Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 35498 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Blivande snickare  
#657391
vinterrojarn skrev:Jag använde själv och förbrukade ca 200 L i månaden av aspen 2t och ca 100 L av 4t.

En genomsnittlig månad har 30 dagar.
Du har alltså gjort av med en välfylld kombikanna 2T varje dag i månaden SAMT dryga 3 liter 4T.

Vad gjorde du då?

Knaggen har bevisat sin insatthet i branchen för forumet i åratal innan du dök upp.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657392 Det blir 6L om dagen.
Hur många tankar soppa tror du jag kör ur på en arbetsdag i skogen?

Sedan har jag även en verksamhet hemma.
Där går det åt mycket bränsle.
Jag driver vattenpumpar mm,gräsklippare.

Att någon gett sin bild och trovärdighet tidigare struntar jag fullständigt i, för i detta har han fel.
Totalt fel.

Men vad vet väl jag.....
För jag jobbar ju inte med detta...eller vänta det gör jag ju...gör du snickarn?
Har du skruvat mycket maskiner där bränslet varit orsaken till haveri?

Men det är klart, nu var det ju jag som skrev och då ska man halka in och påvisa att jag är idiot...
Undrar vem det är som är idiot....
Den som väljer att använda sin erfarenhet och kunskap för att hjälpa eller den som kör på dåligt bränsle...?
Eller gör narr av folk som kan och jobbar med detta?...

Om du fis hugger eller bara jobbar några timmar i skogen om dagen så är det upp till dig.
Men jag kör många timmar om dagen och börjar tidigt, gör lunch vid 11-12, sedan kan jag åka ut igen..sen när jag kommer hem så är det på igen i verkstaden...
Det är mitt liv,min erfarenhet, min åsikt.
Min kunskap, mitt yrkesliv, och jag har valt själv att jobba dessa tider.

Det är inga problem att gasa ur en dunk med bensin om dagen.

Jag har servat åt många gäng med röjare och de körde ur mer soppa än vad jag gjorde varje dag, var och en av dem...

Jag har själv gått långt och hellre jobbat 12 timmar än att gå hem efter ca 7-8.
Det ska ändå göras, ta några tankar till och bli klar någon gång.

Samma sak var det när vindfällen skulle kapas.
Jag åkte hemifrån vid 01.30 på natten...
Sedan började jag att såga vid klockan 04.00.
04.30 kom skördaren igång, då var det full fart sen till lunch och sedan full fart till klockan 16.30. då fick det vara kväll.
Jag var själv på att kapa åt skördaren på två skift, vad skulle jag göra? Säga att klockan var 16.00 och åkt hem efter 7-8 timmar? Nä, kan man jobba så ska man...

Det var och är slitsamt, men vila kan man göra sen, sågade loss även på helgerna så att man hade lite försprång på måndagen.
Detta var 2011 i Los, en tromb som gick över skogarna och välte skog.

Bara Sveaskog själv hade 40.000 m3 på backen..de köpte upp allt runtomkring och letade huggare länge..
Jag sågade loss i 7 månader varje dag..
Fick jag något tillbaka? Ja en dålig kropp och utbrändhet, men då kom nästa storm vid julen 2012... Så det var bara att börja om...denna gång att dessutom skotta sig ner till stammarna..

Så jag vet mycket väl vad som krävs för att kapa ur denna mängden bränsle varje dag..och gör det fortfarande, när jag har dessa jobben.
Annars försöker jag hålla mig i verkstaden.
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 21 jul 2020, 17:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657394
anersimyra skrev:Det låter som om att ni testar olika bränslens egenskaper på ett något ” vedbodaktigt ” sätt.. 😀 ett tips är annars att prova det ” dåliga ” bränslet i ett antal sågar och notera hur många av dessa som skär jämfört med samma antal sågar som körs på ett ” bra ” bränsle.


Tvärtom,en gräsklipparmotor är alldeles speciellt ypperlig till detta.
Man tar bort topplocket och kan då se sot mängd, förbränningens värme mm.

Du ser inte ett skit i en motorsågsmotor...
Utan att riva hela tiden...

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657396 Nu är du säkert anställd blivande snickarn.
Men om du vore egen åkare med egna maskiner så skulle du fatta direkt vad jag menar.

För inte vill du väl ha ett bränsle tillverkat av animaliska biprodukter och annat som avger kondens och sedan ger vatten och annat som sedan ger dig problem...

Jag tror inte heller att du är en dryg jäkel som struntar fullständigt i om lastbilen fungerar eller inte för din arbetsgivare, eller hur?
Så varför skulle detta vara annorlunda?

Din arbetsgivare vill nog ha maskiner som går bra och som jävlas lite..eller hur?

Samma sak är det med Anersimyra som haft problem med sin bil...har du ens funderat vad du slagit i tanken...?
Det är inte sällan man ser problem med EGR ventilen och partikelfilter efter att man tankat tok...

