Avverkning (slutavverkning)

Re: Manuell slutavverkning 3

69 inlägg 41362 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#581631
Lars Lundqvist SLU skrev:Nja, det är ju alltid en viss höjdspridning inom ett skikt, så att du hade höjdspridning i det nedre skiktet är inget ovanligt. Eller hade du spridning 0-10 m höjd i det nedre?


Om jag tar det från början så var det massor av björk jämte tallarna och en del gran också. Högg bort all björk och det fullkomligt sprutade upp gran med halvmeterlånga toppskott.. Detta var 30 år sedan. Då jag för drygt två årsedan gjorde huggningen var granarna mellan 1m till ca 15m. Röjde bort allt som var under ca 4m.
Nu är granen mellan 7 och 15m ca. Finns en del på minst 20m som jag sparade efter björkhuggningen.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Lars Lundqvist SLU  
#581638
halvproffs skrev: det fullkomligt sprutade upp gran med halvmeterlånga toppskott.. Detta var 30 år sedan. Då jag för drygt två årsedan gjorde huggningen var granarna mellan 1m till ca 15m.

Så du menar att granarna skulle ha vuxit från 0 till 15 m på 30 år?

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#581653
Lars Lundqvist SLU skrev:
halvproffs skrev: det fullkomligt sprutade upp gran med halvmeterlånga toppskott.. Detta var 30 år sedan. Då jag för drygt två årsedan gjorde huggningen var granarna mellan 1m till ca 15m.

Så du menar att granarna skulle ha vuxit från 0 till 15 m på 30 år?


Dom allra flesta är det så med. Iste och Palakangas får mäta dom när dom kommer på besök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Lars Lundqvist SLU  
#581662 Det skulle indikera ca G34, om dom vuxit ostört, men med skärm över snarare G36-G38

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#581674
Lars Lundqvist SLU skrev:Det skulle indikera ca G34, om dom vuxit ostört, men med skärm över snarare G36-G38


Detta är gammal sjöland, ser ut som svartjord. Sjön sänktes på 30talet och efter det blev det skog där mest tall o björk.
När jag högg bort björken på slutet av 80talet så var den redan då grov trots att den stod tätt tillsammans med tallen.
Tallarna var 25m höga när jag högg dem för två år sedan så nog tror jag granen kan nå 34m vid hundra år.
Blev 444fub vid sista huggningen och runt 200fub vid den tidigare så nog växer det bra där på 2.2ha. Uppskattar att det står runt 100fub där nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

halvproffs  
#657340 Har nu varit dit och inspekterat granarna och det ser jättefint ut 👍 . Inget omkullblåst heller trots dom mjuka markerna.
Stötte även en tjäderkull. Finns mycket blåbär där.
I vinter blir det av att 1a gallra granarna. Lydde ert råd med att vänta och det fanns andra huggningar som var viktigare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re: Manuell slutavverkning 3

machonisti  
#657348 Mycket trevlig läsning!
Tror nog du gjorde rätt som avvecklade högskärmen manuellt. En maskingrupp hade troligen kört sönder marken och du hade fått arbeta med en massa vindfällen istället för en gallring.

Avatar Fallback

Re: Manuell slutavverkning 3

isteskog  
#657354 Såg ju bra ut redan ifjol när Palakangas och jag inspekterade beståndet! 😀

Användarvisningsbild

Re: Manuell slutavverkning 3

Camaro1969  
#657356 kul läsning!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).