Rundvirke

Barkborre - skydd genom barkning?

10 inlägg 10411 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborre - skydd genom barkning?

Hugin  
#646804 Som ett alternativ, då upparbetning och uttransport inte är lämpligt/möjligt, anges barkning. Jag, funderar på vilken metod som då kan vara minst arbetskrävande (har några färska vindfällen, som måste bli kvar i skogen och åtgärdas).
Att kvista och barka stammen med motorsåg är ett drygt arbete.
Söker tips: kan det räcka med någon form av randbarkning? Kan man lämna undersidan (mot marken) utan barkning? Kan man lämna längsgående remsor obarkade etc.?

Vad krävs för arr borrarna skall etablera sig och vilka metoder kan vara effektiva och minimalt arbetskrävande för att snuva dem på förökning?



   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

jannee  
#646808 Kvista träden, duscha sedan stammen med diesel.
Fungerar, men miljövännerna får säkert spader :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

Elliot Smith  
#646814 Jag tycker att det lät som en Görgo idé
Vem gillar inte diesel

Avatar Fallback

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

Hugin  
#646852
jannee skrev:Kvista träden, duscha sedan stammen med diesel.
Fungerar, men miljövännerna får säkert spader :mrgreen:


Testat? Fungerar?
Kanske fler uppslag, som inte blänker lika miljömässigt?
Rödsprit, saltvatten ... Eller annat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

axwell  
#646891
Hugin skrev:Söker tips: kan det räcka med någon form av randbarkning? Kan man lämna undersidan (mot marken) utan barkning? Kan man lämna längsgående remsor obarkade etc.?


Tror att det var på en kurs som Skogsstyrelsen hade som vi fick lära oss att kvarvarande bark inte fick vara bredare än 6 cm.
Dom behöver den sträckan för utvecklas färdigt och är inte smartare än att dom stannar vid barkningsgränsen.

Kan inte garantera att forskarna har samma åsikt idag!

Avatar Fallback

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

alias  
#646925 Vill minnas att vi hade fångstvirke behandlat med cypermetrin efter Gudrun eller Per.

Samma medel som finns i kemiskt snytbaggeskydd. Vet dock inte om det är godkännt för barkborrebekämpning ännu?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

Chrf  
#646955 Har hört att kvarvarande barkremsor inte bör vara bredare än ca 5 cm (tror det var på en träff med skogsstyrelsen).

Sen menar jag att det ska finnas barkningsutrustning som man fäster på motorsågen men jag vet inte hur effektiv denna är, har inte pratat med någon som testat.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

Gräsmark  
#647890 Adblue fungerar nog för att rötbehandla stubbarna och det behövs väl sommartid. Någon som vet om det skulle ha någon inverkan på borrarna om man drar några sågspår och duschar stammarna också?

Användarvisningsbild

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

HannuRöj  
#657603 Hittade en intressant barkningsmaskin. 😀
Lika var innan industin började köpa obarkat massaved.
Barkat rundvirke kan man bygga ex en vedlada. Eller lagra och kapa och klyva senare.
https://www.kuorimakone.fi/

Avatar Fallback

Re: Barkborre - skydd genom barkning?

goodman  
#657678
Chrf skrev:Har hört att kvarvarande barkremsor inte bör vara bredare än ca 5 cm (tror det var på en träff med skogsstyrelsen).

Sen menar jag att det ska finnas barkningsutrustning som man fäster på motorsågen men jag vet inte hur effektiv denna är, har inte pratat med någon som testat.


Sent svar, men jag har använt en sån barkningsutrustning till motorsågen. Den heter Log Wizard och fungerar väldigt bra. Jag brukar låta fräsen löpa framåt av egen kraft och sedan dra den bakåt. I första momentet går fräsen ner en liten bit och har larver utvecklats, kapas de sönder av frässtålet. I bakåtdraget tas all bark bort. Lite dyr kanske, så barkspaden står sig bättre prismässigt, men lättarbetad och snabb vilket passar mig bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).