Men då ska man bara ta att det är så eller letar ni inte efter bättre bränsle?
Är det ingen som talat om det för er kanske?

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657401
vinterrojarn skrev:
knaggen skrev:
vinterrojarn skrev:Rusta
Jula
Biltema
Okq8
Statoil
Preem
Husqvarna
Stihl
Aspen
M,fl som jag inte kommer ihåg namnen på just nu...

De som fungerar nästan problemfritt..
Aspen..
Stihl..

Vad har du för belägg i ditt påstående troligen så utelämnar du vissa parametrar i ditt belägg


Jaså, det var värst.
Efter att ha sålt aspen i 15 år och provat de mesta andra produkter på marknaden, så tror jag nog att jag vet vad jag pratar om.
Gör du?
Hur många liter aspen har du gjort av med i månaden?
Hur många kundmaskiner har du åtgärdat?
Pga aspen?

Aspen släpper ej avlagringar eller ger problem i förgasaren, däremot kan du få detta problem om inte förgasaren var körd på vanlig bensin första gången, då en beläggning fanns i förgasarna..

Jag sålde som mest ca 3 kubik i månaden, tror du verkligen inte att jag vet vad jag talar om?
Hur många år har du skruvat dessa maskiner 7 dagar i veckan?
Jag använde själv och förbrukade ca 200 L i månaden av aspen 2t och ca 100 L av 4t.
Inga problem, sågarna och de övriga motorerna startade och gick fint..underbart inför en besiktning av personbil... 👍
14 röjsågar och 10 motorsågar (nya) senare så går sågarna fortfarande på aspen och startar på två ryck, gör dina?.oavsett om de stått i 1 år eller inte?

Varför skulle jag undanhålla på information eller vinkla till någon tillverkares fördel om det inte stämmer?

Yra går bra, men att ha kunskap och erfarenhet om detta har du inte.
Dessutom kan jag tillägga att aspen sällan bråkar om de få talet gånger det varit problem, de garanterar sitt bränsle i minst 3 år, det gör inte de övriga...
De är inte heller lätta att bråka med när det gäller reklamation på bränslet..men det kan du redan allt om eller hur..?

Om du gör av med 200 liter i månaden skulle göra över 9liter om dagen vid normal arbetstid det kan du nog leverara till fablernas värld som en våt dröm.
Vi brände ca 1kubik i månaden på det företag jag jobbade förut på fördelat på 90anställda och det fanns ordentliga reparationer på både sågar och röjare.
Men eftersom du säljer aspen så är du ganska jävig i frågan.
Du vet hur man nollar en sthil såg/röjare och hur man gör när man skall ha den att gå på riktigt fullvarv.Det har gjort på så kallad skitbensin inga problem har inga problem med mina trimade sågar heller på skitbensin.
Det du skriver att aspen inte ger avlagringar är rent bull den ger avlagringar i motorn jag har visat det i bilder på en annan medlem och då brukar det bli tyst mycket tyst
Sen kanske du har missat att bränsle dunstar och vad blir kvar???? Som sätter sig i kanaler på förgasarna du rekommenderar ju själv ett ättikskok med trilskandes förgasare.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657402 Det har jag aldrig sett någon endast gång från aspen.
Detta bränsle dunstar inte på samma sätt som vanligt bränsle.

Vad ni anser om mina uppgifter om min förbrukning, gör jag samma sak som med era uppgifter och åsikter, skiter fullständigt.
Varför skulle jag ange "normal" arbetstid när jag inte jobbar på det sättet?
Jag utgår från mitt för det är så jag gör.
Vad ni gör står för er...


Men faktum kvarstår, jag har sågar och motorer liggande som efter 10 år och mer inte har dessa avlagringar...så hur ska man förklara det?
Jo att antingen så är det just därför aspen bytt olja några gånger eller så är dessa avlagringar betydligt äldre än bara "något" år....

Jag kan fortfarande ta en förgasare och montera i en såg och gasa vidare med detta bränsle efter att den har stått i många år.
Kan jag inte göra med mack bränsle eller de flesta andra tillverkares bränsle..

Jag är inte mer jävig än den som varje dag kör i skogen.
Att jag kör på aspen är och kommer vara för att det är det bränsle som ger och har minst problem.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657404 Om du nu har dessa bilder för att få folk att hålla käften, visa dessa istället..

Jag har sett mycket i mitt mekaniker liv så det är bara intressant..
Jag har då extremt svårt att tro på detta.
Och ändå inget som säger att det är annat än hävdande att det är rester efter aspen bränsle...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657407 Kör på vad ni vill...
Jag säljer delar o reperar, inga problem.
Men det är väldans mycket mindre kostnad på sågkontot hos de som kör Aspen. Jag ser dem mer sällan och nästan aldrg bränslerelaterade problem.

