan det vara någon annan hv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Avslutat-02  
#657124 Det är det nog inte.
Men de har delar till de övriga monsun tison också.

Skulle tro du har HV03

Kolla här om du ser något som liknar.
https://www.kyrkvretens.se/hydraulik/ve ... rentPage=0

Användarvisningsbild

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Barklus  
#657125 Okej, tack 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

ulfgustav  
#657302 En mycket gammal ventil kan vara en Monsun alltså innan samgåendet med Tison och varken HV 07 eller 03 som nämns i tidigare inlägg ,borde sitta en skylt, sitter en skrapring upptill vid spaken den kanske går att finna lycka till

Användarvisningsbild

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Barklus  
#657717 Då kan det alltså räcka med att byta skrapringen?

Om inte det går att få tag på delar, vad är billigast och bästa att byta till om jag ska byta hela ventilpaketet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Fredi  
#657739
Barklus skrev:Då kan det alltså räcka med att byta skrapringen?

Om inte det går att få tag på delar, vad är billigast och bästa att byta till om jag ska byta hela ventilpaketet?


Skrapringen håller inte emot nåt tryck inifrån utåt bara hindrar smuts att tränga in. Finns säkert en oring eller dylikt under skrapringen runt sliden?

Avatar Fallback

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

AKKAMAAN  
#658890
Barklus skrev:Tacksam för lite input/

Normalt sett så ska det inte läcka förbi dessa tätningar. Att det börjar läcka kan ju naturligtvis bero på att ventilen använts mycket så att tätningen blivit sliten.
Men det kan också bero på att trycket i den delen av ventilen är onormalt högt. Det tryck som tätningen ska stå emot är returtrycket i system vilket ska vara så lågt som möjligt. Returfiltret som brukar sitta vid tanken är det största motståndet som åstadkommer tryck i returledningen. En lång och underdimensionerad returledning kan också påverka returtrycket. Alla filter har en by-pass ventil som maximerar trycket i filterbehållaren så att inte filterinsatsen eller filterbehållaren ska gå sönder när filtret sitter igen med föroreningar. Tryckinställningen på denna by-pass ventil brukar variera med filtertyp/fabrikat mellan 2-7 bar.
Men, om ledningen mellan riktningsventilen och returfiltret blir klämd eller på annat sätt skapar mottryck så kan det höja returtrycket i ventilpaketet så att slid-tätningarna börja läcka.
Så kolla också att inte returledningen av nån anledning skapar mottryck. Det har hänt att man ersatt lågtrycks returledningar med slang av fel typ som inte är oljebeständig. Innerdelen av slangen kan lösas upp och delvis lossna och därigenom skapa tryckhöjande "strypning"....

Användarvisningsbild

Re: Läckage ventilpaket, Monsun.

Barklus  
#661294 Det sitter inget filter alls vad jag kan se, det är ett hemmabygge av förra ägaren. Kanske får sätta dit ett filter, vet egentligen inte om det är nödvändigt eftersom hydralsysyemet till lastaren är separat.🙄

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).