Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 35478 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657421
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:Det låter som om att ni testar olika bränslens egenskaper på ett något ” vedbodaktigt ” sätt.. 😀 ett tips är annars att prova det ” dåliga ” bränslet i ett antal sågar och notera hur många av dessa som skär jämfört med samma antal sågar som körs på ett ” bra ” bränsle.


Tvärtom,en gräsklipparmotor är alldeles speciellt ypperlig till detta.
Man tar bort topplocket och kan då se sot mängd, förbränningens värme mm.

Du ser inte ett skit i en motorsågsmotor...
Utan att riva hela tiden...

Varför riva när du kan konstatera samma sak genom att titta på tändstiftet..🤔

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657422 Nja du kan konstatera vissa saker men du kan inte läsa av samma information som att plocka bort topplocket...
Samma sak om du ska kolla vilken olja som ger minst sot eller smörjer bäst.

Vill du ha exakt information så är det bara att riva ner som gäller..

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657423
vinterrojarn skrev:
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Nu är du säkert anställd blivande snickarn.
Men om du vore egen åkare med egna maskiner så skulle du fatta direkt vad jag menar.

För inte vill du väl ha ett bränsle tillverkat av animaliska biprodukter och annat som avger kondens och sedan ger vatten och annat som sedan ger dig problem...

Jag tror inte heller att du är en dryg jäkel som struntar fullständigt i om lastbilen fungerar eller inte för din arbetsgivare, eller hur?
Så varför skulle detta vara annorlunda?

Din arbetsgivare vill nog ha maskiner som går bra och som jävlas lite..eller hur?

Samma sak är det med Anersimyra som haft problem med sin bil...har du ens funderat vad du slagit i tanken...?
Det är inte sällan man ser problem med EGR ventilen och partikelfilter efter att man tankat tok...

Men då ska man bara ta att det är så eller letar ni inte efter bättre bränsle?
Är det ingen som talat om det för er kanske?

Tankar Tok..🤔 inte alls, jag tankar samma diesel som jag slagit i Stradan sedan 2006, och den har aldrig drabbats av något som helst bränslerelaterat problem..👍😃


Och där har man inte ändrat någon blandning eller tillsatt något?

Vi hade bra diesel här tidigare, nu är den utblandad med annat tok så den är inte transparent längre utan gul som gul såpa...
Luktar illa och avger kondens....
. Jag kör alltså fortfarande Stradan och kör således på detta ” gula tok ”.. 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657424 Tycker inte det är rätt att jämföra olika motortyper i en diskusion om bränsle i en spolad, luftkyld tvåtaktare. Blir inget vidare jämförbart.

Av de som kommer hit med bränslerelaterade problem de sista 3 åren har ingen kört uteslutet på aspen. De kommer av andra roligare anledningar.

Byta bränsle som funkar är att bädda för problem.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657425 Kollat hur ett begagnat bränslefilter ser ut inuti?
Eller det ser ut i tanken?
Kan vara en bomb....på väg att smälla...
Men visst kan du ha tur...för din skull så hoppas jag på det... Ärligt och verkligt..
Kan dock vara bra att ha i åtanke...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657426
vinterrojarn skrev:Nja du kan konstatera vissa saker men du kan inte läsa av samma information som att plocka bort topplocket...
Samma sak om du ska kolla vilken olja som ger minst sot eller smörjer bäst.

Vill du ha exakt information så är det bara att riva ner som gäller..

Och vad är det då du kan utläsa om bränslet genom att riva och som inte framgår av utseendet på stiftet?

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657427 Oavsett så är det bara så att alkylat har räddat många från både det ena och det andra i kroppen, därför kan många dessutom fortsätta i skogen...jag kan dock tycka att det luktar gott av en motorsåg som är tankad med oljeblandad 95 oktan..

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657428
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Nja du kan konstatera vissa saker men du kan inte läsa av samma information som att plocka bort topplocket...
Samma sak om du ska kolla vilken olja som ger minst sot eller smörjer bäst.

Vill du ha exakt information så är det bara att riva ner som gäller..

Och vad är det då du kan utläsa om bränslet genom att riva och som inte framgår av utseendet på stiftet?


Hur pass rent motorn gått, om sotet blivit förbränt och i vilken utsträckning.
Smörj egenskaperna..
När jag kan känna på cylinderväggen mm.
Vad är det som är så konstigt med detta?

Vad kan du själv exakt få för information från stiftet?

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Gustav1  
#657431 Jag körde upp en dunk rusta alkylatbensin idag när jag kapade ved. Jag tillsatte en extra procent tvåtaktsolja som jag brukar göra till min MS660. Sågen gick precis som på Aspen. Ingen skillnad alls. Så jag köpte några fler 3l dunkar för 19.90:- st

1595355001_img_20200721_200237.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Palakangas  
#657434 Köpt Kemetyls i bland. Bra eller inte? Vad vet jag mitt gamla luder sa prostinnan 🤔

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Tuss  
#657436 När jag bytte bränsle från aspen så blev det exakt som mange och vinterrojaren skriver om. Idag kör jag återigen på aspen och sågen funkar som tidigare utan problem. Jag förstod inte att det kunde vara bränslet som var orsaken utan bytte både det ena och andra utan att det blev bättre. Lyckligtvis hittade jag något som mange skrivit om i någon annan tråd där han ifrågasatte alkylatbensin från andra tillverkare än aspen. När jag läser vad mange och vinterrojaren skriver i denna tråd så stämmer det på mig och min såg iallafall.
Senast redigerad av Tuss tis 21 jul 2020, 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657437 Säger du det... 🤔
Jag visste inte att de hade alkylat ens..
Jag har aldrig sett den soppan här..
Lampoljan dock och fotogenen...den har jag köpt till traktorn..innan jag förstod att den var slipad i toppen....

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657438
Gustav1 skrev:Jag körde upp en dunk rusta alkylatbensin idag när jag kapade ved. Jag tillsatte en extra procent tvåtaktsolja som jag brukar göra till min MS660. Sågen gick precis som på Aspen. Ingen skillnad alls. Så jag köpte några fler 3l dunkar för 19.90:- st

1595355001_img_20200721_200237.jpg

Verkligen 19.90 kr/st? Ja grattis till dig..
Sista dunken jag köpte för att kolla bränslet, så kostade det 99 kr för 3 L..

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Gustav1  
#657439
vinterrojarn skrev:
Gustav1 skrev:Jag körde upp en dunk rusta alkylatbensin idag när jag kapade ved. Jag tillsatte en extra procent tvåtaktsolja som jag brukar göra till min MS660. Sågen gick precis som på Aspen. Ingen skillnad alls. Så jag köpte några fler 3l dunkar för 19.90:- st

1595355001_img_20200721_200237.jpg

Verkligen 19.90 kr/st? Ja grattis till dig..



Yes 😀 otroligt billigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657440
Tuss skrev:När jag bytte bränsle från aspen så blev det exakt som mange och vinterrojaren skriver om. Idag kör jag återigen på aspen och sågen funkar som som tidigare utan problem. Jag förstod inte att det kunde vara bränslet som var orsaken utan bytte både det ena och andra utan att det blev bättre. Lyckligtvis hittade jag något som mange skrivit om i någon annan tråd där han ifrågasatte alkylatbensin från andra tillverkare än aspen. När jag läser vad mange och vinterrojaren skriver i denna tråd så stämmer det på mig och min såg iallafall.


Och allt är frid och fröjd igen då?
Trevligt att de tips som Mange gav fungerade...
👍 Visar ju bara att han vet vad han håller på med. 👍 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).