Körs det mycket så finns för mig ingen anledning att köra annat eller ens prova förren det är nåt bättre att prova.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-01  
#657409
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:Jag använde själv och förbrukade ca 200 L i månaden av aspen 2t och ca 100 L av 4t.

En genomsnittlig månad har 30 dagar.
Du har alltså gjort av med en välfylld kombikanna 2T varje dag i månaden SAMT dryga 3 liter 4T.

Vad gjorde du då?

Knaggen har bevisat sin insatthet i branchen för forumet i åratal innan du dök upp.


jävligt lustigt att mange säger samma om bränslet...men nog fan är det vinterröjarn som du ska ge dig på

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657412 6l / dag är rätt normalt för vissa kunder jag har här. Mer om de har långa dar.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657413 Nja han ifrågasätter mina uppgifter.
Är hans fulla rätt, men får då tåla att man svarar också.

En sak till om detta med olika alkylater..
Hur kan aspen rengöra en motor medans de flesta andra inte gör annat än skitar ner precis som vanlig 95 oktan...som förövrigt innehåller så mycket etanol att alla slangar och gummi mm sväller och löses upp....

Jag kan köra en motor som bara gått på 95 i flera år, och efter någon tank med aspen så är det rent...ett oljebyte på den så är den som ny...
Varför skulle jag räkna detta bränsle som dåligt?

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

svampbob  
#657415 Project Farm har just kommit ut med ett test där han jämför mackbränsle utan etanol-tillsats med Truefuel som verkar vara något som liknar Aspen.
För en gångs skull tog han ute svängarna lite när han maxade sin husbil ute på åkern.


Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657417
vinterrojarn skrev:Nu är du säkert anställd blivande snickarn.
Men om du vore egen åkare med egna maskiner så skulle du fatta direkt vad jag menar.

För inte vill du väl ha ett bränsle tillverkat av animaliska biprodukter och annat som avger kondens och sedan ger vatten och annat som sedan ger dig problem...

Jag tror inte heller att du är en dryg jäkel som struntar fullständigt i om lastbilen fungerar eller inte för din arbetsgivare, eller hur?
Så varför skulle detta vara annorlunda?

Din arbetsgivare vill nog ha maskiner som går bra och som jävlas lite..eller hur?

Samma sak är det med Anersimyra som haft problem med sin bil...har du ens funderat vad du slagit i tanken...?
Det är inte sällan man ser problem med EGR ventilen och partikelfilter efter att man tankat tok...

Men då ska man bara ta att det är så eller letar ni inte efter bättre bränsle?
Är det ingen som talat om det för er kanske?

Tankar Tok..🤔 inte alls, jag tankar samma diesel som jag slagit i Stradan sedan 2006, och den har aldrig drabbats av något som helst bränslerelaterat problem..👍😃

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657419
Mange skrev:6l / dag är rätt normalt för vissa kunder jag har här. Mer om de har långa dar.


Vad fick man i en stihl 480 tank?
0.75L?
0.75 * 8 tim.
= 6 L. Ca en liter i timmen,det är ungefär vad jag har i förbrukning på mina röjsågar.
Så vart kom det tokiga?

Eller det kanske är och var så att jag ändå har en medelförbrukning, för de killarna jag har servat åt i flera år nu, förbrukar mycket mer varje dag per skalle...
Det är dock också bra åtgång på sågar med...
Mycket gasande och slående på stammarna..

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657420
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Nu är du säkert anställd blivande snickarn.
Men om du vore egen åkare med egna maskiner så skulle du fatta direkt vad jag menar.

För inte vill du väl ha ett bränsle tillverkat av animaliska biprodukter och annat som avger kondens och sedan ger vatten och annat som sedan ger dig problem...

Jag tror inte heller att du är en dryg jäkel som struntar fullständigt i om lastbilen fungerar eller inte för din arbetsgivare, eller hur?
Så varför skulle detta vara annorlunda?

Din arbetsgivare vill nog ha maskiner som går bra och som jävlas lite..eller hur?

Samma sak är det med Anersimyra som haft problem med sin bil...har du ens funderat vad du slagit i tanken...?
Det är inte sällan man ser problem med EGR ventilen och partikelfilter efter att man tankat tok...

Men då ska man bara ta att det är så eller letar ni inte efter bättre bränsle?
Är det ingen som talat om det för er kanske?

Tankar Tok..🤔 inte alls, jag tankar samma diesel som jag slagit i Stradan sedan 2006, och den har aldrig drabbats av något som helst bränslerelaterat problem..👍😃


Och där har man inte ändrat någon blandning eller tillsatt något?

Vi hade bra diesel här tidigare, nu är den utblandad med annat tok så den är inte transparent längre utan gul som gul såpa...
Luktar illa och avger kondens....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).